Gå til innhold

Frode Berg og spion-siktelsen, tatt på bar gjerning eller en felle?

Mr.M

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmann-mistenkt-for-spionasje-i-russland/a/24214035/

Frode Berg ble arrestert 6. desember i Moskva og siktet for spionasje. Han møtte en person og mottok hemmelig-stemplede dokumenter og russisk marine/Nord-flåte.

Ifølge Berg ble han "lurt i en felle" og er etter eget sigende helt uskyldig.

Det hører med til historien at Berg hadde på seg 3 000 euro ved arrestasjonen "som en i Norge bare hadde spurt ham om å gi til russeren.  Og den selvsamme russeren hadde dernest bedt Berg om å ta med de dokumenter tilbake til Norge.

https://www.nrk.no/urix/berg-ble-tatt-med-3000-euro-i-kontanter-1.13840424

Får litt assosiasjoner til en sketsj med Otto Jespersen, der han bærer i land en annen mans koffert fra danskebåten fordi han var snill å hjelpe en som hadde for mye å bære på sjøl.

Vi burde kanskje ikke "dømme" denne Frode Berg her, det greier sikkert russerne "helt fint" selv, men må innrømme jeg sliter litt med troverdigheten i denne forklaringen. Vi snakker altså om en tidligere grense-inspektør og ikke en lettlurt blondine. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spør meg selv, hvis jeg skulle reise til Russland (eller annet omdiskutert land), ville jeg da tatt med et stort kontantbeløp fra Norge og overlevere til en person jeg ikke kjente?

Selv for den mest naive burde det da ringe en del varselbjeller. Det er jo ren allmenkunnskap.

Det samme gjelder kofferter

Tror ikke Berg slipper unna, med mindre det inngår i en byttehandel med russerne om et eller annet.

Lenke til kommentar

Selv for den mest naive burde det da ringe en del varselbjeller. Det er jo ren allmenkunnskap.

Joa, men noen folk er faktisk veldig mye dummere enn gjennomsnittet så det skulle faktisk ikke forundre meg om denne mannen handlet i god tro. Sannsynligheten for at det var god tro er derimot veldig lav :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nok en klovn som driver bizniz i et land han aldri burde ha reist til, og gjort ting han aldri skulle ha gjort. Å bytte penger mot dokumenter, og med en kar som myndighetene ikke liker, det er spionasje. Ferdig snakka. Dette er reprise på Moland og French.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Akkurat nå kom jeg på at jeg i 1992 var med to finansakrobater over til Russland for å kjøpe et oljefelt(!). Det kunne ha gått skikkelig galt. Vi var i en by som jeg ikke klarer å finne på kartet, og vi fløy med TU-154 fra det gamle Aeroflot. Jøss.

Fant den, nå! Ухта!

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt bakgrunnen for forklaringen, hvorfor er denne fyren viktig nok til at noen setter opp en slik felle?

AtW

Er vel neppe Frode som er målet til FSB... han var vel heller bare lettlurt nok og eks militær og greier, slik at han passer godt i saksa når ting nå en gang går i dass
Lenke til kommentar

Denne saken har en del til felles med saken om Trond Giske: du ser bare toppen av isberget, og under overflaten foregår det masse snusk.

Er vel det hele saken lyser ja. Frode Berg er fra en organisasjon som er godt kjent med å bedrive snusk (forsvaret) og da kan det vel fort gå litt på trynet når man møter profesjonelle snuskere i FSB

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Å late som man er sjokkert over at Norge spionerer på utvalgte land på vegne av oss selv eller NATO/USA blir bare for dumt. For lille Norge driver vel ikke med slikt snusk.. eller..? :) Vi er ikke bedre eller verre enn andre stater på området! Så nå har en Norsk spion gått i nettet, synd for han, synd for Norge. 

Mest synd er det vel for denne Berg. Norge kommer nok til å distansere seg i fra han som vanlig protokoll er. Men Berg visste nok hvilken risiko han tok på seg. Og det er han som blir sittende og råtne i Russland, hvis ikke Norge har noe som Russland ønsker å få kloa i, slik at det kan bli ett bytte av noe..  ^^ 

Lenke til kommentar

Nok en klovn som driver bizniz i et land han aldri burde ha reist til, og gjort ting han aldri skulle ha gjort. Å bytte penger mot dokumenter, og med en kar som myndighetene ikke liker, det er spionasje. Ferdig snakka. Dette er reprise på Moland og French.

Moland of French drev aldri med eller ble mistenkt for spionasje. Langt fra en reprise av den saken.

Jeg skjønner ikke helt bakgrunnen for forklaringen, hvorfor er denne fyren viktig nok til at noen setter opp en slik felle?

AtW

Er man spion så er det ikke akkurat lurt å fremstå som viktig så at denne fyren ikke virker viktig nok er faktisk en grunn til å mistenke at han er viktig nok ;)

Lenke til kommentar

Moland of French drev aldri med eller ble mistenkt for spionasje. Langt fra en reprise av den saken.

AtW

Er man spion så er det ikke akkurat lurt å fremstå som viktig så at denne fyren ikke virker viktig nok er faktisk en grunn til å mistenke at han er viktig nok ;)

Poenget var at om man tror på historien hans, han er bare en random fyr. Hvorfor skulle noen bruke masse ressurser på lure han inn i en felle? Selvfølgelig det er vel mulig at russland vil det istedet for å bare ta en random fyr å arrestere han, om det er for politisk gevinst eller noe, det er jo ikke så mye penger for en stat, men hvorfor?

AtW

Lenke til kommentar

Å late som man er sjokkert over at Norge spionerer på utvalgte land på vegne av oss selv eller NATO/USA blir bare for dumt. For lille Norge driver vel ikke med slikt snusk.. eller..? :) Vi er ikke bedre eller verre enn andre stater på området! Så nå har en Norsk spion gått i nettet, synd for han, synd for Norge. 

Mest synd er det vel for denne Berg. Norge kommer nok til å distansere seg i fra han som vanlig protokoll er. Men Berg visste nok hvilken risiko han tok på seg. Og det er han som blir sittende og råtne i Russland, hvis ikke Norge har noe som Russland ønsker å få kloa i, slik at det kan bli ett bytte av noe..  ^^ 

Jeg synes det virker rart å anta at alle land driver med like mye eller lite spionasje.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Poenget var at om man tror på historien hans, han er bare en random fyr. Hvorfor skulle noen bruke masse ressurser på lure han inn i en felle? Selvfølgelig det er vel mulig at russland vil det istedet for å bare ta en random fyr å arrestere han, om det er for politisk gevinst eller noe, det er jo ikke så mye penger for en stat, men hvorfor?

AtW

Forsto poenget ditt. Poenget mitt var at hvis fyren er en spion så har han gjort en god jobb ved å virke som en hvermannsen som ikke har peiling på hva han driver med. Det er jo rimelig teit å virke som en spion hvis man er en spion :p

Lenke til kommentar

2Å late som man er sjokkert over at Norge spionerer på utvalgte land på vegne av oss selv eller NATO/USA blir bare for dumt. For lille Norge driver vel ikke med slikt snusk.. eller..? :) Vi er ikke bedre eller verre enn andre stater på området! Så nå har en Norsk spion gått i nettet, synd for han, synd for Norge. 

En spion som frakter fysiske penger i fysiske konvolutter og som ikke snakker russisk, som skulle ha fysiske dokumenter...

Tror du sikkerhetstjenesten vår er helt blåst?

Hvorfor ikke bare ta bilder av dokumentene og sende dem via satelitt, kryptert..?

Dette her er bare idiotisk.

Hvis jeg skulle vurdert sannsynligheten for sidene, så:

Over 95% sjanse for at Berg er uskyldig i spionasje i regi av Norge/NATO, under 5% sjanse for at han er skyldig.

AtW

AtW

Nordmann som kan knyttes til forsvaret...

Det er jo mye lettere å arrestere noen for spionasje uten at de faktisk bedriver spionasje, etter at de har blitt lurt til å holde materialer som gjør personen mistenksom -- enn å arrestere en faktisk spion som overfører krypterte data over satellitt, som bare besitter dypt kryptert materiale om vedkommende blir arrestert, og som faktisk har planlagt sitt alibi, som ikke offentlig planlegger møter med overvåkede individer.

Hva er lettest:

Å gi smågodt til et barn og beskylde barnet for nasking -- eller ta en profesjonell nasker som aldri har blitt tatt før, som stjeler ting som vedkommende har en kvittering på, i en butikk med elendig overvåkning..?

---

Og hvorfor..?

Fordi de kan bruke spionasjen politisk.

Blåse det opp og ut av proposjoner.

Det kan være hevn for dopingdommene mot Russland.

Det kan handle om at de ønsker en strengere linje mot Norge, eller opptrapping.

Hvis de dreper ham eller han "forsvinner" eller får livstid -- så kan de tillegge ham tilståelser som at Norge har senket ubåter eller drevet med sabotasje som forsvarer strenge grensetiltak mot norskegrensen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne bekjente av Frode Berg som ga ham pengene, hvorfor står han ikke frem i norsk media å forklarer at det hele "er en stor misforståelse" slik Berg og advokatene mener?

Problemet nå er jo at ingen vet hvem denne (angivelige) bekjente er.

Da kunne vedkommende opplyst hvilket legitimt og aktverdig formål i Russland disse pengene var ment til?

Og, latt oss vite i hvilken sammenheng personen/mottakeren i Moskva hadde gjort seg fortjent til å motta et slikt pengebeløp?

Fraværet av dette, gjør at man lett kan mistenke at "bekjenten" bare er en oppdiktet rollefigur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...