Cocola Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Hei, usikker på om det er her jeg skal poste. Men har et spørsmål. Jeg og noen venner skal til Sverige om ikke lenge. Jeg har ikke tenkt til å kjøpe alkohol over kvota men de har. Går det da utøver kun de som har over, eller alle? Tollerne kan jo ikke vite helt 100% hvem det tilhører. Mvh Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Kvoten er personlig Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 26. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2017 Så hvis man blir stoppet, da kommer tollerne til å spørre hva som er hvem sitt og så lenge jeg har alt innenfor kvoten så blir jeg ikke straffet selv om de andre har over? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Ser for meg en problemstilling om alle nekter for å tatt med for mye. Tollerne vil da ikke kunne vite om hvem som har brutt kvoten. Vet ikke hvordan tollerene da behandler saken, men kan se for meg at trådstarter blir dratt med. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Ser for meg en problemstilling om alle nekter for å tatt med for mye. Tollerne vil da ikke kunne vite om hvem som har brutt kvoten. Vet ikke hvordan tollerene da behandler saken, men kan se for meg at trådstarter blir dratt med. Kollektiv avstaffelse er imot menneskerettighetene som ble satt i Geneva Lenke til kommentar
Visum Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Ser for meg en problemstilling om alle nekter for å tatt med for mye. Tollerne vil da ikke kunne vite om hvem som har brutt kvoten. Vet ikke hvordan tollerene da behandler saken, men kan se for meg at trådstarter blir dratt med. Dette har skjedd med oss før. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Du må ogdå være ute av landet i minst 24 timer for "å få kvoten". Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Du må ogdå være ute av landet i minst 24 timer for "å få kvoten". Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgnVed utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle på tax-free. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Så hvis man blir stoppet, da kommer tollerne til å spørre hva som er hvem sitt og så lenge jeg har alt innenfor kvoten så blir jeg ikke straffet selv om de andre har over? Du vil få bot for smugling hvis du vet at de har for mye, da er du i praksis med på smuglingen selv om det ikke er du som har handlet alkoholen. Jeg ville droppet den turen. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Hvis ingen vil erkjenne eierskapet av det som er over kvoten, blir det fordelt på alle i bilen. Lenke til kommentar
camxer Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Det er nok føreren av transportmiddelet som får det ingen andre vil erkjenne eierskapet til på seg. Greit å være oppmerksom på om man er sjåfør selv og har noen tullinger eller folk man ikke kjenner som passasjerer Endret 27. desember 2017 av camxer Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Det er nok føreren av transportmiddelet som får det ingen andre vil erkjenne eierskapet til på seg. Greit å være oppmerksom på om man er sjåfør selv og har noen tullinger eller folk man ikke kjenner som passasjerer Det er altså risikosport å kjøre buss? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Det er nok føreren av transportmiddelet som får det ingen andre vil erkjenne eierskapet til på seg. Greit å være oppmerksom på om man er sjåfør selv og har noen tullinger eller folk man ikke kjenner som passasjerer Det er altså risikosport å kjøre buss? Faktisk er det motsatt. Busser blir sjeldent sjekket ordentlig og hvis noen finner smuglervaren kan de bare si at det ikke er deres bagasje. Busser er en favoritt blant smuglere. (kilde) Endret 27. desember 2017 av Camlon Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Det er nok føreren av transportmiddelet som får det ingen andre vil erkjenne eierskapet til på seg. Greit å være oppmerksom på om man er sjåfør selv og har noen tullinger eller folk man ikke kjenner som passasjerer Det er altså risikosport å kjøre buss? Kan ta lastebiler som eksempel. Hvis en stopper og spiser litt mat, eller har lesset bilen dagen før, er det haugevis av steder det går an å gjemme ting. En trenger ikke ha med ekstra personer før en skal være bekymret for at en smugler for andre. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Ihht. tolloven §3-2(1) så vil da fører av transportmiddelet få ansvaret om ingen andre vedkjenner seg varene. Her vil dere finne straffereaksjonene på de varer som er kvoteregulert men man har for mye av. Går man over disse grensene kan ikke tolletaten utstede et forenklet forelegg og det blir politianmeldelse. Ved utstedelse av et forenklet forelegg har fortsatt den reisende krav på sin lovlige kvote, men om det blir en politianmeldelse så mister den reisende rettigheter til kvote og alt av kvoteregulerte varer (høyt beskattede) vil bli beslaglagt. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Tolloven § 3-2 (1) er ikke relevant for dette spørsmålet. For ufortollet vare følger det av tolloven § 2-3 annet til fjerde ledd at føreren og samtlige passasjerer som kjente til smuglingen kan holdes ansvarlig som tollskyldner, dvs. ansvarlig for toll og avgifter. Eieren kan straffes etter tolloven § 16-2. Føreren kan i tillegg til dette ansvaret straffes etter tolloven § 16-2 hvis føreren ikke oppgir varene til fortolling når de finnes i hans bil. De øvrige passasjerene kan straffes etter tolloven § 16-5 (2) for å (bidra til å) villede tollmyndighetene. Dette avhenger naturligvis av hva de øvrige passasjerene sier. 1 Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 27. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2017 Takk for svar til alle sammen! Ser ut som om det er mye usikkerhet rundt akkuratt dette, men jeg tolket det siste svaret fra krikkert som at hvis ingen sier hva som er hvem sitt, så kan alle straffes for smugling. Er det slik dere tolker det og? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Tolloven § 3-2 (1) er ikke relevant for dette spørsmålet. For ufortollet vare følger det av tolloven § 2-3 annet til fjerde ledd at føreren og samtlige passasjerer som kjente til smuglingen kan holdes ansvarlig som tollskyldner, dvs. ansvarlig for toll og avgifter. Eieren kan straffes etter tolloven § 16-2. Føreren kan i tillegg til dette ansvaret straffes etter tolloven § 16-2 hvis føreren ikke oppgir varene til fortolling når de finnes i hans bil. De øvrige passasjerene kan straffes etter tolloven § 16-5 (2) for å (bidra til å) villede tollmyndighetene. Dette avhenger naturligvis av hva de øvrige passasjerene sier. Stemmer det, gikk litt for fort for min del der. Men at det ikke er relevant er å avfeie det uten å gå gjennom hva som faktisk er en mulig gang her. Man plikter å bruke f.eks. en bemannet grenseovergang om man har med varer som man skal svare toll/avgifter for. Kjører man da over ubemannede overganger så er man vel i strid med 3-2(1)? De fleste som smugler/ønsker å smugle med viten og vilje, slik TS gir uttrykk for her, ønsker gjerne å benytte seg av ubemannede overganger. Takk for svar til alle sammen! Ser ut som om det er mye usikkerhet rundt akkuratt dette, men jeg tolket det siste svaret fra krikkert som at hvis ingen sier hva som er hvem sitt, så kan alle straffes for smugling. Er det slik dere tolker det og? Praksisen vil være å skrive alt på sjåfør om ingen vedkjenner seg det. I en evt. rapport så vil også passasjerer bli lagt inn. Endret 27. desember 2017 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Spørsmålet her var om det å kjøpe mer enn kvota vil gå ut over alle eller kun sjåføren - et spørsmål om hvilke reaksjoner/sanksjoner man kan møtes med. Det er et spørsmål om hvem som kan kreves for toll og avgifter og hvem som kan straffes - som reguleres av tolloven hhv. kapittel 2 og 16. I denne sammenhengen blir påstanden "Ihht. tolloven §3-2(1) så vil da fører av transportmiddelet få ansvaret om ingen andre vedkjenner seg varene." feil. Det er ikke denne bestemmelsen myndighetene bruker mot fører i slike saker. Det er tolloven § 16-2 jf. § 3-1 (2). Det er denne hjemmelen som brukes i straffesaker, se eksempelvis HR-2016-183-U hvor Høyesterett påpeker at fører har en selvstendig plikt til å sjekke hva som er i hans motorvogn, han kan ikke stole på andre som laster bilen. Plikten til å bruke bemannet grenseovergang følger av tollforskriften § 3-2-3 gitt med hjemmel i tolloven § 3-2. Brudd på bestemmelsen er straffesanksjonert etter § 16-2. Den brukes ikke som selvstendig straffgrunnlag for fører av motorvogn (men har vært brukt en del ganger for fører av skip). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå