Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Om oppsigelse på hybel

A_no_ny_m

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp til å forstå en kontrakt. Vurderer å si opp min kontrakt da jeg kanskje ikke skal fortsette på det studiet jeg begynte på. Jeg har lest om kontrakter og oppsigelse på nett, men føler jeg ikke helt forstår kontrakten jeg selv har fått. Leste på en kontrakt som ble anbefalt å bruke, den forklarer alt veldig tydelig, mens den kontrakten jeg har ble laget av utleier selv. Føler den sier litt begge deler og hun ville jo helst at vi som leide skulle bo der hele perioden så det slapp å stå tomt eller de slapp å finne ny leieboer. Leier med en annen person (som jeg bare ble satt sammen med, som også gjør at jeg ønsker å komme meg vekk ASAP. Vi var en dårlig match...) Utleier sa det ikke var mulig å leie alene, men det ble visst ikke mitt problem i følge en lærer på skolen.

Kontrakten sier:

Leieforholdet er løpende og tidsubestemt. Det kan sies opp med en gjensidig oppsigelsestid på 1 måned. Minimum leieperiode er ti (-10-) måneder fra 12.08.2017.
Merk: Oppsigelsestiden går til utløpet av en kalendermåned.

Det ble avtalt 10 mnd siden studenter ikke studerer hele året, så da skulle vi slippe å måtte betale for 2 måneder mer.

Hvis jeg forstår denne rett, så kan jeg si opp tidligere, kan jeg ikke? Eller må jeg leie i 10mnd?

Føler det kan tolkes som at man kan flytte etter 10mnd, men man kan også leie lenger om man fornyer kontraken (mener hun nevnte at det var mulig om man skulle fortsette å studere der...)

Kontrakten sier ikke noe om at den ikke kan sies opp og den er heller ikke tidsbestemt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan i praksis ikke si opp til fraflytting før åtte måneder er gått (tidligste effektive virkning av en oppsigelse er 1. mai 2018). Du sier da opp i niende måned (før 31. mai 2018), og oppsigelsestiden løper ut den tiende hele måneden (til og med 30. juni 2018).

Hvis ingen sier opp fortsetter leieforholdet å løpe uten videre.

Lenke til kommentar

Du kan i praksis ikke si opp til fraflytting før åtte måneder er gått (tidligste effektive virkning av en oppsigelse er 1. mai 2018). Du sier da opp i niende måned (før 31. mai 2018), og oppsigelsestiden løper ut den tiende hele måneden (til og med 30. juni 2018).

Hvis ingen sier opp fortsetter leieforholdet å løpe uten videre.

Så jeg kan ikke si opp nå?

Har snakket med noen som mener at det burde gå...

Jeg forstår ikke helt selv, derfor jeg måtte spørre..

men takk for svar

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri skrevet under på en slik kontrakt. 

Ser at noen utleiere krever en minimum leieperiode. Slik som her - hvor minstetiden er 10 mnd. Du kan imidlertid høre med husverten om det er greit du flytter ut dersom du finner ny leietaker til han/henne. Dersom vedkommende er litt medgjørlig burde dette gå.

Kan nevne at jeg har leid i 17 år og flyttet utallige ganger. Jeg har lært at du bør se an utleieren minst like mye som selve leiligheten for å sikre et godt leieforhold. Bare det at noen prøver å skrive en slik særavtale gjør at jeg aldri ville leid noe slikt. 

Lenke til kommentar

Ser at noen utleiere krever en minimum leieperiode. Slik som her - hvor minstetiden er 10 mnd. Du kan imidlertid høre med husverten om det er greit du flytter ut dersom du finner ny leietaker til han/henne. Dersom vedkommende er litt medgjørlig burde dette gå.

Kan nevne at jeg har leid i 17 år og flyttet utallige ganger. Jeg har lært at du bør se an utleieren minst like mye som selve leiligheten for å sikre et godt leieforhold. Bare det at noen prøver å skrive en slik særavtale gjør at jeg aldri ville leid noe slikt. 

Ok jeg forstår... Første gang jeg leier... Hadde heller ikke så mye tid da det var 14 dager til skolen startet og dette var det eneste tilbudet jeg fikk (hørte ikke noe fra SiA, siden som skolen anbefalte, og fikk avslag på de andre jeg ringte etter siden jeg ikke hadde mulighet til å komme på visning...) Men vet det er mange som ringte på den leiligheten, så burde ikke være så vanskelig å finne en ny leietaker... 

Jeg blir bare litt forvirret fordi noen mener man kan oppsi kontrakten... Det jeg selv har lest er at tidsubestemte kontrakter kan sies opp, men tidsbestemte kan kun sies opp om det ikke er skrevet at det ikke går... Derfor ble jeg forvirret av "minimum 10mnd"... Føler det kan tolkes på flere måter... Kan være jeg er dum.

Lenke til kommentar

Ok jeg forstår... Første gang jeg leier... Hadde heller ikke så mye tid da det var 14 dager til skolen startet og dette var det eneste tilbudet jeg fikk (hørte ikke noe fra SiA, siden som skolen anbefalte, og fikk avslag på de andre jeg ringte etter siden jeg ikke hadde mulighet til å komme på visning...) Men vet det er mange som ringte på den leiligheten, så burde ikke være så vanskelig å finne en ny leietaker... 

Jeg blir bare litt forvirret fordi noen mener man kan oppsi kontrakten... Det jeg selv har lest er at tidsubestemte kontrakter kan sies opp, men tidsbestemte kan kun sies opp om det ikke er skrevet at det ikke går... Derfor ble jeg forvirret av "minimum 10mnd"... Føler det kan tolkes på flere måter... Kan være jeg er dum.

Er du under 18 kan det være at kontrakten er juridisk ugyldig. Da er det bare å pakke sekken å gå. Men du kan se langt etter depositum og lignende, da husverten vil sannsynligvis se på det som brudd på kontrakten. Men hu kan ikke forfølge deg juridisk.

Lenke til kommentar

Er du under 18 kan det være at kontrakten er juridisk ugyldig. Da er det bare å pakke sekken å gå. Men du kan se langt etter depositum og lignende, da husverten vil sannsynligvis se på det som brudd på kontrakten. Men hu kan ikke forfølge deg juridisk.

Er nok dessverre over 18... Men føler ting ble litt dårlig forklart... Det hørtes ut til at den ikke varte lenger enn 10mnd etter hva hun forklarte. At man ikke trengte å si den opp... Men når jeg nå leser gjennom så blir jeg forvirret..

Men kjenner at jeg ikke takler å bo der stort lenger... Og en lærer på skolen sa jeg bare måtte komme meg vekk derifra.. Hun mente jeg ikke kunne bo sånn... Da ville jeg ikke takle neste semester... Det har med den andre personen som leier å gjøre...

Lenke til kommentar

Leieforholdet er løpende og tidsubestemt. Det kan sies opp med en gjensidig oppsigelsestid på 1 måned. Minimum leieperiode er ti (-10-) måneder fra 12.08.2017.

Du har jo beskrevet det selv her.

- Du har ikke lov til å si opp leiligheten før minimum etter 10 måneder. Deretter er leieforholdet løpende - frem til noen sier den opp.

Så sorry ... men du er nok stuck der du er nå. 

Lenke til kommentar

Du har jo beskrevet det selv her.

- Du har ikke lov til å si opp leiligheten før minimum etter 10 måneder. Deretter er leieforholdet løpende - frem til noen sier den opp.

Så sorry ... men du er nok stuck der du er nå. 

Virker nesten sånn...

Hvis ikke man kan gjøre en avtale som noen nevnte tidligere i tråden... Hvis jeg ikke skal gå neste semester, så er det teit å måtte bo der... Så må man skaffe jobb eller noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...