Kahuna Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 aanundos forenkling er da grei nok. Effekt flyter enten den ene eller den andre veien, ikke begge retninger samtidig..Problemet med sertifikatene er at de forleder mange til å tro at vi *fysisk* bytter strøm med for eksempel tyske forbrukere når alt som beveger seg er et stykke (virtuelt) papir. Sertifikatordningen gir mer mening hvis du ser på dem som en sponsorordning. Det er ikke kraften vi bytter bort, det er retten til å skryte av at akkurat vi har støttet produksjon av X antall kWh et eller annet sted i Europa. Denne retten er eksklusiv, ingen andre kan skryte av å ha sponset produksjon av de samme kWh-ene. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem. Netto effekt kan ikke flyte begge veier samtidig, men netto effekt vet man da ingenting om før man har beregnet effekt per fase og summert (vektorielt). Og så er ikke strømnettet en kabel, strømnettet er 1000 kabler med 1000 avgreiningspunkt. Hvis dette er enkelt, så vil jeg gjerne lære hvordan Og folk som bruker effektflyt som hardnakket argument mot grønne sertifikater, uten at de forstår effektflyt? Faller ikke det på sin egen urimelighet? Fysisk bytte strøm? Hvem er det som tror det? Strømmen fra norske kraftverk er akkurat like mye fysisk tilgjengelig for tyske kunder som for norske. Strømmen forlater aldri kraftverket, den er galvanisk skilt fra nettet i trafo. Endret 2. januar 2018 av BippeStankelbein 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem. Netto effekt kan ikke flyte begge veier samtidig, men netto effekt vet man da ingenting om før man har beregnet effekt per fase og summert (vektorielt). Og så er ikke strømnettet en kabel, strømnettet er 1000 kabler med 1000 avgreiningspunkt. Hvis dette er enkelt, så vil jeg gjerne lære hvordan Og folk som bruker effektflyt som hardnakket argument mot grønne sertifikater, uten at de forstår effektflyt? Faller ikke det på sin egen urimelighet? Fysisk bytte strøm? Hvem er det som tror det? Strømmen fra norske kraftverk er akkurat like mye fysisk tilgjengelig for tyske kunder som for norske. Strømmen forlater aldri kraftverket, den er galvanisk skilt fra nettet i trafo. Hva er egentlig poenget bak dette? Det finnes tall for import/eksport, de er lave og import<eksport. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 ...Skjerp deg! Jeg har klippet vekk masse her som hver for seg *kan* være riktig men som i sum kun er kverulering mot bedre vitende! Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 ...Skjerp deg! Jeg har klippet vekk masse her som hver for seg *kan* være riktig men som i sum kun er kverulering mot bedre vitende! Det er absolutt ikke kverulering mot bedre vitende. Det er jeg som ber om en forklaring på en påstand jeg ikke er enig i. Forklaring får jeg ikke, jeg får bare "dette er enkelt! skjerp deg!". Jeg syns ikke det er enkelt, og når jeg ikke forstår hvor enkelt det er, og heller ikke får noen forklaring? Hva skal en stakkar gjøre? Jeg kan jo ikke bare bastant si at "nei, du har feil!" Jeg syns jo selv at dette er et for komplisert tema til å ha bastante meninger. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem. Netto effekt kan ikke flyte begge veier samtidig, men netto effekt vet man da ingenting om før man har beregnet effekt per fase og summert (vektorielt). Og så er ikke strømnettet en kabel, strømnettet er 1000 kabler med 1000 avgreiningspunkt. Hvis dette er enkelt, så vil jeg gjerne lære hvordan Og folk som bruker effektflyt som hardnakket argument mot grønne sertifikater, uten at de forstår effektflyt? Faller ikke det på sin egen urimelighet? Fysisk bytte strøm? Hvem er det som tror det? Strømmen fra norske kraftverk er akkurat like mye fysisk tilgjengelig for tyske kunder som for norske. Strømmen forlater aldri kraftverket, den er galvanisk skilt fra nettet i trafo. Hva er egentlig poenget bak dette? Det finnes tall for import/eksport, de er lave og import<eksport. Poenget er at jeg ikke klarer å forstå ressonementet ditt, derfor etterlyser jeg en forklaring. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Poenget er at jeg ikke klarer å forstå ressonementet ditt, derfor etterlyser jeg en forklaring. Hvilket resonnement? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Poenget er at jeg ikke klarer å forstå ressonementet ditt, derfor etterlyser jeg en forklaring. Hvilket resonnement? Opptil flere. F.eks at effekt flyter samme vei som strøm. Sant i et DC nettverk, ikke sant i et AC nettverk med store reaktive komponenter. Hvilket høyspentnettet er. Eller at Strøm flyter fra et punkt med høyere spenning, til et punkt med lavere spenning. Også sant i et DC nettverk, ikke sant i et AC nettverk med store reaktive komponenter. Eller at effekt kun kan flyte en vei. Ikke sant i et 3fas nettverk. Effekten i hver enkelt fase er uavhengig av de to andre, og følgelig kan effekt flyte motsatt vei i to forskjellige faser. Eller at grønne sertifikater ikke kan selges til tyskland, fordi tyskere aldri får fysisk strøm fra norske kraftverk. Det får ikke norske kunder heller, så da kan heller ikke norske kunder kjøpe norske grønne sertifikater? Endret 3. januar 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Opptil flere. F.eks at effekt flyter samme vei som strøm. Sant i et DC nettverk, ikke sant i et AC nettverk med store reaktive komponenter. Hvilket høyspentnettet er. Eller at Strøm flyter fra en punkt med høyere spenning, til et punkt med lavere spenning. Også sant i et DC nettverk, ikke sant i et AC nettverk med store reaktive komponenter. Eller at effekt kun kan flyte en vei. Ikke sant i et 3fas nettverk. Effekten i hver enkelt fase er uavhengig av de to andre, og følgelig kan effekt flyte motsatt vei i to forskjellige faser. Eller at grønne sertifikater ikke kan selges til tyskland, fordi tyskere aldri får fysisk strøm fra norske kraftverk. Det får ikke norske kunder heller, så da kan heller ikke norske kunder kjøpe norske grønne sertifikater? Ingenting av dette har kommet fra meg. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Opptil flere. F.eks at effekt flyter samme vei som strøm. Sant i et DC nettverk, ikke sant i et AC nettverk med store reaktive komponenter. Hvilket høyspentnettet er. Eller at Strøm flyter fra en punkt med høyere spenning, til et punkt med lavere spenning. Også sant i et DC nettverk, ikke sant i et AC nettverk med store reaktive komponenter. Eller at effekt kun kan flyte en vei. Ikke sant i et 3fas nettverk. Effekten i hver enkelt fase er uavhengig av de to andre, og følgelig kan effekt flyte motsatt vei i to forskjellige faser. Eller at grønne sertifikater ikke kan selges til tyskland, fordi tyskere aldri får fysisk strøm fra norske kraftverk. Det får ikke norske kunder heller, så da kan heller ikke norske kunder kjøpe norske grønne sertifikater? Ingenting av dette har kommet fra meg. Mesteparten av det kom fra aanundo. Du valge likevel å kaste deg på debatten når jeg henvendte meg til aanundo. Det er helt greit, men da har du blandet deg inn da, så tilgi meg at jeg spør. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem. Netto effekt kan ikke flyte begge veier samtidig, men netto effekt vet man da ingenting om før man har beregnet effekt per fase og summert (vektorielt). Og så er ikke strømnettet en kabel, strømnettet er 1000 kabler med 1000 avgreiningspunkt. Hvis dette er enkelt, så vil jeg gjerne lære hvordan Og folk som bruker effektflyt som hardnakket argument mot grønne sertifikater, uten at de forstår effektflyt? Faller ikke det på sin egen urimelighet? Fysisk bytte strøm? Hvem er det som tror det? Strømmen fra norske kraftverk er akkurat like mye fysisk tilgjengelig for tyske kunder som for norske. Strømmen forlater aldri kraftverket, den er galvanisk skilt fra nettet i trafo. "Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem." Dette viser at du ikke forstår 3-fase. Vanskelig å drive med elektroundervisning her på kommentarfeltet, men jeg skal prøve. En kan jo kverulere og blande inn at det er vekselstrøm, men prinsippet er at strømmen til en elektromotor f. eks. går fra sikringsskapet til motoren, og aller helst like mye i hver fase. Dersom det ikke går like mye i hver fase får vi strøm også i midtpunktet(0-lederen dersom det er en 4 leder) Når E-verket leverer strøm ønsker de like mye strøm i hver fase. Skjev belastning vil si tap i ledningsnettet, som de ikke får betalt for. Strømmen eller "effekten" som du vil bruke går bare en vei, fra e-verket og til forbruker, men her kan en også kverulere og si at strømmen går til E-verket. Skulle det skje er generatoren blitt motor, noe som kan skje med synkrongeneratorer. Rett nok kan det være vanskelig å beregne hvilken vei strømmen går når 100 generatorer og 1000 forbrukere er koblet sammen i et nett, men når det er snakk om eksport/import som denne debatten dreier seg om, så er bildet enkelt. Utenlandskablene er i tillegg DC-kabler, og du slipper å tenke 3-fase. I neste avsnitt blander du El-sertifikater med Opprinnelsesgarantibeviser, og kommer samtidig med en underlig påstand. Du påstår at "strømmen aldri forlater kraftverket" fordi trafoen stopper elektronene. En form for kverulering etter min forstand og like rett som å si at vannet i springen ikke er samme vannet som renner ut fra brønnen. Vanskelig med debatt på dette nivået, og derfor unnlot jeg å svare. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Poenget er at jeg ikke klarer å forstå ressonementet ditt, derfor etterlyser jeg en forklaring.Jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå. Her er problemet: Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem. Netto effekt kan ikke flyte begge veier samtidig, men netto effekt vet man da ingenting om før man har beregnet effekt per fase og summert (vektorielt). Og så er ikke strømnettet en kabel, strømnettet er 1000 kabler med 1000 avgreiningspunkt. Hvis dette er enkelt, så vil jeg gjerne lære hvordan Og folk som bruker effektflyt som hardnakket argument mot grønne sertifikater, uten at de forstår effektflyt? Faller ikke det på sin egen urimelighet? Fysisk bytte strøm? Hvem er det som tror det? Strømmen fra norske kraftverk er akkurat like mye fysisk tilgjengelig for tyske kunder som for norske. Strømmen forlater aldri kraftverket, den er galvanisk skilt fra nettet i trafo. Du slenger rundt deg med begrep som antyder at du kan trefase godt nok til å sette opp regnestykker for store nettverk. Eller er kanskje dette så langt du kom før du ga opp? Den siste kommentaren om galvanisk skille var dråpen. Det er teknisk sett korrekt at elektroner ikke kan krysse et galvanisk skille men brukt i den sammenhengen er nytteverdien av utsagnet svært lav. Det eneste bruksområdet jeg kommer på i farta er at det er noe en foreleser godt kan finne på å konfrontere studentene sine med, for å sjekke hvem som *egentlig* har forstått emnet. Du strøk.. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem. Netto effekt kan ikke flyte begge veier samtidig, men netto effekt vet man da ingenting om før man har beregnet effekt per fase og summert (vektorielt). Og så er ikke strømnettet en kabel, strømnettet er 1000 kabler med 1000 avgreiningspunkt. Hvis dette er enkelt, så vil jeg gjerne lære hvordan Og folk som bruker effektflyt som hardnakket argument mot grønne sertifikater, uten at de forstår effektflyt? Faller ikke det på sin egen urimelighet? Fysisk bytte strøm? Hvem er det som tror det? Strømmen fra norske kraftverk er akkurat like mye fysisk tilgjengelig for tyske kunder som for norske. Strømmen forlater aldri kraftverket, den er galvanisk skilt fra nettet i trafo. "Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem." Dette viser at du ikke forstår 3-fase. Vanskelig å drive med elektroundervisning her på kommentarfeltet, men jeg skal prøve. En kan jo kverulere og blande inn at det er vekselstrøm, men prinsippet er at strømmen til en elektromotor f. eks. går fra sikringsskapet til motoren, og aller helst like mye i hver fase. Dersom det ikke går like mye i hver fase får vi strøm også i midtpunktet(0-lederen dersom det er en 4 leder) Når E-verket leverer strøm ønsker de like mye strøm i hver fase. Skjev belastning vil si tap i ledningsnettet, som de ikke får betalt for. Strømmen eller "effekten" som du vil bruke går bare en vei, fra e-verket og til forbruker, men her kan en også kverulere og si at strømmen går til E-verket. Skulle det skje er generatoren blitt motor, noe som kan skje med synkrongeneratorer. Rett nok kan det være vanskelig å beregne hvilken vei strømmen går når 100 generatorer og 1000 forbrukere er koblet sammen i et nett, men når det er snakk om eksport/import som denne debatten dreier seg om, så er bildet enkelt. Utenlandskablene er i tillegg DC-kabler, og du slipper å tenke 3-fase. I neste avsnitt blander du El-sertifikater med Opprinnelsesgarantibeviser, og kommer samtidig med en underlig påstand. Du påstår at "strømmen aldri forlater kraftverket" fordi trafoen stopper elektronene. En form for kverulering etter min forstand og like rett som å si at vannet i springen ikke er samme vannet som renner ut fra brønnen. Vanskelig med debatt på dette nivået, og derfor unnlot jeg å svare. Men du min gode mann, Aanundo, la oss tenke litt over følgende scenario, som er veldig aktuelt i virkelighetens verden: En tenkt kunde, herr Hansen, har trefase tilknytning til strømnettet på huset sitt, men han har bare enfase stikkontaker i huset. Dette betyr at hver enkelt stikkontakt trekker strøm fra bare en fase, selv om huset har trefase tilknytning. Hansen kan sette akkurat hva han vil på stikkontaktene, og han kan skru av og på sitt elektriske utstyr, akkurat når han vil. Altså er belastningen på hver enkelt fase uavhengig av hverandre? Vanskelig å være uenig i det, slik jeg ser det. Herr Hansen bestemmer seg for å installere solceller på taket. Solcellene har en enfase vekselretter. Det har han lov til, med de nye AMS målerne kan hvem som helst produsere elektrisk energi og levere tilbake til nettet, og få betalt for det. Men hva skjer når solcellene produserer strøm, og leverer effekt tilbake på en fase? Så skrur herr Hanssen på støvsugeren sin, som trekker strøm fra en annen fas? Jo, da er herr Hanssen effektforbruker på en fase, men effektprodusent på en annen fas. Samtidig. Hvis det ikke går symmetrisk strøm i alle tre faser, så går det strøm i N leder? I et TN nett, så er det helt korrekt. Det vil det gjøre, og det er ikke noe problem. De fleste nett i norge er enda IT nett. IT har ikke noen N leder, og da går det selvsagt heller ingen strøm i N leder. Om nettselskapet ikke liker skjevlast er deres problem, det trenger ikke herr Hansen bry seg om. Han betaler heller ikke noe ekstra for å skjevlaste nettet. Du må selvsagt tenke trefas, også på DC utenlandskabler. De har vekselretter i hver ende, og det du dytter til tyskland som vekselstrøm, det kommer frem i tyskland som vekselstrøm. Det har vært invertert underveis, ja riktig, men det er trefas effektflyt i begge ender av tilknytningspunktet. Vannet i springen og vannet i brønnen var et dårlig eksempel. Det er faktisk det samme vannet. Strømmen du har i stikkontakten er faktisk ikke den samme strømmen som kraftverket har produsert. Det er helt adskilt i flere trafoer. Den fysiske strømmen du har i stikkontakten din, den deler du bare med de nærmeste naboene dine i samme trafokrets. Som et apropos, så kan også asynkronmotorer, universalmotorer, og reluktansmotorer også fungere som generatorer. Ikke bare synkronmotorer. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Poenget er at jeg ikke klarer å forstå ressonementet ditt, derfor etterlyser jeg en forklaring.Jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå. Her er problemet: Selvsagt kan effekten flyte begge veier samtidig, det er jo et trefassystem. Netto effekt kan ikke flyte begge veier samtidig, men netto effekt vet man da ingenting om før man har beregnet effekt per fase og summert (vektorielt). Og så er ikke strømnettet en kabel, strømnettet er 1000 kabler med 1000 avgreiningspunkt. Hvis dette er enkelt, så vil jeg gjerne lære hvordan Og folk som bruker effektflyt som hardnakket argument mot grønne sertifikater, uten at de forstår effektflyt? Faller ikke det på sin egen urimelighet? Fysisk bytte strøm? Hvem er det som tror det? Strømmen fra norske kraftverk er akkurat like mye fysisk tilgjengelig for tyske kunder som for norske. Strømmen forlater aldri kraftverket, den er galvanisk skilt fra nettet i trafo. Du slenger rundt deg med begrep som antyder at du kan trefase godt nok til å sette opp regnestykker for store nettverk. Eller er kanskje dette så langt du kom før du ga opp? Den siste kommentaren om galvanisk skille var dråpen. Det er teknisk sett korrekt at elektroner ikke kan krysse et galvanisk skille men brukt i den sammenhengen er nytteverdien av utsagnet svært lav. Det eneste bruksområdet jeg kommer på i farta er at det er noe en foreleser godt kan finne på å konfrontere studentene sine med, for å sjekke hvem som *egentlig* har forstått emnet. Du strøk.. Jeg kan å sette opp beregningsmodeller i datasystem, og jeg kan løse små eksempeloppgaver manuelt på effektflyt. Jeg kjenner ingen som kan noe mer enn det. Jeg kan egentlig si med veldig stor sikkerhet at det eksisterer ingen som klarer å løse effektflytoppgaver manuelt på et fullskalasystem. Derfor er jeg overrasket over at Aanundo synes dette er enkelt. Å sette opp en slik modell på pc på DELER av det norske kraftnettet er i seg selv en masteroppgave, så det får holde. Godt at du er enig i at effektflyten ikke med rimelighet kan knyttes til den fysiske strømmen. Det var akkurat det som var poenget mitt. Altså er det like urimelig å bruke "fysiske elektroner" som argument i utenlandskabler, som det er å bruke fysiske elektroner som argument ut og inn fra kraftverket. Endret 9. januar 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 ... Jeg kan å sette opp beregningsmodeller i datasystem, og jeg kan løse små eksempeloppgaver manuelt på effektflyt. Jeg kjenner ingen som kan noe mer enn det. Jeg kan egentlig si med veldig stor sikkerhet at det eksisterer ingen som klarer å løse effektflytoppgaver manuelt på et fullskalasystem. Derfor er jeg overrasket over at Aanundo synes dette er enkelt. Å sette opp en slik modell på pc på DELER av det norske kraftnettet er i seg selv en masteroppgave, så det får holde. Aanundos forenklinger er fullt ut gyldige. Det er din egen forståelse av emnet som er problemet her. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 ... Om nettselskapet ikke liker skjevlast er deres problem, det trenger ikke herr Hansen bry seg om. Han betaler heller ikke noe ekstra for å skjevlaste nettet. ... For nettselskapet er skjevlast 'hår i suppa' og noe de søker å begrense. En vanlig abonnent slipper å bekymre seg så mye over dette av den enkle grunn at hver enkelt av oss er for små til å gjøre særlig ugang på egenhånd. Hvis skjevlasten din blir stor nok er det derimot gode sjanser for at nettselskapet tar kontakt. Du må selvsagt tenke trefas, også på DC utenlandskablerUbetalelig! Dette er 'skriv ut og heng på kjøleskapet'-materiale! Seriøst, du skjønner *virkelig* ikke dette her. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 ... Jeg kan å sette opp beregningsmodeller i datasystem, og jeg kan løse små eksempeloppgaver manuelt på effektflyt. Jeg kjenner ingen som kan noe mer enn det. Jeg kan egentlig si med veldig stor sikkerhet at det eksisterer ingen som klarer å løse effektflytoppgaver manuelt på et fullskalasystem. Derfor er jeg overrasket over at Aanundo synes dette er enkelt. Å sette opp en slik modell på pc på DELER av det norske kraftnettet er i seg selv en masteroppgave, så det får holde. Aanundos forenklinger er fullt ut gyldige. Det er din egen forståelse av emnet som er problemet her. Greit ^^ Jeg har ingen ambisjon om å styre din tro. Du bor i ett fritt land, og jeg støtter din rett til å selv velge å ha feil. Om så kun på trass. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) ... Om nettselskapet ikke liker skjevlast er deres problem, det trenger ikke herr Hansen bry seg om. Han betaler heller ikke noe ekstra for å skjevlaste nettet. ... For nettselskapet er skjevlast 'hår i suppa' og noe de søker å begrense. En vanlig abonnent slipper å bekymre seg så mye over dette av den enkle grunn at hver enkelt av oss er for små til å gjøre særlig ugang på egenhånd. Hvis skjevlasten din blir stor nok er det derimot gode sjanser for at nettselskapet tar kontakt. Du må selvsagt tenke trefas, også på DC utenlandskablerUbetalelig! Dette er 'skriv ut og heng på kjøleskapet'-materiale! Seriøst, du skjønner *virkelig* ikke dette her. Du mister oversikten over reaktiv effektflyt som omformerne bidrar med, hvis du velger å regne på utenlandskabelen som ren DC. En betraktning som er korrekt rett under danskebåten, men hva som skjer rett under danskebåten bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg bryr meg om hva som skjer i nettet på hver side. Og da må man ta med omformerstasjonene i hver ende, som er/kan være forbrukere og produsenter av reaktiv effekt. Jeg har VIRKELIG forstått dette her, du burde lytte istedenfor å være påståelig om noe DU virkelig ikke har forstått. Kom med noe konstruktivt, så kan jeg gjerne lytte jeg også. Endret 9. januar 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 ... Du mister oversikten over reaktiv effektflyt som omformerne bidrar med, hvis du velger å regne på utenlandskabelen som ren DC. Hva var det du sa tidligere i tråden? At det lar seg gjøre å importere *og* eksportere strøm med samme kabelen ved hjelp av reaktiv effekt? Og nå insisterer du på å 'tenke reaktivt' selv om det går over en DC-kabel? Jeg har VIRKELIG forstått dette her, du burde lytte istedenfor å være påståelig om noe DU virkelig ikke har forstått. ... Kanskje det *egentlige* problemet er at du er en fryktelig dårlig pedagog som heller forvirrer enn opplyser? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) ... Du mister oversikten over reaktiv effektflyt som omformerne bidrar med, hvis du velger å regne på utenlandskabelen som ren DC. Hva var det du sa tidligere i tråden? At det lar seg gjøre å importere *og* eksportere strøm med samme kabelen ved hjelp av reaktiv effekt? Og nå insisterer du på å 'tenke reaktivt' selv om det går over en DC-kabel? Jeg har VIRKELIG forstått dette her, du burde lytte istedenfor å være påståelig om noe DU virkelig ikke har forstått. ... Kanskje det *egentlige* problemet er at du er en fryktelig dårlig pedagog som heller forvirrer enn opplyser? Importere OG eksportere strøm vha reaktiv effekt i en DC kabel? Nå må du lese nøyere. Og ikke minst se ting i sammenheng. Istedenfor å klippe enkeltsitater ut av kontekst og stille opp mot hverandre for å skape problem ut av ingenting. Omformerne i hver ende kan produsere og forbruke reaktiv effekt. Det har ingenting å gjøre med "reaktiv effektflyt i DC kabelen" mellom omformerstasjonene. Men denne reaktive effekten som omformerstasjonene bidrar med, har selvsagt en innvirkning på lastflyten i nettet. Derfor er det for enkelt å betrakte kabelen rent ohmsk. Med mindre du bare ønsker svaret på hvor mye strøm som går fra baugen til hekken under danskebåten. Hvorfor du trer rollen som pedagog ned i hodet på meg er for meg ganske uforståelig. Jeg etterlyste en forklaring fra aanundo, fordi han sa dette var enkelt. Om noen burde være pedagog så er det vel han? Jeg stilte spørsmål, det var aldri meningen å være pedagog. Endret 10. januar 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå