Gå til innhold

Mellomfinansiering, kjøp og salg - kan noen hjelpe litt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å starte prossessen med å flytte fra min nåværende (første) leilighet. Jeg har kun kjøpt tidligere, ikke solgt, og lurer på om jeg har fortstått prossessen riktig da dette for meg virker litt forvirrende (i og med at jeg ikke har gjort det før)

Jeg har i dag ca. 1 800 000,- i boliglån. Hvis man antar at jeg får solgt leiligheten min for 2 500 000,- noe som ikke er urealistisk mtp. hva naboleilighetene har gått for i det siste, så vil jeg da sitte igjen med 700 000,- etter salg. Jeg har også ca. 100 000,- på BSU som jeg kan ta av.

Det vil si 800 000,- i egenkapital. Dette blir jo veldig circa da jeg ikke vet sikkert hva jeg får solgt leiligheten for.

Med min nåværende inntekt og mine utgifter, vil jeg ikke ha mulighet til å ta opp høyere lånesum enn jeg allerede har, for å klare avdragene. Men det vil da si, i og med at jeg da i følge eksempelet mitt har 800 000,- i EK, så kan jeg låne 1 800 000,- "på nytt" og legge til EK = kjøpe for 2 600 000,- ?

Så er det dette med mellomfinansiering. Blir dette riktig?

1. Søke og få innvilget mellomfinansiering på 2 600 000,- i en bank.

2. Kjøpe ny bolig, banken betaler kjøper med pengene jeg lånte i mellomfinansieringen

3. Jeg selger min bolig, og det gamle boliglånet innfris. Sitter igjen med egenkapitalen.

4. Banken oppretter nytt boliglån med pant i min nye bolig, og jeg betaler egenkapitalen min til banken.

Regner med denne prossessen er enda enklere om jeg bruker samme bank for mellomfinansieringen som jeg har lån i i dag. Noe jeg tenker å gjøre da jeg er fornøyd med banken jeg har.

På forhånd takk for svar, hilsen en som er lei av å bo i blokk :)

Anonymous poster hash: 1049e...59d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er like greit å kontakte banken først som sist. De har ansatte som jobber nettopp med rådgivning om slikt.

Når det er sagt er det ikke sikkert du kan få mellomfinansiering med din økonomi. Jeg fikk tilbud om dette i kun to av alle Norges banker og satt i samme situasjon som deg men med mer egenkapital, samt en til som ønsket at jeg lånte deler av mellomfinansieringen privat og en med ublu renter.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 4d8b2...2c4

Lenke til kommentar

Det er like greit å kontakte banken først som sist. De har ansatte som jobber nettopp med rådgivning om slikt.

Når det er sagt er det ikke sikkert du kan få mellomfinansiering med din økonomi. Jeg fikk tilbud om dette i kun to av alle Norges banker og satt i samme situasjon som deg men med mer egenkapital, samt en til som ønsket at jeg lånte deler av mellomfinansieringen privat og en med ublu renter.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 4d8b2...2c4

Lenke til kommentar

Hvorfor selger du ikke først? I ett marked som nå ville jeg aldri sittet med to boenheter. 

Er ikke det litt risky da? Plutselig har man ikke noe sted å bo... Leilighetene her går unna som bare det, så jeg tror ikke det er så vanskelig å få solgt. Borettslag med ca 600 leiligheter og det er til enhver tid noen leiligheter for salg, de ligger sjeldent mer enn et par uker.

Lenke til kommentar

Først må du få verdivurdering på eksisterande bustad. Eg fekk mellomfinansiering på 6 månader då eg solgte og kjøpte i sommar sidan EK låg inne i bustaden eg solgte.

Min behandler spurte meg bare hva jeg trodde min leilighet ville gå for og satte det, det var aldri snakk om verdivurdering eller noe slikt.

Så det spørs på behandleren man får.

Jeg kjøpte og solgte i fjor også..

Lenke til kommentar

Hvorfor selger du ikke først? I ett marked som nå ville jeg aldri sittet med to boenheter.

Er ikke det litt risky da? Plutselig har man ikke noe sted å bo... Leilighetene her går unna som bare det, så jeg tror ikke det er så vanskelig å få solgt. Borettslag med ca 600 leiligheter og det er til enhver tid noen leiligheter for salg, de ligger sjeldent mer enn et par uker.

Vill si det er mer risky å sitte med to enheter. Ofte kan en avtale mellom kjøper/selger slik at de overtar når du overtar osv.

Lenke til kommentar

Det som er risky er å ha to boliger. Worst case får du betale for korttidsleie en periode.
Lenke til kommentar

Husk at det også koster mellom 50-100.000 å selge en leilighet, samt at du kan ryke på dokumentavgift på ny leilighet som da også fort blir 50.000. 

Borettslaget har avtale med en megler som har 40 000,- i fast provisjon.

Jeg har lest at dersom man benytter seg av mellomfinansiering så lønner det seg å ha alt klart til å trykke på knappen for å starte salg av den gamle boligen så snart man har kjøpt den nye. Altså at megleren er klar, bilder er tatt, prospekt er opprettet osv.

Men hva skjer da om man ikke får kjøpt seg en ny bolig, eller ombestemmer seg? Megleren skal vel da ha betalt allikevel?

Lenke til kommentar

Men hva skjer da om man ikke får kjøpt seg en ny bolig, eller ombestemmer seg? Megleren skal vel da ha betalt allikevel?

Selvfølgelig, men om han ikke får solgt så er det ofte slik at en slipper å betale. Men å ombestemme seg er jo åpenbart noe en må gjøre opp for. 

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt verdivurdering av boligen. Når jeg har denne skal jeg avtale et møte med min faste rådgiver i banken som jeg har et godt forhold til, så får vi se hva som skjer.

Jeg har ~ 600k i året og har en far som kan stille som kausjonist så håper det løser seg på en måte. Takk til alle som har svart i tråden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...