Redaksjonen. Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Flere elbiler gir lavere inntekter.Utgiftene til veier går opp - mens bilavgiftene går ned Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Selvsagt! Med miljøbaserte skatter, avgifter og subsidier er det jo nettopp dette vi vil oppnå. Lavere miljøbelastning og dermed mindre inntekter til staten. En løsning er å skru opp de miljøbaserte skattene og avgiftene for å aksellerere denne ønskede effekten. En annen er å finne helt andre finansieringsmåter. Økt generell mva for eksempel. Effekten er _ønsket_ - det er kun fossilbransjen som lobbyerer for reversering av miljøbaserte skatter og avgifter. 5 Lenke til kommentar
Carl Anton Stenling Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Det blir litt for lettvint å konkludere at avgiftsnedgangen skyldes elbilene. Tross alt utgjør de bare 20-25 % av bilsalget. Regjeringspartiene har i flere år prioritert en del endringer i avgiftssystemet som har senket bilavgiftene generelt for biler i høyere prisklasser. Bilfabrikkene har også manipulert testregimet maksimalt og staten har latt seg lure til å redusere avgiftene i takt med fiktive CO2-kutt i laboratoriemålingene. Dersom man skal hente inn flere avgifter så kan man starte med å avgiftsbelegge noe mer i tråd med faktiske utslipp, dvs. sørge for at avgiftsbeleggingen skjer iht. den oppdaterte testmetoden WLTP istedenfor NEDC. 7 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Regjeringens avgiftsfritak til fossilbilen utgjør mer enn hele fritaket til Elbilen. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler Og i følge artikkelen har bilistene i sum fremdeles store beløp tilgode hos Staten til veibygging. 8 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Høres bra ut, bli kvitt mye av avgiftene som gir mye administrasjons kostnader. Hent pengene fra skatte seddelen i stede. Samt bil prisen i Norge har vært kunstig høy, kan jo være greit og normalisere den litt. Litt rart bil skal være en så stor kostnad for oss konstra nabo svensken. Og lets face it, vi er ikke nok mennesker i meste parten av Norge til kollektivt er noe bra alternativ. 1 buss med 1 passasjer bruker en del mer enn bilen ville gjort. Samt bor du litt utenfor den lille byen min har du deadline på og hjem kl 1700 i helgene. Søndag er det ikke buss i det hele tatt utenfor. Ehh du kan ta taxi men da snakker vi dyrt... Er jo så stive priser atte. 4 Lenke til kommentar
kajable Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene. 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Regjeringens avgiftsfritak til fossilbilen utgjør mer enn hele fritaket til Elbilen. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler Det er helt sykt. På tide å skru opp avgiftene for giftbiler. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Hadde de brukt årsavgiften til veiene ville de hatt mere, men årsavgiften er ikke til veiene. Den brukes til mye annet. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene. Det viser jo til at personbiler står for 0 slitasje på veiene så lenge de ikke har piggdekk, er tungtransport som står for all skade. https://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695 Edit:Den nye regjeringen vil la såkalte modulvogntog, også omtalt som monstervogntog, slippe inn på det norske veinettet. Da må vel vi privat bilister ut med mer penger for og dekke mer slitasjer da eller? Endret 27. desember 2017 av DirekteDemokrati 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Regjeringens avgiftsfritak til fossilbilen utgjør mer enn hele fritaket til Elbilen. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler Det er helt sykt. På tide å skru opp avgiftene for giftbiler. Burde heller økt på bom og årsavgift på elbilene, mange med piggdekk Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Det er vel avgiftslettelsene til fossilene som har stått for største nedgangen i states inntekter fra engangsavgiften. Og det er langt fra riktig å si at strøm er avgiftsfri, det er bare at elbilen er så effektiv at den bruker så lite av den. Men det er på tide å sette prinsippet om at når avgiftene starter å komme på elbil, så skal avgiftene på fossiler også opp tilsvarende. Jo tidligere man gjør dette, jo mer forutsigbart blir systemet. Nå er det vel noen vage formuleringer om at elbil alltid skal være det mest lønnsomme valget. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Dette vil snu når elbilsubsidiene forsvinner. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene. Slitasje av hvilket lag? Det er flere lag i en vei. Og det er flere kostnader en slitasjen av dette laget. AtW 2 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Høres bra ut, bli kvitt mye av avgiftene som gir mye administrasjons kostnader. Hent pengene fra skatte seddelen i stede. Samt bil prisen i Norge har vært kunstig høy, kan jo være greit og normalisere den litt. Litt rart bil skal være en så stor kostnad for oss konstra nabo svensken. Og lets face it, vi er ikke nok mennesker i meste parten av Norge til kollektivt er noe bra alternativ. 1 buss med 1 passasjer bruker en del mer enn bilen ville gjort. Samt bor du litt utenfor den lille byen min har du deadline på og hjem kl 1700 i helgene. Søndag er det ikke buss i det hele tatt utenfor. Ehh du kan ta taxi men da snakker vi dyrt... Er jo så stive priser atte. Veldig bra beskrevet. Kollektivt er et dårlig alternativ i lille Norge. Det er rett og slett ikke stor nok befolkning og for stor spredning til at kollektivt er et bra alternativ. Det resulterer i et dårlig busstilbud som koster flesk. Jeg bruker 12 min med bil til jobb hver dag. Skulle jeg tatt bussen hadde jeg måtte tatt 2 busser med dårlig overgang og måtte beregnet 45 min HVER VEI. Det er neste 2 uker bortkastet tid på en buss i året. Siden jeg er heldig nok til å unngå bompenger på veien så er det også billigere enn månedskort som stiger mer enn bensin og dieselprisen gjør årlig. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Høres bra ut, bli kvitt mye av avgiftene som gir mye administrasjons kostnader. Hent pengene fra skatte seddelen i stede. Samt bil prisen i Norge har vært kunstig høy, kan jo være greit og normalisere den litt. Litt rart bil skal være en så stor kostnad for oss konstra nabo svensken. Og lets face it, vi er ikke nok mennesker i meste parten av Norge til kollektivt er noe bra alternativ. 1 buss med 1 passasjer bruker en del mer enn bilen ville gjort. Samt bor du litt utenfor den lille byen min har du deadline på og hjem kl 1700 i helgene. Søndag er det ikke buss i det hele tatt utenfor. Ehh du kan ta taxi men da snakker vi dyrt... Er jo så stive priser atte. Veldig bra beskrevet. Kollektivt er et dårlig alternativ i lille Norge. Det er rett og slett ikke stor nok befolkning og for stor spredning til at kollektivt er et bra alternativ. Det resulterer i et dårlig busstilbud som koster flesk. Jeg bruker 12 min med bil til jobb hver dag. Skulle jeg tatt bussen hadde jeg måtte tatt 2 busser med dårlig overgang og måtte beregnet 45 min HVER VEI. Det er neste 2 uker bortkastet tid på en buss i året. Siden jeg er heldig nok til å unngå bompenger på veien så er det også billigere enn månedskort som stiger mer enn bensin og dieselprisen gjør årlig. Antar du har glemt at det er noe som heter Oslo? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Dette vil snu når elbilsubsidiene forsvinner. Nå er det subsidier av fossilbiler som står for det meste av nedgangen i inntekter. Endret 27. desember 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Populært innlegg B4PD8799 Skrevet 27. desember 2017 Populært innlegg Del Skrevet 27. desember 2017 Premisset for artikkelen er feil. Det er ikke slik at avgiftene på bil og bruk av bil er kanalisert inn i bygging og vedlikehold av veier. Avgiftene er fiskale avgifter som går rett inn i statskassa uten øremerking. Samfunnsnytten ved bruk av veiene er holdt utenfor regnestykket. Det blir for enkelt. At /noen/ ønsker å ha inflasjonsdrivende men ellers meningsløse avgifter på samferdsel og logistikk er ikke det samme som at det er /fornuftig/. Morsomt å se en journalist i TU være så til de grader uten kritiske spørsmål :-) Hele artikkelen er vinklet veldig politisk korrekt. Transport forurenser og er et onde som man må betale for. Det er som å lese gamle katolske doktriner om avlat. Transport og logistikk er en forutsetning for dagens samfunn. Som realister (antar de fleste som leser /Teknisk/ ukeblad er realist) bør en ha alternativer, kost/nytte og konsekvenser langt fremme i debatten istedenfor å akseptere dogma om at trafikken er en eneste stor ulykke som må avvikles. Svakt av TU :-) 10 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Det er litt mindre svakt om du forholder deg til det som er sagt, ikke dine fantasier om hva som er sagt. AtW Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Ikke noe å være bekymret over! De sitter og gnir hendene og det tar nok ikke lang tid før de kommer på en "Unskyldning" på hvorfor elbiler forurenser. Hva de skor seg på vites ikke, men at det kommer vet vi allerede. 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 All skattenedgang påvirker. Man er avhengig av veier, selv om man ikke eier en bil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå