nirolo Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Da mener jeg de bør være så proffe at de bytter batteri på garanti når dette skjer. Alt annet synes jeg er dårlig kundeservice. https://www.apple.com/legal/warranty/products/ios-warranty-document-us.htmlApple gir bare et års garanti på telefonene sine, og Apple venter typisk et år med å senke hastigheten på telefonene sine. Ett år på en mobil til den prisen er ikke mye nei. Så vidt jeg kan skjønne har vi i hvert fall to års reklamasjon i Norge - også på batteriet. Uansett så ser vi jo her at de klokker dem ned i det de mener garantien er ute. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Når jeg sier at den fiksen er helt ok for meg, så er det meningen min om framgangsmåten, ikke fordi jeg trenger den selv. Så du anser det som rimelig at en må bytte batteri hvert år på iPhone for at telefonen skal beholde ytelsen sin? Selv om du selv ikke gjør det, fordi du ikke trenger det? Jeg har brukt min iPhone 6 i 3 år uten batteriproblem. Men mishandler man batteriet, slik de fleste gjør, så holder de sikkert ikke mer enn et år før de burde vært byttet. Men jeg er pedantisk når det gjelder lading; Jeg bruker aldri helt tom, og napper ut ladepluggen før batteriet når 85% Derfor har mitt batteri aldri blitt utsatt for degenerativ overlading, som dessverre er uunngåelig slik ladekretsene er designet idag. Telefonprodusentene kunne stoppet ladingen tidligere, om enn ikke på 85% så iallefall 95%. Det ville hindret mesteparten av nedbrytingen som foregår når batteriet nærmer seg 100%. For å vite når de skal avslutte ladingen, er ladekretsene i vanlige telefoner avhengig av et ørlite spenningsfall som oppstår når overladingen er et faktum! Derfor slites batteriene mye fortere enn de hadde gjort hvis man aksepterte litt mindre kapasitet i det daglige, og avsluttet ladingen litt før. Da hadde de holdt i mange år til. Men det gjøres ikke fordi man vil ha absolutt maksimal kapasitet inn, fordi det ser bedre ut på papiret og i praksis. Men batteriene blir dårlig fort, og fikser i software må til... Endret 31. desember 2017 av ozone Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Jeg har brukt min iPhone 6 i 3 år uten batteriproblem. Men mishandler man batteriet, slik de fleste gjør, så holder de sikkert ikke mer enn et år før de burde vært byttet. Men jeg er pedantisk når det gjelder lading; Jeg bruker aldri helt tom, og napper ut ladepluggen før batteriet når 85% Derfor har mitt batteri aldri blitt utsatt for degenerativ overlading, som dessverre er uunngåelig slik ladekretsene er designet idag. Telefonprodusentene kunne stoppet ladingen tidligere, om enn ikke på 85% så iallefall 95%. Det ville hindret mesteparten av nedbrytingen som foregår når batteriet nærmer seg 100%. For å vite når de skal avslutte ladingen, er ladekretsene i vanlige telefoner avhengig av et ørlite spenningsfall som oppstår når overladingen er et faktum! Derfor slites batteriene mye fortere enn de hadde gjort hvis man aksepterte litt mindre kapasitet i det daglige, og avsluttet ladingen litt før. Da hadde de holdt i mange år til. Men det gjøres ikke fordi man vil ha absolutt maksimal kapasitet inn, fordi det ser bedre ut på papiret og i praksis. Men batteriene blir dårlig fort, og fikser i software må til... Eller du kan gjøre som Samsung og komme med ny type batteri som ikke mister kapasitet like raskt? Og nei du må ikke til med SW fikser. Vi har ikke sett noe bevis ifra Apple om at det er nødvendig, og ingen andre gjør det. Du sier du har hatt telefonen i 3 år uten problemer, og du har ingen problemer. Hadde du da oppdatert ville du garantert fått senket ytelse likevel. Fordi Apples løsning er ikke smart. Det er ikke noe de har brukt tid på, fordi mest sannsynlig er det laget for å begrense ytelse slik at folk kjøper ny, ikke hjelpe folk. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Mest aktiv i... Politikk og samfunn... Akkurat, ja. Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Klokkes den ned generelt, eller er det kun ved enkelte "topper"? Det gjør det ikke ved topper. De kutter bare generelt. Så de begrenser telefonen så mye at du aldri vil kunne nå en topp. Så vanligvis er mobilen din da begrenset mye mer enn hva batteriet klarer. Ting som flash på mobilen og annet er og påvirket av dette. Generelt alt som kan trekke en del strøm. Nei. Det skjer kun ved topper. Det du må huske på er at benchmarks som den grafen viser er en konstant topp på 100% og vil derfor ALLTID trigge denne oppførselen på eldre batterier. Dette skjer ikke"vanligvis". Under vanlig kjøring er det veldig sjeldent at CPU-bruken går i taket. Dette kan du sjekke selv ved enten å installere en ressursovervåker på en Android-telefon eller koble en iPhone til X-code og følge med på CPU-belastningen mens du bruker telefonen. Og da får prosessoren kjøre vanlig med full hastighet. Og flash på mobilen!? Av alle grusomme eksempler (hint: finnes ikke for iOS)... Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Nei. Det skjer kun ved topper. Det du må huske på er at benchmarks som den grafen viser er en konstant topp på 100% og vil derfor ALLTID trigge denne oppførselen på eldre batterier. Dette skjer ikke"vanligvis". Under vanlig kjøring er det veldig sjeldent at CPU-bruken går i taket. Dette kan du sjekke selv ved enten å installere en ressursovervåker på en Android-telefon eller koble en iPhone til X-code og følge med på CPU-belastningen mens du bruker telefonen. Og da får prosessoren kjøre vanlig med full hastighet. Og flash på mobilen!? Av alle grusomme eksempler (hint: finnes ikke for iOS)... Det gjøres generelt i den forstand at maks frekvens på cpu settes lavere. Dvs du får aldri lenger maks ytelse, selv om du har 100% batteri og batteriet fint kunne levert nok strøm. Det er ikke slik at man har vanlig ytelse og så blir den klokket ned akkurat i det øyeblikket batteriet ikke kan levere mer strøm. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Nei. Det skjer kun ved topper. Det du må huske på er at benchmarks som den grafen viser er en konstant topp på 100% og vil derfor ALLTID trigge denne oppførselen på eldre batterier. Dette skjer ikke"vanligvis". Under vanlig kjøring er det veldig sjeldent at CPU-bruken går i taket. Dette kan du sjekke selv ved enten å installere en ressursovervåker på en Android-telefon eller koble en iPhone til X-code og følge med på CPU-belastningen mens du bruker telefonen. Og da får prosessoren kjøre vanlig med full hastighet. Og flash på mobilen!? Av alle grusomme eksempler (hint: finnes ikke for iOS)... Ser nirolo allerede har svart her Men jeg tenkte å komme med et bevis også på at det skjer, og det du sier ikke stemmer.: "Given however that it seems that the OS is limiting performance even at high state of charges, such as fully charges batteries, it seems that the limitation implementation is unfortunately of the more simplistic type." https://www.anandtech.com/show/12184/apple-confirms-cpu-limitation-in-ageing-devices Dette er ikke en funksjon fra Apples side. Det er en simplistisk ren reduksjon i ytelse. Og de begrenser ytelse beviselig mer enn nødvendig. Angående flash: "As it appears, CPU and GPU frequency reductions are not the only things done by iOS to prevent shutdowns of iPhone 6, 6S, SE and 7. The system also reduces backlight dimming (which can be overridden in settings), lowers speaker volume by up to -3 dB, disables camera flash cease app refreshing in background" Så høytalervolum, lysstyrke, app refresh, flash. Nei det er ikke kritisk, men Apple tar det alt vekk, og hvorfor? Ingen andre gjør. Og jo flash finnes på mobilen? Den er rett ved siden av kameraet og lyser opp når du tar bilder, video eller det er mørkt om kvelden. Vel, med mindre du lastet ned nyeste versjon av iOS da, fordi da kan ikke lyset brukes såklart. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Mest aktiv i... Politikk og samfunn... Akkurat, ja. Usikker på hva dette skal bety, rimelig vanskelig å tyde slikt i tekstformat på et forum der en ikke kjenner folk. Er sikker på at om du vil si noe til meg så kan du sende melding eller om det er relevant for saken så kan du skrive en litt mer forklarende versjon her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Grei nok funksjon, dårlig informert. Den typiske iPhone brukeren ønsker neppe å bli utsatt for slike tekniske saker så det er jo forståelig. Uansett, dersom en leverandør vet at produktet har begrenset levetid, eller ytelsen forringes vesentlig over tid, bør dette opplyses ved kjøp. Designet bør vel også legge til rette for enkel (og rimelig) bytte av slitasjedeler dersom så er tilfelle. Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Det gjøres generelt i den forstand at maks frekvens på cpu settes lavere. Dvs du får aldri lenger maks ytelse, selv om du har 100% batteri og batteriet fint kunne levert nok strøm. Det er ikke slik at man har vanlig ytelse og så blir den klokket ned akkurat i det øyeblikket batteriet ikke kan levere mer strøm. Nei, maks frekvens er ikke permanent redusert, den reduseres når load går opp. Når prosessoren har lite belastning operer den på full hastighet. Du får bare ikke målt det i en benchmark fordi en benchmark alltid belaster maks. Så den blir faktisk nesten som du sier, klokket ned i det øyeblikket man tipper at batteriet antakelig ikke kan levere nok spenning. Som er når systemet belastes på maks. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Når prosessoren har lite belastning operer den på full hastighet. Når den opererer på full hastighet har den vel maksimal belastning, eller? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Det gjøres generelt i den forstand at maks frekvens på cpu settes lavere. Dvs du får aldri lenger maks ytelse, selv om du har 100% batteri og batteriet fint kunne levert nok strøm. Det er ikke slik at man har vanlig ytelse og så blir den klokket ned akkurat i det øyeblikket batteriet ikke kan levere mer strøm. Nei, maks frekvens er ikke permanent redusert, den reduseres når load går opp. Når prosessoren har lite belastning operer den på full hastighet. Du får bare ikke målt det i en benchmark fordi en benchmark alltid belaster maks. Så den blir faktisk nesten som du sier, klokket ned i det øyeblikket man tipper at batteriet antakelig ikke kan levere nok spenning. Som er når systemet belastes på maks. Jeg skjønner ikke engang hva du mener? Prosessorer klokker alltid ned på lite belastning, hva betyr "full hastighet på lite belastning" her? AtW Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Det gjøres generelt i den forstand at maks frekvens på cpu settes lavere. Dvs du får aldri lenger maks ytelse, selv om du har 100% batteri og batteriet fint kunne levert nok strøm. Det er ikke slik at man har vanlig ytelse og så blir den klokket ned akkurat i det øyeblikket batteriet ikke kan levere mer strøm. Nei, maks frekvens er ikke permanent redusert, den reduseres når load går opp. Når prosessoren har lite belastning operer den på full hastighet. Du får bare ikke målt det i en benchmark fordi en benchmark alltid belaster maks. Så den blir faktisk nesten som du sier, klokket ned i det øyeblikket man tipper at batteriet antakelig ikke kan levere nok spenning. Som er når systemet belastes på maks. Jo, maks frekvens er permanent redusert. Mulig vi har ulike definisjoner av maks frekvens, men i min definisjon betyr det den maksimale frekvensen en prosessor opererer på. Og den blir ikke "klokket ned i det øyeblikket man tipper at batteriet ikke kan levere nok spenning", man setter maks frekvens så lavt at prosessoren aldri trenger så høy spenning. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 (endret) Nei, maks frekvens er ikke permanent redusert, den reduseres når load går opp. Når prosessoren har lite belastning operer den på full hastighet. Du får bare ikke målt det i en benchmark fordi en benchmark alltid belaster maks. Så den blir faktisk nesten som du sier, klokket ned i det øyeblikket man tipper at batteriet antakelig ikke kan levere nok spenning. Som er når systemet belastes på maks. Hvordan vet du at dette er tilfelle? Testene som refereres til stadiug vekk tyder på at etterhvert som batteriet går gjennom X ladesykluser blir maksimal klokkefrekvens på CPU begrenset til Y definert av Apple. Her er geekbench sin bloggpost som genererte disse artiklene: https://www.geekbench.com/blog/2017/12/iphone-performance-and-battery-age/ Legg merke til her at det er Single Core som er testet, alle nyere iPhones har minst to kjerner. Single Core-testen vil aldri generere maksimal belastning, men likevel grupperer resultatene seg, som om klokkefrekvensen er begrenset til et gitt nivå. Mest interessant er endringen av ytelsen til iPhone 6S, som allerede har hatt ytelsesreduksjon aktivert en god stund: etter iOS 11.2 gikk andelen av testresultater på iPhone 6S med 40% redusert ytelse opp kraftig! Jeg regner med du mener at Apple reduserer klokkefrekvensen avhengig av hvor stor grad pipeline i kjernen blir fylt opp, men igjen: hvis det var tilfelle hadde vi ikke sett klare grupperinger. Endret 6. januar 2018 av N o r e n g Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Det gjøres generelt i den forstand at maks frekvens på cpu settes lavere. Dvs du får aldri lenger maks ytelse, selv om du har 100% batteri og batteriet fint kunne levert nok strøm. Det er ikke slik at man har vanlig ytelse og så blir den klokket ned akkurat i det øyeblikket batteriet ikke kan levere mer strøm. Nei, maks frekvens er ikke permanent redusert, den reduseres når load går opp. Når prosessoren har lite belastning operer den på full hastighet. Du får bare ikke målt det i en benchmark fordi en benchmark alltid belaster maks. Så den blir faktisk nesten som du sier, klokket ned i det øyeblikket man tipper at batteriet antakelig ikke kan levere nok spenning. Som er når systemet belastes på maks. Det du sier er jo selvmotsigende. Frekvens reduseres i henhold til last. Om det er lite last er ikke frekvens høy. Strømforbruket til transistorene i en krets er gitt av 1/2* α* C * Vdd^2 *f. Du kan ikke endre kapasitans, og alpha er bare hvor ofte transistoren blir brukt, som heller ikke kan endres. Forsyningsspenning og frekvens er eneste som kan endres. Så høy frekvens = høyt strømforbruk. Så for å forhindre økt strømforbruk må du sette en grense på f. Hvor mye av en CPU som til enhver tid brukes er rimelig irrelevant for strømforbruk kontra frekvens i alle vanlige design. Så forklaringen din er logisk sett umulig. Har ellers allerede postet linker, og ser det er noen lenker over her som beviser at det er helt feil også. Apple har ikke lagt noen avansert funksjon. De har laget en superenkel ting som er av typen: Hvis Y ladesykluser, reduser ytelse permanent med X% Og så mener folk dette er en "god" funksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå