Ung Spiller Skrevet 28. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2017 Hei. Er du helt sikker på at det er riktig at beløp er trukket to ganger? Står det, det noen plass? Og eventuelt, står det noen plass at han har fått overført den summen og ikke den summen han skulle ha? Jeg regner med at du ikke får se det, men hvis du hadde hatt mulighet til det, så burde du jo fått sett om hva som ble overført til han. Det står på mine siste transaksjoner at jeg har sendt 600kr til den samme kontoen samme dag og nesten likt tidspunkt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Men hva anbefaler du å gjøre? Hva er den meste effektive lovlige måten å gå frem på? Man har jo bevis her for overføring av penger, og i jussen har jeg lest mange ganger at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig? Likevel antar jeg at, hvis man politianmelder, vil det ende med henleggelse grunnet bevisets stilling. Ingen vitner, ingen kontrakt som sier hvordan lånet er avtalt? Det er ikke ulovlig å føre over penger til noen, og det er den som anmelder som sitter på bevisbyrden, siden man er uskyldig til det motsatte er bevist. Så, ergo: Ord mot ord, og anmelderen må betale saksomkostningene. Forøvrig da. Hvis du ikke har lov til å true han og bare si til han at han skal betale tilbake, så kan han jo bare styre på som om ingenting har skjedd. Da kommer jo trådstarter ingen vei hvis jeg har forstått det riktig? Dere er voksne mennesker og har aldri hatt en inkassosak, og kjenner heller ingen som har hatt det? Er dere så lite oppfinnsomme at dere ikke klarer å komme på noen måte å gjøre en person oppmerksom på at han skylder dere penger som ikke er å trakassere ham til han ikke orker mer? Mohdaw har det riktige utgangspunktet, forutsatt at TS er myndig og skyldner også er det. Krav. Varsel om rettslig innkreving. Namsmyndighetenes bistand. Alt skriftlig. Hvordan løser man da det juridisk? Vurderer disse situasjonene: a) Alle er mindreåring b) Alle er myndige a) Foreldrene håndterer det, for mindreårige kan ikke håndtere slikt selv. b) Se svar på tidligere innlegg. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Det går ikke bare an å ta kontakt med banken?Fortelle dem at du ved en feil overførte to identiske beløp, og så be dem å hjelpe deg med å reversere den ene overføringen? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Det går ikke bare an å ta kontakt med banken? Fortelle dem at du ved en feil overførte to identiske beløp, og så be dem å hjelpe deg med å reversere den ene overføringen? Det har ikke bankene hjemmel til å gjøre. Her er en artikkel om et ekstremt tilfelle. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Det går ikke bare an å ta kontakt med banken? Fortelle dem at du ved en feil overførte to identiske beløp, og så be dem å hjelpe deg med å reversere den ene overføringen? Det har ikke bankene hjemmel til å gjøre. Her er en artikkel om et ekstremt tilfelle. Det kan se ut som du har rett. Men jeg finner forskjellige historier på Google. Om identisk beløp har blitt overført på cirka samme tid, så kan antakeligvis trådstarter skylde på teknisk feil og dermed få hjelp av banken. Banken kan dermed så igjen gå til mottakers bank og si at overføringen er skjedd pga. en teknisk feil. To identiske overføringer på cirka samme tid virker troverdig i så måte. Det skader i hvert fall ikke å høre med banken, trådstarter. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Dere er voksne mennesker og har aldri hatt en inkassosak, og kjenner heller ingen som har hatt det? Er dere så lite oppfinnsomme at dere ikke klarer å komme på noen måte å gjøre en person oppmerksom på at han skylder dere penger som ikke er å trakassere ham til han ikke orker mer? Mohdaw har det riktige utgangspunktet, forutsatt at TS er myndig og skyldner også er det. Krav. Varsel om rettslig innkreving. Namsmyndighetenes bistand. Alt skriftlig. Har hatt inkassosak, men fra kredittselskap. Aldri privat fra "venn". Jeg hadde aldri visst hva jeg skulle gjøre om jeg skulle gått frem på rettslig korrekt måte overfor et vanlig lån uten kontrakt. Men så enkelt kan det altså gjøres! Eneste jeg lurer på da er; Hvordan fremmer man et krav? Skriver jeg et brev for hånd, eller må jeg betale advokat for å gjøre det? Anmelde til polisen, så går alt av seg selv?Hvor begynner det å koste meg (eller ts) penger? Liker å ha alt 100% tydelig, så det ikke plutselig kommer en hindring/uforutsett regning på 5000, så er alt likevel bortkastet. Poengløst å bruke tusenvis av kroner og to måneder på å drive inn 600 kroner. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Til: X, Y-veien A, BBBB Z. Jeg viser til <forhold som viser at du har et krav>. Som følge av dette skylder du meg C,- kr, som bes innbetalt til konto <nummer> <straks/innen D dager/innen [dato]>. Overholdes ikke dette vil jeg holde deg ansvarlig for lovens forsinkelsesrente og kostnader til inkasso og tvangsinnkreving, se inkassoloven § 17 og tvangsfullbyrdelsesloven § 3-1. Med hilsen Æ Det har intet for seg å anmelde ubetalte regninger til politiet. Det er ikke straffbart å ikke gjøre opp for seg. Å skrive kravbrev koster deg portoen. Å skrive purringer og inkassovarsel koster deg portoen, men her kan du legge til purregebyrer etter inkassoforskriften. Det er først hvis du må kreve myndighetenes bistand at du må betale, og da er det snakk om rettsgebyret for utlegg. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Om identisk beløp har blitt overført på cirka samme tid, så kan antakeligvis trådstarter skylde på teknisk feil og dermed få hjelp av banken. Banken kan dermed så igjen gå til mottakers bank og si at overføringen er skjedd pga. en teknisk feil. To identiske overføringer på cirka samme tid virker troverdig i så måte. Det er ekstremt enkelt for banken å kontrollere om en transaksjon er "ekte" eller et duplikat, så det er ikke verd bryet å prøve engang... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå