Gå til innhold

Hvor mye Skatt?


CR_7

Anbefalte innlegg

Hei Hei folkens! 

 

Har spørsmål vedrørende betaling av skatt .. Har per dags dato tabelltrekk og har fast mndslønn. Føler at mye av pengene går på skatt og vil helst betale litt mindre. Jeg har regnet ut at jeg betaler ca 27% skatt.

 

Jeg har en del lån:

 

Boliglån: 1.540.000,-

Billån: 600.000,-

Studielån: 300.000,-

 

Betaler ned på disse hver mnd. Har tabelltrekk: 7110.

 

Noen anbefalinger? Som f.eks. en annen type tabelltrekk eller skatte en annen % som kanskje 20% eller blir det for lite?

 

Takk for svar og hjelp.

 

Mvh

CR7  :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Hei folkens! 

 

Har spørsmål vedrørende betaling av skatt .. Har per dags dato tabelltrekk og har fast mndslønn. Føler at mye av pengene går på skatt og vil helst betale litt mindre. Jeg har regnet ut at jeg betaler ca 27% skatt.

 

Jeg har en del lån:

 

Boliglån: 1.540.000,-

Billån: 600.000,-

Studielån: 300.000,-

 

Betaler ned på disse hver mnd. Har tabelltrekk: 7110.

 

Noen anbefalinger? Som f.eks. en annen type tabelltrekk eller skatte en annen % som kanskje 20% eller blir det for lite?

 

Takk for svar og hjelp.

 

Mvh

CR7  :ph34r:

 

En kan ikke bare "betale mindre skatt". Om du får igjen på skatten hvert år med denne tabellen og har kun en fast inntekt kan du prøve å få endret tabellen til en annen. Alt dette gjøres på etaten sine sider. 

Lenke til kommentar

Vil du betale mindre skatt kan du kjøpe dyrere bolig (du får fradrag på skatten på rentene du betaler) eller spare mer i BSU. Får du barn og blir alenemamma/-pappa betaler du også mindre skatt, men det er kanskje ikke lite lett å få til.  :hmm: Du kan også få deg en dårligere betalt jobb (= mindre skatt) eller en bedre betalt jobb (=mer skatt, men også mer igjen etter den er betalt). Kriminell virksomhet? 

 

Fra spøk til revolver, hva med å bare betale skatten din som alle andre må?  

Lenke til kommentar

Vil du betale mindre skatt kan du kjøpe dyrere bolig (du får fradrag på skatten på rentene du betaler) eller spare mer i BSU. Får du barn og blir alenemamma/-pappa betaler du også mindre skatt, men det er kanskje ikke lite lett å få til.  :hmm: Du kan også få deg en dårligere betalt jobb (= mindre skatt) eller en bedre betalt jobb (=mer skatt, men også mer igjen etter den er betalt). Kriminell virksomhet? 

 

Fra spøk til revolver, hva med å bare betale skatten din som alle andre må?  

Hei, Takk for svar alle sammen. Jeg har endelig begynt å spare i BSU og fylte opp den kontoen for en uke siden ca. 

 

Det er ikke det at jeg er ute etter å ikke betale skatt, men jeg føler at ut ifra de "faste kostnadene" mine at jeg ikke pleier å ha så mye til overs og lurte sånn sett på om jeg kanskje betaler for mye i skatt enn det jeg egentlig burde/må. Så derfor tenkte jeg spørre her og undersøke om kanskje jeg betaler for mye.  Mndslønnen er på kr 34 000,- etter skatt er det ca kr 24 000,-

 

Noen som klarer å se om jeg betaler for mye i skatt utifra de 3 lånene jeg har eller er det helt Ok?  :grin:

Lenke til kommentar

 

Vil du betale mindre skatt kan du kjøpe dyrere bolig (du får fradrag på skatten på rentene du betaler) eller spare mer i BSU. Får du barn og blir alenemamma/-pappa betaler du også mindre skatt, men det er kanskje ikke lite lett å få til. :hmm: Du kan også få deg en dårligere betalt jobb (= mindre skatt) eller en bedre betalt jobb (=mer skatt, men også mer igjen etter den er betalt). Kriminell virksomhet?

 

Fra spøk til revolver, hva med å bare betale skatten din som alle andre må?

Hei, Takk for svar alle sammen. Jeg har endelig begynt å spare i BSU og fylte opp den kontoen for en uke siden ca.

 

Det er ikke det at jeg er ute etter å ikke betale skatt, men jeg føler at ut ifra de "faste kostnadene" mine at jeg ikke pleier å ha så mye til overs og lurte sånn sett på om jeg kanskje betaler for mye i skatt enn det jeg egentlig burde/må. Så derfor tenkte jeg spørre her og undersøke om kanskje jeg betaler for mye. Mndslønnen er på kr 34 000,- etter skatt er det ca kr 24 000,-

 

Noen som klarer å se om jeg betaler for mye i skatt utifra de 3 lånene jeg har eller er det helt Ok? :grin:

Betaler du for mye i skatt får du det igjen til sommeren, er dette ditt første år i arbeid?

 

Prøv å legg inn info på ny på skatteetaten sine Sider om du er usikker. En kan ikke regne det ut i fra dine tall da det kommer an på renteutgiftene dine, de har du ikke oppgitt.

Lenke til kommentar

Siden du har tabelltrekk vil skatten tilpasses hva du får utbetalt. 27% er ikke veldig mye dersom du jobber. Betaler du mer skatt enn nødvendig får du pengene tilbake. Så jeg ser virkelig ikke problemet her. Se på det som en sparing. Mye bedre å betale litt for mye skatt enn å sitte med en kjip restskatt en gang i året.

 

Men du kan gjøre ganske mye i løpet av et år som gir positivt utslag på årsoppgaven din. Du får skattefradrag på renter på boliglånet ditt, men i tillegg kan du spare i IPS og få skattefradrag der.

 

Betal skatten din du. 

Lenke til kommentar

 

Fra spøk til revolver, hva med å bare betale skatten din som alle andre må?  

 

Herregud for en toskete kommentar. Enhver med omløp i toppetasjen gjør da hva han/hun kan for å betale så lite skatt som mulig på samme vis som enhver forsøker å finne en god pris når en skal kjøpe bil eller i grunn hva som helst. Hvis du er uenig i dette av en eller annen idiotisk "prinsipiell grunn" kan du jo ta en tur hit: https://www.skatteetaten.no/frivilliginnbetaling      ..eventuelt holde slikt tøv for deg selv. #hykler

 

Noen tips til trådstarter: https://www.smartepenger.no/skatt/1890-40-tips-som-kan-kutte-skatten-din   og   https://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/fradragsveileder/    

Endret av Capitalist Hippie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...