Gå til innhold

Batteriferger på Sunnmøre må lade på tre-fire minutter. Nå får de støtte til å bygge ladeinfrastruktur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at dette er direkte linjer beregnet for spesifikke oppgaver og ikke tilknyttet det ordinære strømnettet, litt synd at det ikke parallelt blir oppgradering av det ordinære strømnettet siden omtrent hele strøm-nettet i Norge er utdatert/utslitt.

Men vi som betaler linjeleie må nok være med på spleiselaget uansett, det fine er jo at Norge kan skryte av miljøvennlige havner da, selv om halve bygda kanskje har mistet strømmen grunnet utslitte komponenter og med misunnelse kan se ned på den godt opplyste havnen eller revisor Ola Norman får ikke ladet elbil sin hjemme siden kapasiteten i strømnettet er for dårlig der han bor rett bortenfor havna.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På fergekaiene blir det vel batteri for å kunne fordele belastninga på nettet jamnere utover. Hadde vore artig å visst tala for td batteriferga ampere. No skal alle ha smarte straummålarar for å unngå spenningstoppane i nettet, blir vel større utslag med batteriferge enn elbilen min som lada på 2 kw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regner med at dette er direkte linjer beregnet for spesifikke oppgaver og ikke tilknyttet det ordinære strømnettet, litt synd at det ikke parallelt blir oppgradering av det ordinære strømnettet siden omtrent hele strøm-nettet i Norge er utdatert/utslitt.

 

Men vi som betaler linjeleie må nok være med på spleiselaget uansett, det fine er jo at Norge kan skryte av miljøvennlige havner da, selv om halve bygda kanskje har mistet strømmen grunnet utslitte komponenter og med misunnelse kan se ned på den godt opplyste havnen eller revisor Ola Norman får ikke ladet elbil sin hjemme siden kapasiteten i strømnettet er for dårlig der han bor rett bortenfor havna.

 

At revisor Ola Nordmann ikke får ladet elbilen sin er da vel hans eget problem? Hvis han ikke innehar tilstrekkelig kompetanse for å drift og vedlikehold av produktet han har kjøpt, så burde han kanskje ha lest seg opp før han kjøpte? Tipper det er et råd revisoren kunne funnet på å gitt sine egne kunder.....

Lenke til kommentar

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

 

Jeg er enig, batteribytte er en langt bedre løsning. Med gode trustere og god "bevegelighet" på enheten på land så bør det gå fint i de fleste tilfeller. 

Lenke til kommentar

 

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

 

Jeg er enig, batteribytte er en langt bedre løsning. Med gode trustere og god "bevegelighet" på enheten på land så bør det gå fint i de fleste tilfeller. 

 

 

Hva skal du thruste med, når energilagere ditt henger i ei kran midt over sjøen mellom ferga og kaia? Dieselaggregat? :)

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

 

Jeg er enig, batteribytte er en langt bedre løsning. Med gode trustere og god "bevegelighet" på enheten på land så bør det gå fint i de fleste tilfeller. 

 

 

Hva skal du thruste med, når energilagere ditt henger i ei kran midt over sjøen mellom ferga og kaia? Dieselaggregat? :)

 

 

En må jo ha en mellomlagring da vet du, i min industri brukes ofte kondensatorer til slikt. Men her er det gjerne greiest å ha ett reserve batteri, kombinert med annen elektronikk så-klart. 

Lenke til kommentar

 

Regner med at dette er direkte linjer beregnet for spesifikke oppgaver og ikke tilknyttet det ordinære strømnettet, litt synd at det ikke parallelt blir oppgradering av det ordinære strømnettet siden omtrent hele strøm-nettet i Norge er utdatert/utslitt.

 

Men vi som betaler linjeleie må nok være med på spleiselaget uansett, det fine er jo at Norge kan skryte av miljøvennlige havner da, selv om halve bygda kanskje har mistet strømmen grunnet utslitte komponenter og med misunnelse kan se ned på den godt opplyste havnen eller revisor Ola Norman får ikke ladet elbil sin hjemme siden kapasiteten i strømnettet er for dårlig der han bor rett bortenfor havna.

At revisor Ola Nordmann ikke får ladet elbilen sin er da vel hans eget problem? Hvis han ikke innehar tilstrekkelig kompetanse for å drift og vedlikehold av produktet han har kjøpt, så burde han kanskje ha lest seg opp før han kjøpte? Tipper det er et råd revisoren kunne funnet på å gitt sine egne kunder.....

 

Så en "revisor" skal ha kompetanse til og forstå at han eiendom/nabolag ikke har tilstrekkelig energi til og lade en elbil ?

 

Hva er din løsning, flytte alle til et område som er godt dekket med strøm ?

Lenke til kommentar

På fergekaiene blir det vel batteri for å kunne fordele belastninga på nettet jamnere utover. Hadde vore artig å visst tala for td batteriferga ampere. No skal alle ha smarte straummålarar for å unngå spenningstoppane i nettet, blir vel større utslag med batteriferge enn elbilen min som lada på 2 kw

Er vel derfor alle skal ha smarte strømmålere, så kan nærområdene samkjøre med ferja :)

Lenke til kommentar

At revisor Ola Nordmann ikke får ladet elbilen sin er da vel hans eget problem? Hvis han ikke innehar tilstrekkelig kompetanse for å drift og vedlikehold av produktet han har kjøpt, så burde han kanskje ha lest seg opp før han kjøpte?

 

Hva i alle dager er det du mener man trenger "å lese seg opp på" når man kjøper El-bil?

Det er ingen problem å lade absolutt alle El-biler på vanlige 10 og 16 ampere kontakter i garasjen natten over!

Lenke til kommentar

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

Batteriferger har batteribanker stående på land for å mellomlagre.

Jevn, medium lade-effekt mens fergen er på fjorden og hurtig lading fra batter i på land til batteri på ferge mens den ligger til kai.

At nettet forsterkes er greit nok, men å bedrive sjokklading hver 20. minutt høres ut som en dårlig ide, både med tanke på effektleddet på strømregningen og belastningen på nettet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

 

Jeg er enig, batteribytte er en langt bedre løsning. Med gode trustere og god "bevegelighet" på enheten på land så bør det gå fint i de fleste tilfeller. 

 

 

Hva skal du thruste med, når energilagere ditt henger i ei kran midt over sjøen mellom ferga og kaia? Dieselaggregat? :)

 

 

En må jo ha en mellomlagring da vet du, i min industri brukes ofte kondensatorer til slikt. Men her er det gjerne greiest å ha ett reserve batteri, kombinert med annen elektronikk så-klart. 

 

Bare av nyskjerrighet, hvilken industri driver du med, der kondensatorer brukes som mellomlager av energi?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

Jeg er enig, batteribytte er en langt bedre løsning. Med gode trustere og god "bevegelighet" på enheten på land så bør det gå fint i de fleste tilfeller.

Hva skal du thruste med, når energilagere ditt henger i ei kran midt over sjøen mellom ferga og kaia? Dieselaggregat? :)

En må jo ha en mellomlagring da vet du, i min industri brukes ofte kondensatorer til slikt. Men her er det gjerne greiest å ha ett reserve batteri, kombinert med annen elektronikk så-klart.

Bare av nyskjerrighet, hvilken industri driver du med, der kondensatorer brukes som mellomlager av energi?

Jeg jobber med roboter.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Landstrøm for å gjøre det mulig å slå av motoren for fartøy som ligger til kai er glimrende, men lading av ferger på 3-4 minutter høres ut som direktevarmere for vann på stereoider. En idiotisk idé sett fra nettleverandørenes side. En mulighet for å løse det problemet er batteribytter. Så store batterier som ferger har kan være vanskelig å bytte både på grunn av størrelse og vekt og stabilitet. En annen mulighet er å bruke batteribuffer ved fergekaia. Da kan man saktelade batteripakken på kaia og hurtiglade derfra til batteriet i ferga. Altså en måte å utjevne effektforbruket sett fra nettleverandørens side.

 

Ellers så burde politikerne innse at det er korte fergesamband som egner seg for elektrifisering, ikke de lange. Noen fergestrekninger kan med fordel flyttes og kortes ned. To eksempler: Lødingen-ferga over Vestfjorden (20 km) bør flyttes til Evennes-Kjeldebotn (5km). Lyngseidet-Olderdalen (13 km) bør flyttes noen få km nordover og bli redusert til 5 km. Ikke bare gir det kortere overfart, men man øker også kapasiteten. Det kan gi redusert fergestørrelse og energiforbruk. Det gjør også elektrifisering mye enklere og mulig.

Jeg er enig, batteribytte er en langt bedre løsning. Med gode trustere og god "bevegelighet" på enheten på land så bør det gå fint i de fleste tilfeller.

Hva skal du thruste med, når energilagere ditt henger i ei kran midt over sjøen mellom ferga og kaia? Dieselaggregat? :)

En må jo ha en mellomlagring da vet du, i min industri brukes ofte kondensatorer til slikt. Men her er det gjerne greiest å ha ett reserve batteri, kombinert med annen elektronikk så-klart.

Bare av nyskjerrighet, hvilken industri driver du med, der kondensatorer brukes som mellomlager av energi?

Jeg jobber med roboter.

 

Og da bruker du/dere kondensatorer til energilager? Kan jeg spørre om hvor store energimenger det er snakk om, og hvilke tidsskalaer? Er det noe mer enn bare vanlig filtrering av rippel eller støy?

Lenke til kommentar

Regner med at dette er direkte linjer beregnet for spesifikke oppgaver og ikke tilknyttet det ordinære strømnettet, litt synd at det ikke parallelt blir oppgradering av det ordinære strømnettet siden omtrent hele strøm-nettet i Norge er utdatert/utslitt.

 

Men vi som betaler linjeleie må nok være med på spleiselaget uansett, det fine er jo at Norge kan skryte av miljøvennlige havner da, selv om halve bygda kanskje har mistet strømmen grunnet utslitte komponenter og med misunnelse kan se ned på den godt opplyste havnen eller revisor Ola Norman får ikke ladet elbil sin hjemme siden kapasiteten i strømnettet er for dårlig der han bor rett bortenfor havna.

 

Nå behøver ikke lading av elbil hjemme trekke så voldsomt med strøm. Gjør man også dette på natta, når belastningen på nettet er lav i tillegg, så er det ingen problemer. Kaffetrakteren drar mer strøm enn det elbilen min gjør på laveste lademodus

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med "mobile batterier" - dvs batteriene står på land og blir ladet.

 

Et nesten tomt batteri (på hjul/m motor) kjøres på land for opplading - et oppladet batteri kjøres ombord og kobles til - og turen for fergen fortsetter.

 

Om fergen da har flere mobile batterier - slik at alltid et batteri står tilkoblet fergen - så skal det ikke ble noe strømutkobling ved batteriskift.

 

Dette burde standariseres ,og gjerne med slik at det alltid står et oppladet batteri på land klart for batteriskift.

Standarisering gir også billigere batterier , enkel mulighet for utskifting av dårlige batteripakker og lett mulighet for å kunne skifte ut til bedre og bedre batteripakker/kapasitet når dette kommer med tiden.

 

 

Lading/skift kan foregå på enten en eller ved begge fergeleier. Ingen problemer med høye strømtrekk da batteriene kan lades hele tiden (ikke bare når fergen ligger ved kai)

Lenke til kommentar

Hva med "mobile batterier" - dvs batteriene står på land og blir ladet.

 

Et nesten tomt batteri (på hjul/m motor) kjøres på land for opplading - et oppladet batteri kjøres ombord og kobles til - og turen for fergen fortsetter.

 

Om fergen da har flere mobile batterier - slik at alltid et batteri står tilkoblet fergen - så skal det ikke ble noe strømutkobling ved batteriskift.

 

Dette burde standariseres ,og gjerne med slik at det alltid står et oppladet batteri på land klart for batteriskift.

Standarisering gir også billigere batterier , enkel mulighet for utskifting av dårlige batteripakker og lett mulighet for å kunne skifte ut til bedre og bedre batteripakker/kapasitet når dette kommer med tiden.

 

 

Lading/skift kan foregå på enten en eller ved begge fergeleier. Ingen problemer med høye strømtrekk da batteriene kan lades hele tiden (ikke bare når fergen ligger ved kai)

 

Kom på en tilsvarende automatisk løsning..

Fergelemmen vil jo alltid ha kontakt med kaien ved landligge.

 

Om alle el.ferger hadde blitt standarisert med en litt bredere fergelem enn i dag.

I begge ender av fergen - og på BÅDE styrbord og babord side av fergelemmen står batteripakkene. - Totalt 4 stk. Her burde det vel vært mulig med et automatisk batteriskift via fergelemmen mens bilene kjører av/på fergen.

Har man da 4 batteripakker ombord - så burde det vel være greit i koble fra og skifte en og en batteripakke uten driftsforstyrrelser ombord.

 

Utladet batteri "dras" på land ,nytt oppladet batteri settes tilbake på fergen - og det utladete batteriet kan lades på land inntil neste anløp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regner med at dette er direkte linjer beregnet for spesifikke oppgaver og ikke tilknyttet det ordinære strømnettet, litt synd at det ikke parallelt blir oppgradering av det ordinære strømnettet siden omtrent hele strøm-nettet i Norge er utdatert/utslitt.

 

Men vi som betaler linjeleie må nok være med på spleiselaget uansett, det fine er jo at Norge kan skryte av miljøvennlige havner da, selv om halve bygda kanskje har mistet strømmen grunnet utslitte komponenter og med misunnelse kan se ned på den godt opplyste havnen eller revisor Ola Norman får ikke ladet elbil sin hjemme siden kapasiteten i strømnettet er for dårlig der han bor rett bortenfor havna.

 

Mener du vi skal bygge separate linjer fra vannkraftverket til fergeleiet, eller endog bygge et eget vannkraftverk for det? Det høres smertelig kostbart ut sammenlignet med å oppgradere de linjer som er der fra før, om de har for dårlig kapasitet.

 

Vil uansett ikke være snakk om enten eller, men både og. En eventuell oppgradering vil komme alle på stedet til gode.

 

 

Hva med "mobile batterier" - dvs batteriene står på land og blir ladet.

 

Et nesten tomt batteri (på hjul/m motor) kjøres på land for opplading - et oppladet batteri kjøres ombord og kobles til - og turen for fergen fortsetter.

 

Om fergen da har flere mobile batterier - slik at alltid et batteri står tilkoblet fergen - så skal det ikke ble noe strømutkobling ved batteriskift.

 

Dette burde standariseres ,og gjerne med slik at det alltid står et oppladet batteri på land klart for batteriskift.

Standarisering gir også billigere batterier , enkel mulighet for utskifting av dårlige batteripakker og lett mulighet for å kunne skifte ut til bedre og bedre batteripakker/kapasitet når dette kommer med tiden.

 

 

Lading/skift kan foregå på enten en eller ved begge fergeleier. Ingen problemer med høye strømtrekk da batteriene kan lades hele tiden (ikke bare når fergen ligger ved kai)

Kom på en tilsvarende automatisk løsning..

Fergelemmen vil jo alltid ha kontakt med kaien ved landligge.

 

Om alle el.ferger hadde blitt standarisert med en litt bredere fergelem enn i dag.

I begge ender av fergen - og på BÅDE styrbord og babord side av fergelemmen står batteripakkene. - Totalt 4 stk. Her burde det vel vært mulig med et automatisk batteriskift via fergelemmen mens bilene kjører av/på fergen.

Har man da 4 batteripakker ombord - så burde det vel være greit i koble fra og skifte en og en batteripakke uten driftsforstyrrelser ombord.

 

Utladet batteri "dras" på land ,nytt oppladet batteri settes tilbake på fergen - og det utladete batteriet kan lades på land inntil neste anløp.

 

 

Om det er bedre å dra de inn fra front eller fra siden, kommer veldig an på hvordan kaien bygges ut/om. Kanskje er det raskere å bytte batterier på siden, der de står tverrstilte, enn i fra fronten selv om man har batteriene stilt på langs i fergen. Det er tross alt større areal på siden.

Lenke til kommentar

Enkel løsning på dette. Bygg doble ferjekaier og doble antall ferjer. Da kan man ha mye mindre batteri da batteri kun trenger å holde en tur. Mannskap bytter bare båt når de kommer i land. Mange gamle ferjer kan bygges om billig da mange alle rede har el trøstere. Å ha batteripakker som skal holde hele dagen er dyrt og store effekter er nødvendig. Bruk heller de gamle og sett inn noen batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...