Gå til innhold

Hjelp til erstatning av mulig defekt skjermkort


brueland

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sønnen min har en eldre men super PC som vi kjøpte i oktober i fjor hos en privatperson for en rimelig penge. Den har egentlig fra dag 1 av oppført seg rart og jeg har kontaktet selgeren flere ganger, men kommer liksom ikke noen vei da det virker som han tror jeg kanskje er dum ang. når det kommer til PC-bygging osv. Men uansett, jeg føler jeg har kontroll på bygging av PC...utenom grafikk kort , der sliter jeg da jeg ikke egentlig er noen gamer meg selv. Men vi har funnet ut at det må være skjermkortet som er problemet da PC plutselig skrur seg av til tider (varmt skjermkort) og plutselig kan skjermen bli svart og klage på manglende HDMI signal. Uansett her er hovedkortet og skjermkortet i PC'en, og jeg lurer på hvilke grafikk kort som kan være erstatning/hvilke grafikk kort hovedkortet støtter.

 

Hovedkort

https://www.asus.com/us/Motherboards/CROSSHAIR_V_FORMULAZ/specifications/ 

 

Grafikk kort

https://www.komplett.no/product/791534#technical-details

 

 

Jeg har sett på disse to, men vet ikke om de er for nye eller om de støttes. Det er vannkjøling på prosessor og 4 vifter inni pc'en, grafikk kortet får strøm fra hovedkortet. Utenom det så er det ikke noe spesielt annet kjøling i PC.

 

 

Alternativ 1 og 2

https://www.komplett.no/product/904077/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gtx-1050-2gb-gaming-x?offerId=KOMPLETT-310-904077#technical-details

 

https://www.komplett.no/product/927251/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gtx-1050-ti-4gb-aero-itx-oc?offerId=KOMPLETT-310-927251#technical-details

 

 

Håper noen kan hjelpe meg da jeg er lei av å se min sønn's triste ansikt hver gang PC'en plutselig skrur seg av :(

 

På forhånd tusen takk

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor er strømforsyningen? (antall watt)

Høres nesten ut som det kan være problemet.

 

Sjekk at alle kontakter sitter skikkelig i.

 

Hvis det er litt lite watt tilgjengelig, eller rett og slett en dårlig strømforsyning, så kan du teste med en annen som er bedre.

Det er litt sleipt, men hvis du kjøper en hos Elkjøp, tester med den noen dager, holder med å koble den til uten å montere den inn i PCen, så heller levere den tilbake innen 30 dager hvis det ikke hjelper. Hvis det løser problemet så er det jo bare å beholde den.

 

Det kan være lurt å sjekke temperaturene, og om det er de som er problemet. Last ned MSI afterburner, så får man opp alle dem. (Funker på alle skjermkort, og ikke kun MSI sine), er også ett godt program for å overklokke skjermkortet hvis man skulle ønske det.

Skjermkortet skal ligge mellom 70-80 grader, så er alt helt normalt hvis det samtidig i spill holder ca kjernefrekvensen som det kortet dere har er blitt annonsert med.

 

CPU skal maks ligger opp mot 70 grader, og helst lavere. Hvis for eksempel CPU viser høy temperatur, så ville jeg tatt v kjøleren og byttet goopen, og festet på nytt. Kan være at den ikke sitter helt bra. Det kan også i verste fall være at pumpen i kjøleren er ødelagt hvis man er uheldig.

 

 

 

Ved valg av nytt utstyr, så først tenk på hvilke type spill som sønn din spiller. Noen av dem er ikke så avhengig av skjermkort som andre er. Noen av dem vil nok det dere har funke bra på fortsatt. Det andre er få finne ut hvor mye som dere ønsker å bruke, så kjøpe det beste til maks den prisen, men ikke det dyreste til den prisen. Men legg merke til at CPU platformen som det linkes til her ikke er den beste og kraftigste som finnes, selv når det var nytt, selv om hovedkortet er kvalitet.

Lenke til kommentar

Pc'en er ikke her jeg bor, da han bor hos mora. Men jeg skal sjekke alt i morgen, men regner med at det er iallefall 500W PSU (tror han hadde litt kontroll han som bygde den og som vi kjøpte av.

 

Gabri3L : ja si det, har ikke hatt av dørene før (da jeg sa at vi ikke måtte ha støv inn) ...men ja kanskje det kan bli varmt til tider. Men jeg har troa på det med PSU'en og jeg skal se etter.

 

Hadde flere samtaler med selger ang. grafikk kortet rett etter at vi kjøpte den, og han hadde selfølgelig aldri hatt noe problem.

 

Nei men jeg tror at hvis PSU'en er over 500W, så går vi til innkjøp av et grafikk kort. Har etter jeg la inn dette innlegget testet ut det med RAM, og vi hadde 3x8GB installert først. 2 av de var av samme sort, så jeg tok ut den ene som var av annen type. Men som jeg forsto det i kveld så var ikke PC'en noe bedre. Han hadde til og med fått problem med data musa i går (er en skikkelig gaming mus m/kabel) ...så jeg tror det spøker skikkelig hos han :)

 

Veldig takknemlig for ALLE som skriver svar, hadde ikke regnet med alt dette. Jeg kan oppdatere/skrive inn mer når jeg har fått sjekket opp om alt dette

Lenke til kommentar

Hei. Eeeeeh. Hvis det er et skjermkort med ekstra strømplugger på seg, så får man vel ikke skjermbilde over hodet uten det ledningene fra strømforsyninga. Forøvrig, så ser det ut som at det bare er en strømkontakt som skal inn der, men det står også (På den sia du linker til), at den trenger minimum 600 Watt strømforsyning og du mente at det kanskje var 500 eller mer i den PC`en, eller missforstod jeg?

 

Hvordan er med med Windows versjon på PC`en? Er det Windows 7 eller er det Windows 10?

Og hvordan er det med drivere på PC`en? Er alt installert/oppdatert?

Og en ting til. Er harddisken formatert og reinstallert Windows etter at du kjøpte den?

Lenke til kommentar

Wil: har ikke kommet så langt å få sjekket ut psu'en enda, men det blir...jeg tippet 500W, men det gjenstår og se. Den kjører win10 og nå ee jeg ikke inne på pc'en hver dag, men regner med at driverne er oppdatert. Men det finner jeg også ut i morgen :) det var forresten en liten fugl som nevnte en gang at det ikke var lurt å ha de nyeste skjerm driverne til skjermkort (iallefall ikke dette) grunnet mulige bugs i nye ting som kunne gjøre kortet korrupt osv. Men det var mulig den fugl'en bare hostet :)

Lenke til kommentar

PSU'en i pc'en er en Corsair TX750, og den burde iallefall etter reglene gi nok strøm til både grafikk og sikker resten. Har tatt noen bilder inni pc'en , slik at jeg kan sjekke utenom å reise bort fysisk. Det står kun montert 1 grafikk kort i pc'en og ikke flere kort, så bortifra ledningene så er det ganske ryddig. Det er montert 2x HDD, 5 vifter, 2x8GB RAM (var 3x8, men tok bort den ene for å feilsøke og har ikke satt den tilbake enda) . Og så vannforsyninga til CPU, og ellers så er det ingenting annet i pc'en. GPU tar 2 pci-e plasser, og har 2 strømkabler tilkoblet kortet men det er vel ganske normalt

Lenke til kommentar

Hei Kjetil Lura,

 

Jeg så ikke posten din før nå (mulig treg oppdatering) og jeg skal reise bort til han og få installert programmet asap. Så skal jeg evnt kontakte deg så fort jeg vet mer.

 

Kurderen: Vel det er litt vanskelig å forklare, men 2 innganger på skjermkortet kobles til med 2 ledninger merket PCI-E . Vet dette hørtest noob ut, men det var eneste måte å forklare på...og jeg regner med at de kommer fra strømforsyningen uten at jeg har pc'en hans foran meg. Tok noen bilder sist gang jeg var der, skal se om jeg får lagt de til her

post-432686-0-24238200-1515018080_thumb.jpg

post-432686-0-92283500-1515018095_thumb.jpg

post-432686-0-41082800-1515018116_thumb.jpg

post-432686-0-82081700-1515018130_thumb.jpg

post-432686-0-97056300-1515018144_thumb.jpg

post-432686-0-94955600-1515018162_thumb.jpg

Endret av brueland
Lenke til kommentar

På strømmen til skjermkortet så er det koblet på en overgang, der kabelen går fra å være gul til rød. Prøv å fjern disse. Skjønner ikke helt hva det kan være for noe, ikke sett det før. Vet det på enkelte strømforsyninger er støyretting/fjerning innebygd i kablene, men da er det ikke slike overganger.

 

Ett tips, siden du nevnte tidligere i tråden at han som bygde PCen så ut til å vite hva han gjorde. Så gjør han nok ikke det.

 

Skjermkortet skal så å si alltid stå i øverste PCI-e port, nærmest CPUen, den har som regel full båndbredde, mens de lenger ned som den du står i normalt kun har x4 eller 8. (uten å ha sjekket manual).

 

Det er også rett over denne en molex inngang som heter Ez-plug. Det skal ikke være nødvendig å benytte denne, men du kan prøve å plugge inn kabelen som passer der. Den gir ekstra strøm til PCI-e portene. Det kan kanskje også ha noe med ustabiliteten siden kortet er satt langt ned.

 

Det fleste kabler kan legges i rommet bak hovedkortet, slik at de for det meste blir skjult, og gir en ryddigere PC. Hvis du ser i området rundt hovedkortet, så er det noen hull med gummi foring i . Kabelene skal egentlig ut her. Det har ikke så veldig mye annet å si enn for ryddigheten.

 

Side 1-22 i manualen: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/Crosshair_V_Formula_Z/E7710_Crosshair_5_Formula-Z.pdf?_ga=2.102013513.917109787.1515060767-1979184364.1412011465

 

EDIT: Sjekket manualen. Når man har 1 skjermkort så skal det stå i den nærmeste CPU sokkelen, altså den øverste røde. Nå står det i nr3, som er når man bruker crossfire eller SLI, altså 2 skjermkort.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...