benevert Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Min svigerfar er død, og vi trodde ikke det skulle bli problemer med arveoppgjøret. Min mann har underskrevet på at ektefellen ( svigerfars nye kone, men de har vært gift i 20 år ) kan sitte i uskiftet bo. Et testamente fastslår at min mann skal arve 20% av leiligheten de bodde i. Det gjelder da den dagen hun faller fra. Nå viser det seg at det er laget et nytt testamente kun 3 uker før svigerfar døde av kreft. Han var da sterkt preget av medisiner, men han var klar i hodet. I det nye testamentet står det at de 20 % ikke skal gå til sønnen med til kona. Vi vet at svigerfar aldri ville gjøre sin sønn arveløs. De hadde et veldig godt forhold, og han ville aldri gjort han arveløs. ( Er klar over at det er en pliktarv, men utover leilighet er det ikke store verdier igjen ). Vi vet at kona har påvirket svigerfar og fått han til å skrive under. Han orket ikke ta fighten da han var frisk. Han har sagt flere ganger opp gjennom årene at han syns min mann vil arve for lite da den dagen skulle komme. Men min svigerfar var en snill og konfliktsky mann som dessverre lot seg styre. Det er derfor helt opplagt at han på dødsleiet ikke har orket å si noe. Er det noen som har råd i denne situasjonen? Er det mulig å gå det nye testamentet tilkjent ugyldig, eller er det vanskelig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Først og fremst, hvis det ikke er særlig verdier i dødsboet (nettoverdi under 4G etter fratrekk for gjeld) er ektefellen enearving. Da får ikke et testamente noen betydning. Ut over dette må man nesten lese testamentet og analysere dette opp mot arvelovens regler for å vurdere om testamentet får betydning eller ei. Det må også vurderes om samtykket til å sitte i uskifte kan trekkes fordi det er ugyldig eller urimelig i lys av f.eks. bristende forutsetninger. Dette er ikke noe som kan gjøres via et offentlig forum - for det første fordi det trengs en forholdsvis detaljert tidslinje og ganske sensitive opplysninger om familien, helse, og økonomi. For det andre fordi du ikke er den det gjelder, du er ikke arving, bare gift med en, noe som betyr at opplysninger du gir ikke nødvendigvis gir det hele og fulle bildet. Råd du får herfra (og bringer videre) kan da være unøyaktige pga forhold du ikke var klar over. Dra mannen din med til advokat. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå