AnonymDiskusjon Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Hei Lurte på om noen har noen innspill som kan hjelpe meg med å få fruen i huset til å slutte med snus Hun har snust lenge før vi ble sammen og holdt på, jeg fordrar ikke snus og tobakk på rent grunnlag av at det er noe av det mest bortkastede måten man kan bruke penger på i mitt syn, MEN vi skal ikke snakke om det Har vært ilag 8 år, Hun har vært av et par uker også er det en fest og den berømte venninna som presser på en snus og vi er tilbake til scratch Vi har et lite barn sammen og hun var avholds under svangerskapet og litt etterpå, men så var det på en fest og venninna var der igjen og fikk hun til å starte igjen Nå skal det sies, Har du penger til å snuse..da driter jeg i det ^^ Men i min kone sitt tilfelle, er det ikke slik Hun skal studere og da blir økonomien kort igjen. Vi har alltid delt bo-utgifter og alle utgifter som kommer med på at vi er sammen 50-50. Hva vi selv sitter igjen med etter det bruker vi på ting vi selv ønsker Jeg har en bedre lønn og sparer et godt beløp hver måned.. Typ 10k og jeg lever som normalt Hun sparer ikke noe og jeg vet hun prioriterer snusen fremfor å spise lunsj noen dager på jobben o.l Altså relativt små ting som blir dyttet bort Trening forsvant pga 5-600 i mnd ble for dyrt for henne og humøret svinger mer nå enn før pga litt overvekt og det tærer, men langt ifra det egentlig problemet Men nå har det seg slik at vi skal kjøpe hus før minstemann starter på skolen. Og med null i sparte midler og sparing nå, så føler jeg at jeg sitter å alene og jobber om drømmen ved å få et hus Jeg betaler betraktelig mer på lånet nå pga hun ikke har penger.. så 50-50 regelen gjelder ikke lenger Jeg gjør også investeringer som skal lønne seg etter noen år som vil hjelpe på huskjøp Jeg blir så luta lei av å se henne bruke opp alle pengene sine på dumme ting i hverdagen også klager hun etterpå hvor lite hun har, Jeg forklarer ofte hvorfor og hva hun kan gjøre, men hun er sta som et beist, Vi snakker mest om snus her, men jeg kan legge til at det går utover vår felles økonomi når hun da skal til sverige annenhver helg med venninner og bruker 1.5k på bensin og bom for å kjøpe snus og tobakk (mnd sum ) Så egentlig blir summen ganske mye større, men jeg tar for meg kun snusen her Hun har en arv som kommer luskende rundt hjørnet, MEN den vet vi aldri når kommer.. det kan være om 10 år eller 2 Så det blir at man rettferdiggjør sløsing ved at arven kommer.. Noe jeg syntes er dumt Med snusen ute av bildet var det ca 1-2000 i mnd som gikk til sparing fra hennes side. Det vil igjen være mellom 70-100k med sparing i 4 år ( ta med bensin og toll så er det på 200k ) Noe som kan være vippepunktet ved et husskjøp og å få lån Er jeg for gnien eller syntes dere at jeg burde pushe hardere på at det kanskje er bedre å tenke på bo situasjonen nå før det er forsent Jeg vil unødig ta ungen ut fra 1-2 klasse Vi har for tiden en 60kvm leilighet som vi har vokst ut av, men som vi ønsker å komme oss bort ifra 2-3 år på skolen vil igjen gjøre at vi ikke får kjøpt noe pga ingen lønn fra hennes side, så det blir å sitte å vente å vente å vente Føler jeg sitter litt fast egentlig Anonymous poster hash: 91eda...115 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Høres ut som om dette problemet kan gå utover langt mer enn et fremtidlig huskjøp. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Sånn som jeg ser det, så er det ett av to:1) Du må bli bedre på å forklare hvorfor du mener hun burde slutte å snuse. Skriv opp et livsbudsjett, og legg frem den totale summen av snusforbruk over en livstid. Du må gjerne også be ho tenke over den totale lasten av nikotin og andre virkestoffer som er i snus, over en livstid. Greit nok, når man skal dø, så spiller det ingen rolle lenger, men det kan jo lede til andre livssykdommer. Jeg kan ikke så mye om snus, men det blir din jobb å lese deg opp, og dermed overbevise ho om de negative faktorene.Jeg tror sterkt på at den éneste måten å kvitte seg med uvaner på, er å rett og slett belære sin egen hjerne/bevissthet om at de negative faktorene overveier de positive (ofte en kortvarig og svak rus), ved å lese, lese og lese enda mer om grunnene fra troverdige kilder.Utover dette må du vurdére hvor mye tid du vil bruke av livet ditt på å bli en bedre "leder" på dette området, sånn at sjansen øker for at du klarer å overbevise ho, og du bør legge en plan for hva du skal gjøre om du -ikke- klarer å overbevise ho. Er det så ille at du vil vurdére forholdet om det ikke går? Få det ned på papir og bli komfortabel med svarene.2) Ha tillit til ho og håpe at ho slutter av egen vilje over tid. Ofte er dette den beste strategien. Du behøver ikke å -fremsnakke- snusbruken, men heller ikke la det irritére deg.Du kan også se på det sånn at, ja, ho har litt dårlig råd nå, men det kommer med stor sannsynlighet en tid i fremtiden (se bort fra arv), hvor ho -vil- ha en jobb og tjene bedre penger. Da vil denne snusbruken og svensketurene ikke spille en så stor rolle lenger. Se på det som en investering. I fremtiden vil dette kanskje bare være en liten filleting. "Tenk at jeg brukte så mye energi og nesten satte forholdet på spill, over noe så trivielt", kanskje du tenker om 10 år. Endret 27. desember 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Du kan også se på det sånn at, ja, ho har litt dårlig råd nå, men det kommer med stor sannsynlighet en tid i fremtiden (se bort fra arv), hvor ho -vil- ha en jobb og tjene bedre penger. Det er siste måten man bør se det på. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Hva slags utdannelse ?Utdannelse er ingen garanti for jobb, en episode i Bergen på 90 tallet er interessant, han starter på bunn som konsulent, ikke lett å komme inn i rett fra skolen, og hun som har medfødt dårlig rygg utdanner seg som hjelpepleier - 1 løft og hu var ute av den jobben... Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Du kan også se på det sånn at, ja, ho har litt dårlig råd nå, men det kommer med stor sannsynlighet en tid i fremtiden (se bort fra arv), hvor ho -vil- ha en jobb og tjene bedre penger. Det er siste måten man bør se det på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå