Gå til innhold

Frode Berg og spion-siktelsen, tatt på bar gjerning eller en felle?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Nok en klovn som driver bizniz i et land han aldri burde ha reist til, og gjort ting han aldri skulle ha gjort. Å bytte penger mot dokumenter, og med en kar som myndighetene ikke liker, det er spionasje. Ferdig snakka. Dette er reprise på Moland og French.

Moland of French drev aldri med eller ble mistenkt for spionasje. Langt fra en reprise av den saken.

Moland og French ble både tiltalt og dømt for spionasje de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som tilbringer mye tid i Russland er normalt enten pro-Russland eller anti-Russland. Frode Berg kan ikke russisk, skriver bok om Armenia, har hjulpet flyktninger i Ukraina, og har vist interesse for Kaukasus.  Dette høres ut som en person som prøver å avsløre russiske menneskerettighetsbrudd. 

Samtidig tror jeg norsk sikkerhetstjeneste opererer mer profesjonelt, og ville aldri brukt en person som Frode Berg. Jeg tror Russland ønsket å arrestere han for anti-Russland aktivisme, men det vil ikke se særlig bra ut i media. Derfor setter de opp en felle, og arresterer han for spionasje.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Å late som man er sjokkert over at Norge spionerer på utvalgte land på vegne av oss selv eller NATO/USA blir bare for dumt. For lille Norge driver vel ikke med slikt snusk.. eller..? :) Vi er ikke bedre eller verre enn andre stater på området! Så nå har en Norsk spion gått i nettet, synd for han, synd for Norge. 

Mest synd er det vel for denne Berg. Norge kommer nok til å distansere seg i fra han som vanlig protokoll er. Men Berg visste nok hvilken risiko han tok på seg. Og det er han som blir sittende og råtne i Russland, hvis ikke Norge har noe som Russland ønsker å få kloa i, slik at det kan bli ett bytte av noe..  ^^ 

Jeg synes det virker rart å anta at alle land driver med like mye eller lite spionasje.

AtW

Kanskje du antok eller bare tolket noe feil for kan ikke se han har den samme konklusjonen som deg?

Hvis det er denne du tenker på. "Vi er ikke bedre eller verre enn andre stater på området!" så betyr det egentlig bare (rent hypotetisk og har ikke sjekket noe statistikk når det kommer til spionasje i disse landene for så å sammenligne disse med Norge, dette er kun ett eksempel tatt ut fra løse luften) at her er det faktisk mulig å være verre enn f.eks Finland men bedre enn Danmark. Vet ikke om jeg brukte gode nok eksempler på stater her eller om jeg f.eks skulle brukt Texas og Arizona, tok en rå sjanse der

Innlegget hadde gode poeng. Nordmenn tror de er så mye bedre enn andre. Hva skjedde med skistjernene våre? Kom som lyn fra klar himmel. Dette kunne jo ikke være mulig. Hadde dette skjedd f.eks de amerikanske jentene som faktisk har gjort det bra over tid, (selv om de ikke har så mange topp plasseringer),hadde nordmennene vært der å kommentert noe lignende; Ja, jeg skjønte det måtte være noe.... eller; Jeg visste det..... Men når våres egne går ifra alle andre på ett umenneskelig vis; Nei.... Det er ikke slik....

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg tror Russland ønsket å arrestere han for anti-Russland aktivisme, men det vil ikke se særlig bra ut i media. Derfor setter de opp en felle, og arresterer han for spionasje.

Hvordan forklarer du da pengene?

Det var for helt klart en felle, men i den forstand at FSB visste at Berg skulle møte X

Lenke til kommentar

Folk som tilbringer mye tid i Russland er normalt enten pro-Russland eller anti-Russland. Frode Berg kan ikke russisk, skriver bok om Armenia, har hjulpet flyktninger i Ukraina, og har vist interesse for Kaukasus.  Dette høres ut som en person som prøver å avsløre russiske menneskerettighetsbrudd. 

Jeg tror Russland ønsket å arrestere han for anti-Russland aktivisme, men det vil ikke se særlig bra ut i media. Derfor setter de opp en felle, og arresterer han for spionasje.

(rettelse/tillegg til min forrige post)

antar du vil svare at pengene var tiltenkt slike forhold du nevner Berg var opptatt av.

Som vi leser her, har han ikke engang fortalt advokatene hvem den angivelige bekjenten i Norge er, og hvilket formål pengene var tiltenkt.

http://www.tv2.no/a/9576200/

Virker litt merkelig at han ikke gjør mer for å renvaske seg og opplyse advokatene. Spion-anklage/straff er tross alt mye mer alvorlig enn å bli avslørt å støtte menneskerettigheter.

Lenke til kommentar

Mye snålt nå

"Berg ble lurt av to nordmenn"

de to nordmennene kan ha spilt en nøkkelrolle i å overtale Berg til å reise til Moskva. Enten ved å koordinere det hele med FSB, og at saken kan ha vært ment som en provokasjon, eller ved at det var de som kan ha gjort et mislykket forsøk på spionasje.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/frode-bergs-russiske-advokat-mener-det-er-sannsynlig-at-berg-ble-lurt-av-to-nordmenn/a/24220275/

Hvis det stemmer, blir det vel politi-mat. Må jo være straffbart med viten & vilje å hensette noen i den situasjonen Berg har havnet i.

(men inntil videre er det vel ikke opplysningene mer enn en konspirasjonsteori)

Lenke til kommentar

(rettelse/tillegg til min forrige post)

antar du vil svare at pengene var tiltenkt slike forhold du nevner Berg var opptatt av.

Som vi leser her, har han ikke engang fortalt advokatene hvem den angivelige bekjenten i Norge er, og hvilket formål pengene var tiltenkt.

Om pengene var for et lovlig formål, så var det heller ikke noe behov for å ta med en pakke. Sannsynligvis var pengene for et ulovlig formål som Frode Berg støttet. Årsaken til at han ikke sier noe, kan være fordi han har kontakter i Russland som risikerer å havne i fengsel. 

Teorien til Frode Berg gir ingen mening. Hvis han ble lurt av noen nordmenn som jobbet for FSB, hvorfor navngir han ikke dem?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Teorien til Frode Berg gir ingen mening. Hvis han ble lurt av noen nordmenn som jobbet for FSB, hvorfor navngir han ikke dem?

Han har visst gjort det nå.

"Novikov forklarer at det er konfidensielt hvem de to nordmennene som skal ha gitt Berg pengene og konvolutten er, men at han kjenner deres identitet. Han sier han vil koordinere med Bergs norske advokat videre i saken."

(ref. forrige link)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt bakgrunnen for forklaringen, hvorfor er denne fyren viktig nok til at noen setter opp en slik felle?

AtW

Han er nok ikke viktig i annen favør enn som brikke for å teste regjeringen. Når russerne offentlig kommenterer saken er det høyt spill på gang. Hvordan Norge spiller tilbake informasjon i en sak hvor det er informasjonsvakuum blir interessant å se.

Personlig tror jeg dette er forspill til noe helt annet som Russerne har satt på kok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vedr. disse to nordmennene som "mistenkes" stå i ledtog med FSB, så er nødvendigvis ikke det riktig heller. De to kan like gjerne operere på oppdrag fra US etterretning og utnyttet Berg som allerede hadde et bein innafor.

I så fall gjenstår å se hvem norske myndigheter velger å redde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er spionsiktelsen mot Berg i ferd med å smuldre hen? En kan i alle fall få det inntrykket etter å ha lest denne artikkelen

https://www.aftenposten.no/verden/i/A23E8q/Bergs-advokat---Han-hadde-ingen-hemmelige-dokumenter-da-han-ble-tatt

På den annen side, hans russiske forsvarer  "virker ikke helt stø" er mitt inntrykk, så tar med ei klype salt hva han påstår.

Denne synes jeg heller ikke gir mening:

"Etter FSBs versjon har Frode Berg utelukkende sendt penger som skulle være belønning til russiske statsborgere som sendte penger til Norge, sier advokat Ilja Novikov."

?? :mellow:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil at Den norske kirken skal engasjere seg og kontakte russisk-ortodokse kirken om saken

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmO0p4/frode-bergs-stoettespillere-ber-om-kirkens-hjelp

kan jo være verdt et forsøk?

I alle fall hvis det er begått feil/misforståelser, dvs. FSB kanskje har overreagert, mens Berg på sin side "bare" har vært skjødesløs.

Og så kommer presteskapet på banen med noen forsonende ord og løser saken uten at de involverte taper ansikt. Da får vi i tilfelle nok aldri vite detaljene i saken, men det "overskygges" da av at saken er løst. Og alle glade & fornøyde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nok en klovn som driver bizniz i et land han aldri burde ha reist til, og gjort ting han aldri skulle ha gjort. Å bytte penger mot dokumenter, og med en kar som myndighetene ikke liker, det er spionasje. Ferdig snakka. Dette er reprise på Moland og French.

Moland of French drev aldri med eller ble mistenkt for spionasje. Langt fra en reprise av den saken.

Moland og French ble både tiltalt og dømt for spionasje de.

Ja, i verdens beste rettssystem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...