Gå til innhold

KRONIKK: «Good shit out»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktig problemstilling det der.

Jeg har forståelse for at det er et behov for å lagre enkelte former for informasjon i lang tid, og det mangler nok overordnede prinsipper og regler både for hvordan slik informasjon skal lagres og ikke minst hvordan tilgang skal begrenses over tid.

Det er vel f.eks fortsatt slik at en dom i de fleste tilfeller skal fjernes fra en persons "rulleblad" etter så og så mange år, men samtidig som dommen fjernes fra rullebladet blir den stående i Politiets egen ryktebase. Informasjonen blir også liggende der om en helt uskyldig person blir fullstendig frikjent i en straffesak, og denne basen er det meg bekjent ingen ekstern kontroll på. Tilgangen til informasjonen er såvidt jeg kjenner til alment tilgjengelig for "alle" i Politiet.

All økonomisk informasjon blir lagret - høyst sannsynlig "til evig tid", og det er all grunn til å stille spørsmål mht helseinformasjon og pensjoner/trygder også.

La oss nå si at det eksisterer en hel del informasjon som MÅ lagres svært lenge, hva kan man gjøre med TILGANGEN til slik informasjon? Bør noe vaskes og utelukkende benyttes til statistikk o.l?

Kan borgere gis rett til å forlange en sperre av forskjellige typer informasjon slik at det kreves en tillatelse fra den aktuelle personen før noen kan få tilgang?

Hvem skal sperre og hva bør reglene for det være?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...