Gå til innhold

Apples iPhone-struping møtt med åtte søksmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men jeg jakter litt på pressemeldingen i fra Apple, hvor det skal stå at de innrømmer å ha skrudd ned klokkehastigheten på noen eldre modeller. Kan noen hjelpe meg med en link? J

eg finner denne pressemeldingen: https://www.apple.com/iphone-battery-and-performance/

-men her forklares det at problemet er batteriet, og ikke at noe om at klokkehastigheten har blitt skrudd ned.

"With the update, iOS dynamically manages the maximum performance of some system components when needed to prevent a shutdown. While these changes may go unnoticed, in some cases users may experience longer launch times for apps and other reductions in performance."

Endret av OlavF
Lenke til kommentar

Det eneste Apple har gjort galt, er at de ikke har opplyst om dette, og laget en varsling som sier "batteriet ditt er så dårlig at det nå faktisk kan gå ut over ytelsen."

Dette kompenserer de for langt over nødvendig, fordi de har hatt et jævlig dårlig PR-år, og ikke vil rulle det over til 2018.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å regulere klokkefrekvensen etter batteritilstand og ladetilgang er jo noe laptop-produsenter har gjort i alle år!
Ringer "Intel Speedstep" en bjelle?
Ingen kommer til å vinne fram med noe søksmål mot noe som jo bare er smart power-management!

Er det bedre at telefonen slår seg av p.g.a. nesten tomt eller slitt batteri?
Nei dette er bare det sedvanlige hylekoret mot alt og ingenting Apple foretar seg.

Hvis det hadde vært mulig å endre power-management selv så kunne jeg vært enig. Slik det er nå så finnes det ingen valg...

Lenke til kommentar

Apple selger mobiler i det de selv omtaler som premium segmentet, til 8000 eller no sånt.

Så viser det seg at batteriene på ingen måte har premium kvalitet, noe Apple mener ikke er dekket av noen garanti eller reklamasjonsrett.

"Løsningen" til Apple er å klokke ned telefonen, så den får dårligere ytelse - og det er greit fordi det er enda kjipere at mobilen skrur seg av i tide og utide?

For meg virker det åpenbart at Apple her prøver å sno seg unna reparasjoner og negativ omtale, heldigvis har det blitt oppdaget.

Det er også viktig å merke seg at Apple har reklamert mye med at telefonene er kjappere enn noen gang - da er det ikke ok å strupe denne ytelsen etter en stund.

Lenke til kommentar

Å regulere klokkefrekvensen etter batteritilstand og ladetilgang er jo noe laptop-produsenter har gjort i alle år!
Ringer "Intel Speedstep" en bjelle?
Ingen kommer til å vinne fram med noe søksmål mot noe som jo bare er smart power-management!

Er det bedre at telefonen slår seg av p.g.a. nesten tomt eller slitt batteri?
Nei dette er bare det sedvanlige hylekoret mot alt og ingenting Apple foretar seg.

Du er klar over at speedstep brukes også på stasjonære maskiner? Det handler ingenting om å bevare helsen til batteriet. Det hindrer ikke at pcen skrur seg av pga batteriet. Det Apple gjør er ikke power management. Ikke prøv å late som om dette er i nærheten av det samme. Det er ikke. Det går fint å vinne et søksmål mot noen som setter ned ytelse på telefoner uten noen dokumentert grunn til å gjøre det. Når nye telefoner kommer ut. Som er hva Apple har gjort. Hvor er dokumentene som viser at det de gjør forlenger livet til et batteri?

Og du late som om det bare slås på helt i slutten av livet til et batteri for å hindre den fra å slå seg av når den er i den fasen at den gjør det, men Apple har sagt at de allerede er ute med det for iPhone 7. Så nei, de senker ytelse på telefoner langt langt forut i tid før batteriet ryker. Og det er ikke for å hindre at telefonen plutselig skrur seg av. Om en 1 år gammel iPhone 7 skrur seg av på 40% så er det en feil med telefonen. Om iPhones er slik er kvaliteten på iPhones dårlig. Andre telefoner gjør ikke det og har ikke disse problemene. Hvordan forklarer du det?

Jeg er elektronikk-ingeniør, og kan gjerne forklare litt om fysikken bak her.

På en måte har du rett, der er 50'ish prosent kapasitet igjen på batteriet! Men, jo eldre (og kaldere) et batteri er, jo høyere blir den indre motstanden. Da hjelper det ikke at den elektromotoriske spenningen (EMS) fremdeles er 3.7 volt og at halvparten av ladningsbærerne er i ladd tilstand, strømmen må fremdeles gå gjennom en motstand som er mye høyere enn da batteriet var nytt!

Dét går greit så lenge belastningen er lav, da kan man klare å tappe batteriet helt tomt, men er belastningen høy i bare et øyeblikk, faller spenningen langt nok ned til at CPU, RAM og andre kretser resettes! Slikt skjer ikke med et friskt batteri.

Apple skal ha kudos for å klare å forutse slike spenningsfall, og ta grep i millisekundene før telefonen går i shutdown!

Dette burde selvsagt blitt ledsaget av en melding "Bytt batteri snarest"! Det har de ikke gjort.

Man kan se samme effekten på biler med gammelt og slitt batteri: Lysstyrken i alle lysene på bilen varierer alt etter hvor fort motoren går, og dermed hvor mye strøm generatoren leverer. Blinker man med blinklys, så dimmer baklyset litt i takt med blinkingen.

Det samme skjer i telefoner med slitt batteri: Noen kretser får for lav spenning til å fungere når andre kretser plutselig tar for mye. Selv om der er mye ladning igjen på batteriet!

Nei, de tar ingen grep millisekunder før. De skrur av eller ned absolutt alt i telefonen som kan gjøre at den trekker over X Volt i en spike. Det inkluderer mye annet i en iPhone enn CPU også. Det er ikke noe smart her. Det er bare en generell senkining i ytelse av alle telefoner med nye iOS oppdateringer. 

Apple har ikke engang sagt noe om de kjører tester på batteriet jevnlig eller om de bare går etter alder utifra iOS versjon. Fordi det eneste de har sagt at telefoner får det med iOS oppdatering. Det du gjør nå er bare å finne opp ting du mener Apple gjør, som de ikke gjør, for å forsvare at de setter ned ytelsen når det ikke finnes noen dokumentert grunn for at de gjør det. I forhold til konkurrerende iPhones.

Og gjett hva Samsung gjorde? De bare la ved et batteri som ikke blir slitt like raskt. Lurer på hvem som har den "smarte" løsningen her jeg. Samsung struper ellers ikke ytelse på linje med Motorola, HTC og LG. Men Apple må gjøre det, fordi. Bare fordi. 

Og ellers har vel strengt tatt slitasje av batterier med kjemi å gjøre, ikke fysikk?

Reset er ellers et signal til CPU som klarerer verdiene satt i interne flip-floper, cache ol. Jeg tviler sterkt på at et spenningsfall fører til at dette signalet sendes. Spesielt siden et spenningsfall vil gjøre forskjellen på logisk 1 og 0 vanskelig å skille, så bare det å sende reset signal vil være vanskelig. Og RAM mister all data uten strøm. Holder så lenge kondensatorene holder på strømmen. Men igjen transistorer blir jo ubrukelige om spenningen er så lav at du ikke kan skille logisk 1 og 0. 

Lenke til kommentar

Og ellers har vel strengt tatt slitasje av batterier med kjemi å gjøre, ikke fysikk?

Kjemi er fysikk kjære deg.

(Eller mener du kanskje at noen andre krefter enn elektromagnetismen, gravitasjonen eller kjernekreftene er i spill i stoffenes interaksjon?)

Reset er ellers et signal til CPU som klarerer verdiene satt i interne flip-floper, cache ol. Jeg tviler sterkt på at et spenningsfall fører til at dette signalet sendes.

Joda, alt utstyr med mikroprosessor har innebygget en krets som resetter alt når forsyningspenningen faller under en gitt verdi. Utregninger blir ustabile og usikre da skjønner du.

Det er derfor man opplever at telefoner rebooter ved svakt batteri, og derfor vi har denne diskusjonen. 

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Apple selger mobiler i det de selv omtaler som premium segmentet, til 8000 eller no sånt.

Så viser det seg at batteriene på ingen måte har premium kvalitet

Finnes det batterier som er premium?

"Løsningen" til Apple er å klokke ned telefonen, så den får dårligere ytelse

Klokkes den ned generelt, eller er det kun ved enkelte "topper"?

Lenke til kommentar

Reset er ellers et signal til CPU som klarerer verdiene satt i interne flip-floper, cache ol. Jeg tviler sterkt på at et spenningsfall fører til at dette signalet sendes.

Joda, alt utstyr med mikroprosessor har innebygget en krets som resetter alt når forsyningspenningen faller under en gitt verdi. Utregninger blir ustabile og usikre da skjønner du.

Det er derfor man opplever at telefoner rebooter ved svakt batteri, og derfor vi har denne diskusjonen. 

Reset er active low. Hvis du ikke har nok spenning til å drive reset til 1, så vil jo kretsen kunne resete av seg selv. Så er jo bare å kutte forsyningen til CPU, RAM osv så har du reset. 

Men du svarer ikke på noen av de egentlige spørsmålene. Hva som skjer når spenningen er for lav er jo ikke akkurat sakens kjerne. Som er grunnen til at jeg skrev dette på slutten. Har du svar på noe av det jeg skrev over?

Lenke til kommentar

Er vel mer at det finnes dårlige batterier enn premium. Men noe forskjell er det jo. Samsung sier f.eks at deres nye batterier skal holde seg mye lengre enn vanlige, men om de kan kalles premium for det tror jeg ikke.

Det gjør det ikke ved topper. De kutter bare generelt. Så de begrenser telefonen så mye at du aldri vil kunne nå en topp. Så vanligvis er mobilen din da begrenset mye mer enn hva batteriet klarer. Ting som flash på mobilen og annet er og påvirket av dette. Generelt alt som kan trekke en del strøm. 

Og hvis du ser på bevisene for hva Apple gjør er det kurver som viser fordelingen av scoren. Det viser at de er gruppert. Så det er ikke en individuell vurdering av din iPhone. Apple finner ut at du har ladet den X antall ganger eller lignende og så har de et sett med nye verdier de begrenser telefonen din.

https://www.anandtech.com/show/12184/apple-confirms-cpu-limitation-in-ageing-devices

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden dette, mer eller mindre, er et eksklusivt Apple problem, så er det åpenbart at Apple ikke har valgt batterier av tilfredsstillende kvalitet i sine premium telefoner.

Generelt. Løsningen deres er derfor ikke optimal på noen måte.

Lenke til kommentar

Siden dette, mer eller mindre, er et eksklusivt Apple problem, så er det åpenbart at Apple ikke har valgt batterier av tilfredsstillende kvalitet i sine premium telefoner.

Generelt. Løsningen deres er derfor ikke optimal på noen måte.

Jeg tror problemet kan være at Apple har for liten kapasitet på batteriene av størrelse og vekt-hensyn. (Kvaliteten er det ingenting som tyder på er dårlig)

Det er jo et valg de alltid har tatt, og som de har fått kritikk for.

Men et større batteri som ikke kneler under peakbelastning er naturlig nok tyngre og større/tykkere, så det blir hele tiden en avveining.

Så det kan se ut som de har lagt listen litt for lavt. Men siden jeg foretrekker tynn/lett telefon, så er det greit for meg. Også at de throttler ned ytelse for å unngå reboot. Men jeg innsér at vi er forskjellig der.

Lenke til kommentar

Så det kan se ut som de har lagt listen litt for lavt. Men siden jeg foretrekker tynn/lett telefon, så er det greit for meg. Også at de throttler ned ytelse for å unngå reboot. Men jeg innsér at vi er forskjellig der.

Jeg leser du foretrekker tynn/lett telefon, her er noen sammenligninger:

iPhone 8 er 7.3mm tykk, og veier 148g

Huawei P10 er 7.0mm tykk og veier 145g

Det interessante her er at Huawei sin P10 er tynnere, lettere, og den har nesten dobbelt så stor batterikapasitet.

Du har tidligere denne måneden skrevet at du ikke oppdaterer din iPhone til nyere OS-utgaver, fordi den blir tregere. Du skrev i den siterte posten over at det er greit, har du endret mening? Du får ikke programvareoppdateringene som forhindrer force-reboot om du ikke oppdaterer telefonen din.

Lenke til kommentar

Jeg leser du foretrekker tynn/lett telefon, her er noen sammenligninger:

iPhone 8 er 7.3mm tykk, og veier 148g

Huawei P10 er 7.0mm tykk og veier 145g

Det interessante her er at Huawei sin P10 er tynnere, lettere, og den har nesten dobbelt så stor batterikapasitet.

Du har tidligere denne måneden skrevet at du ikke oppdaterer din iPhone til nyere OS-utgaver, fordi den blir tregere. Du skrev i den siterte posten over at det er greit, har du endret mening? Du får ikke programvareoppdateringene som forhindrer force-reboot om du ikke oppdaterer telefonen din.

Huavwei P10 er jo en 5,1 tommer telefon, så den har plass til mye større batteri i det arealet. Men jeg ser poenget ditt; de fleste andre merker har mye større batteri enn Apple.

Jeg har ikke noen som helst problem med batteriet i min iPhone 6, og hvis jeg får det så kommer jeg heller til å bytte det med én gang enn å måtte oppgradere til 11 bare for å få denne "batterifiksen". Når jeg sier at den fiksen er helt ok for meg, så er det meningen min om framgangsmåten, ikke fordi jeg trenger den selv.

Lenke til kommentar

Huavwei P10 er jo en 5,1 tommer telefon, så den har plass til mye større batteri i det arealet. Men jeg ser poenget ditt; de fleste andre merker har mye større batteri enn Apple.

Jeg har ikke noen som helst problem med batteriet i min iPhone 6, og hvis jeg får det så kommer jeg heller til å bytte det med én gang enn å måtte oppgradere til 11 bare for å få denne "batterifiksen". Når jeg sier at den fiksen er helt ok for meg, så er det meningen min om framgangsmåten, ikke fordi jeg trenger den selv.

Så du anser det som rimelig at en må bytte batteri hvert år på iPhone for at telefonen skal beholde ytelsen sin?

Selv om du selv ikke gjør det, fordi du ikke trenger det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...