LMH1 Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Hei, litt usikker på hvordan det blir på 12\24 volt hvis man paraelkobler 2 sigarettuttak? For jeg tror det er slik hub\switch på det punktet enten seriekobler eller gjor noe annet? Strømforsyning til Intel nuc: Det jeg vet PSUen er god nok, men tror den strømforsyningen under, trenger 24 volt 5 amp hvis man splitter kablenen slik, tror muligens Psuen under klarer 24 volt 2.5 amp eller noe slik? Kan det stemme? Da den andre brukes til QC 2 for android mobilen den skal vel maks trekke 25 watt. Men selv om jeg har bare Intel NUC koblet til slår maskinen seg av etter noen få minutter bruk. Men hadde fungert bedre hvis jeg ikke splittet kabelen slik, så usikker på om noe sikring eller motstand gjør at Intel NUC slår seg av? Vet det er en sikring og motstand ser det ut slik i sigarettutaket mot 230 volt laderen. merkelig det står 230 volt på den sikringen 5 amp. Det jeg også lurer på hvorfor er slike kabeler så tynne? er vel 0,25 mm eller noe slik så er vel neppe egnet for mere en under 100 watt. Kanskje det ikke er vanlig med tykke kabeler i bil, men finnes vel biler som egnet å trekke litt tyngere utstyr, gir opp alt som heter "Hub" fordi de kan kun drive LED lys eller mobil lader ikke laptoper etc. Da må man koble direkte til sigarettutakket i så fall. Strømkabel 12\24 volt: Skøting paraellkobling (Slik 230 volt) Da jeg har følgende PSU (Clasohlson) overgang til 230\12 volt: Endret 27. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Splitter du 12V ut til to får du fremdeles 12V på hver utgang. Den krøllkabelen fra Jula har veldig høy resistans så her kan det hende du får veldig stort spenningsfall. Jeg skjønner heller ikke helt hva du prøver å drive med hva og hvorfor du har både fra 12/24V og fra 230V. Endret 27. desember 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Jeg har også blandet biltema\jula kabel, fordi jeg trodde det skulle gå bra. Poenget er å lage et system som funger for bil, jeg skal senere skaffe et 12\24 volt batteri som kan drive dette. Men når ikke kablen funger hjelper det lite. Hva slags kabel bør jeg gå for? Må jeg gå for PR kabel? Eller gi mere informasjon? Har du peiling også hvilket batteri som kan fungere som UPS for et slik system? For et bilbatteri er vel litt for kraftig da burde jeg ha strøm i 2 døgn men er jo litt for stort, håper noe på størrelse som intel NUC som er i god kvalitet. Altså hvor kraftig batteri trenger jeg hvis jeg vil drive et slik oppsett i 5\12 timer? Endret 27. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Nå bruker du den Clas 230-12V-adapteren i stedet for batteri? Og denne splitter du til et sigarettenneruttak og til en 12/24V omformer? I bil bruker man ofte tykkere kabler enn for 230V grunnet lav spenning. Hvis du kan så skriv gjerne hvor mye strøm/effekt og hvilken spenning NUC-en krever. Endret 27. desember 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Ja, fordi jeg må teste det faktisk funger, har litt peiling på elektronikk men har ikke gått på ELEKTROFAG har kun litt grunnleggende erfaringer. Så du mener jeg må kutte kabelene litt eller skaffe noe andre kabeler? Hva da? Bør jeg fjerne sikringen og motstanden hvis ikke vil det gir ustabilitet. Kabelen på innsiden er ikke tykkere, det er utvendig plasten som virker litt tykkere ut ja, har kuttet kabelen så jeg vet. Men usikker på kobber er det beste her? Og den helst bør være 0,75 mm eller tykkere? Hvis ikke får man spenningfall? Endret 27. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Som sagt så er de skjøtekablene med sigarettenneruttak ekstremt tynne. Godt mulig du får for stort spenningsfall slik at NUC slår seg av. Ofte kan du kjenne at kabelen blir varm etter litt bruk. Men hvilklen NUC har du? Evt. hva er den oppgitt til å trekke i strøm? For 5A ville jeg gått for minst 1,5mm^2. Endret 27. desember 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Intel NUC NUC7i3BNK Baby CanyonCore i3-7100U, DDR4 SO-DIMM, M.2, HDMI, MicroSD Slot, WiFi TDP 15.0 W Warranty Period 3 DC Input Voltage Supported 12-19 VDC Nå trenger vel Samsung 961 evo kun 5 watt vil jeg tro samme med ram, så 25 watt burde være innenfor? Strømforsyningen står skal klare opp mot 65 watt. Nå har jeg testet den i bilen på lett bruk, oppstart surfing etc, har aldri hatt noe problem med den laptop PSUen til lett bruk. Men kan være den blir for svak hvis jeg bruker prime 95 eller tung bruk. Nei kabelene blir ikke varme, er heller enten kablene ikke sitter eller noe annet. For ustabilitet er problemet. Men finner ikke hvorfor det er ustabilt. Endret 28. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Den ene skjøtekabelen til sigerettenneruttak er det jeg mistenker. Den andre omformeren (12/24V til diverse) har også et effektbruk i seg selv. Denner heller ikke ohmsk og kan muligens lage krøll med Clas-strømforsyninga. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Men kan du si hva slags kabel? Kabel, twin Twin power cable. Fortinnet. PVC. Rød/sort. Lengde: 10 m. Trenger ikke så lang kabel prøver å finne det billigste alternativet i så fall som garantert vil fungere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Spiller egentlig ingen rolle så lenge kvadraten er tilstrekkelig. Velg en litt fleksibel en helst. F.eks. en av de du linket til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå