Gå til innhold

Anonymt domenenavn til anonym blogg

Marinade87

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å registrere et domenenavn som skal brukes til en slags blogg der jeg kommer til å gå under et anonymt nickname istedenfor fullt navn. Vil helst ha eget domenenavn og ikke sånn .blogg.no, wordpress og lignende.

Men jeg vet at når jeg registrerer domenenavn, så vil fullt navn, telefonnummer og bostedsadresse bli fullt tilgjengelig for allmennheten gjennom whois-databaser. Videre så er det i noen tilfeller mulig å sjekke hvilke domenenavn som peker til en IP-adresse. Så det betyr at hvis jeg går på et forum der mods kan se IP-adresse, går på IRC, kobler til spillservere som folk hoster selv, så kan hvem som helst med tilgang til IPen min finne identiteten min, kun ved å kjenne IP-adressen, uten å i utgangspunktet kjenne til domenenavnet.

Jeg lurer derfor på om noen har erfaringer med registrarer som lar deg skjule denne informasjonen, og hvor anonymt det er. Jeg trenger ikke noe form for "sterk" anonymitet. Det er ingenting kontroversielt og bryr meg ikke om at f.eks. politi har tilgang, men jeg vil ikke at "hvem som helst" i allmennheten skal kunne søke det opp og stalke meg. Noen som har erfaring og forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sjekke ut NameCheap.com sin WhoisGuard: https://www.namecheap.com/security/whoisguard.aspx. Fungerer kun på noen domenetyper - f.eks Norid (.no-domener) krever personalia (i form av eierfirma og kontaktperson der).

Angående "Videre så er det i noen tilfeller mulig å sjekke hvilke domenenavn som peker til en IP-adresse": Det er PTR-innslag i DNS-en som gjør dette mulig. Går under navnet reverse DNS. "It's a feature, not a bug" :-)

j@host:~> dig -x 8.8.8.8 +short
google-public-dns-a.google.com.

j@host:~> dig google-public-dns-a.google.com +short
8.8.8.8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som folk nevner er det jo meget enkelt å skjule infoen på domenet om du velger noe annet enn .no domener.

Mange selskaper tilbyr dette enten som en betal tjeneste eller som en gratis tjeneste. Whois protection er alt du skal se etter. NameSilo som jeg bruker til diverese domener tilbyr dette gratis.

Så er det jo meget dumt å hoste denne bloggen på en server som ligger på din private IP. Du kjøper jo da bare et billig webhotell ett eller annet sted og hoster bloggen der. Selvsagt kan leverandøren finne ut hvem du er, og/eller politiet om du skriver ting på bloggen som er forbudt.

Men skal du slippe slikt, må du gå nøyere til verks, finne en domeneregistrar som godtar bitcoins, og det samme med webhotellet. Og så må du bruke en VPN fra en leverandør som ikke logger noe, når du lager kontoen hos domeneregistraren og webhotellet.

Alt er mulig, bare spørsmål hvor paranoid du skal være. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...