Lami Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 (endret) Hei! Skulle fyre opp Pentax K-30 kameraet mitt på julaften. Hadde ladet opp batteriet og alt klart. Så tar jeg noen bilder, og ser at alle bildene er mørke. Det er ingen lys selv om det er tatt i en belyst stue. Selv om jeg tar bilde med en lampe ser man akkurat lyskilden men alt rundt er mørkt. Alle bildene er mørke. Hva har skjedd siden sist jeg brukte det? Jeg har prøvd å skifte linse. Jeg har prøvd å resette innstillingene. Jeg har prøvd auto, manuel setting osv. Ingenting. Setter jeg ISO på 12 800 så kan jeg faktisk skimte TVen såvidt ... Hjelp! Håper å få i gang kameraet til nyttårsaften ? Endret 26. desember 2017 av Lami Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Du har tatt av objektivdekslet Post et bilde så man kan se innstillingene, ellers blir det umulig og gjette seg frem. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2017 Hvordan poster jeg bilde som viser innstillingene? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg tok noen bilder og åpnet i Bilder-appen i Windows som viser innstillingene. Se vedlegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Jeg kan anta det er rimelig mørkt i rommet, og f/3.5 er jo akkurat ikke lyssterkt. Samtidig så har du en lukker tid på 1/125 sek. Jeg antar at du må betydelig lengre ned for å få korrekt eksponering. Har du auto, sett kameraet på det. Har du ikke auto prøv med P mode, og sett alt annet på auto, som feks på objektivet. Så prøver du på utendørs dagtid med auto innstillinger, eventuelt et godt opplyst rom på kveldstid.. Altså jeg mistenker blender og lukker tid her.. I det siste bildet ditt så skyter du på ISO 1600 :: f/5.6 :: 1/125 sek! Det er ikke rart om du får mørke bilder, når det tydeligvis mørkt i rommet også.. Endret 27. desember 2017 av Slettet+3124 La til ekstra info Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Hva står eksponeringskompensasjon på? Prøv å sett den på +3 og ta et bilde da. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Det ene bildet har innstillingene 1/25sek, f/3.5 iso 1600, så det burde vel ha blitt overeksponert i normalt inne-belysning, hva grunnen er at bildet fortsatt er mørkt vet jeg ikke. Du burde begynne med å ta en "hard reset" av kamera, ta og google det for ditt spesifikke kamera. Det kan hende du har påslått en funksjon i kameraet eller som nevnt over at eksponeringskompensasjon er satt helt i bunn. Endret 27. desember 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Det ene bildet har innstillingene 1/25sek, f/3.5 iso 1600, så det burde vel ha blitt overeksponert i normalt inne-belysning Vet ikke om jeg helt enig med deg altså. I min relativt normalt opplyste stue, når jeg setter X-T2'en til samme innstillingene, så blir bildet kraftig undereksponert. All info ligger i skyggeområdet på histogrammet. Nå er dette ikke samme objektiv men samme brennvidde. Jeg brukte 50-140mm f/2.8 på ca 60 mm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Det ene bildet har innstillingene 1/25sek, f/3.5 iso 1600, så det burde vel ha blitt overeksponert i normalt inne-belysning Vet ikke om jeg helt enig med deg altså. I min relativt normalt opplyste stue, når jeg setter X-T2'en til samme innstillingene, så blir bildet kraftig undereksponert. All info ligger i skyggeområdet på histogrammet. Nå er dette ikke samme objektiv men samme brennvidde. Jeg brukte 50-140mm f/2.8 på ca 60 mm. Jeg som blingset litt, tenkte på 25 sekunder Da må det lengre lukkertider, mer iso eller blits for å få eksponert bildene mer riktig. Endret 27. desember 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Men kan dette være noe av årsaken? https://www.pentaxuser.com/forum/topic/k-30-random-exposure-failure-issue-47026 https://www.dpreview.com/forums/thread/3742443#forum-post-54602412 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Men kan dette være noe av årsaken? https://www.pentaxuser.com/forum/topic/k-30-random-exposure-failure-issue-47026 https://www.dpreview.com/forums/thread/3742443#forum-post-54602412 Ja, tenkte litt på dette med aperture failure greiene, at det kan være det. Men okay. Kameraet har AUTO funksjon ja. Nå tok jeg tre bilder på badet, i AUTO. Eksponeringskompensasjon på 3. Se vedlegg. Jeg så siste linken til iStereo, der var det snakk om, "hvis bildet er mørkt gjennom Live Video så kan det være noe med aperture eller iris." Bildet er mørkt gjennom Live Video, selv om jeg står på opplyst bad eller stuen med skumringslys. Iris på kamera er også såvidt åpen i Live Video. Første bildet er tatt med Live video. Endret 27. desember 2017 av Lami Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 På det lyseste bilde har du 2/5 sek f/4 og neste 1/50 sek f/5.6 og siste bilde 1/10 sek. f/4 så det viser tydelig at innstillingene korresponderer med eksponeringen, ingen feil der. Prøv med lengre lukkertid, og sett kamera på et solid underlag/stativ for og unngå rystelser. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2017 Men det først bildet som er bra, er tatt med live view eller live video eller hva det heter, det bruker jeg jo aldri. Tok nytt bilde med 10 sek lukkertid. Se vedlegg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 10 sek, f/10 og iso 100 er forsåvidt unødvendig, prøv og sett objektivet til f/3.5 eller f/4, bruk TV på kameraet og juster lukkertid for å oppnå riktig eksponering. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Det er tydelig at trådstarter trenger å lære hvordan et systemkamera fungerer. Les denne og øv: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Jeg tror det må være noe galt et sted, eller at du har det fryktelig mørkt på badet. Tok selv noen testbilder med tilsvarende innstillinger for å se. 1/50, f/4, ISO 1600, normal belysning 1/50, f/4, ISO 1600, lyset skrudd av 1/60, f/4, ISO 320, lyset på, kameraet i auto Endret 28. desember 2017 av Dr. Brodsky 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Jeg skjønner ikke dette. Det høres ut som det er vanlig at bildene blir slike i auto. Jeg har brukt dette kameraet i fire år, og aldri hatt problemer med det. Jeg har aldri stilt inn blender, åpning osv. selv. Jeg har de fleste ganger skutt i AUTO og dette har jeg aldri opplevd. Jeg tok bilde ute nå. Første bildet er tatt med iPhone. Andre bildet tatt i AUTO med kameraet (1/100 sek. f/11 18 mm, ISO 200) EDIT: Legger til et bilde jeg tok med et annet Pentax kamera, se vedlegg tre (siste) Endret 28. desember 2017 av Lami Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Bruker den modellen hjelpelys og holder du for "luken" der hjelpelyset sendes? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Takk for svar alle. Leverte den inn på garantien(?). Ble sendt til Oslo. Gikk kjapt. Magnet ble byttet. Nå fungerer kameraet som det skal 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå