Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

«Venn» nekter å betale tilbake

Ung Spiller

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skyldte en venn av meg 600kr, PCen min hakket veldig så jeg overførte 1200kr med et uhell (sendte altså 2 ganger). Jeg ba han overføre 600 tilbake, han har enda ikke gjort det og det har gått flere uker. Trenger ikke de akkurat nå, men hadde vært fint om han hadde overført, hva burde jeg gjøre? Konfrontere han?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måten jeg gjør sånt på, er at jeg sender en melding til fast tidspunkt til en fast dag i uka, helst kanskje to dager i uka. Ikke la han/hun får fred før du har fått penga. Kan begynne pent, og så øke frekvensen. Du har jo bevis, det står i nettbanken din, så han får ikke slettet bevis.

Hvis det går måneder, så kan du true med å anmelde til politiet. Om du gjør alvor av trusselen eller ikke, behøver du ikke å avsløre til han, men jeg har fått gjennomslag en gang etter å ha truet med anmeldelse, etter jeg var så idiot å låne bort 2500 til en kamerat, som ikke hadde særlig lyst til å betale tilbake. Det holdt å true med anmeldelse. Da skjerper gjerne folk seg litt.

Lenke til kommentar

Inkassoloven § 8 forbyr den fremgangsmåten Taurean og Tom Bäcker beskriver, og den gjelder også for dine egne handlinger (ikke bare inkassoselskaper). Det er (med veldig få unntak) ikke lov å true med politianmeldelse for å inndrive et krav, og det er heller ikke lov å drive plaging med hyppig kontakt.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du beskjed til han om at du overførte en gang for mye ved en feil. Dersom dere hadde en avtale på 600kr for at han skulle hjelpe deg er det dette som gjelder. 

Hvor gammel er du? Er du mindreårig? Er vennen din det ? Isåfall snakk med foreldrene dine så finner dere nok frem til en løsning. 

Ellers vil den "rette" fremgangsmåten være å sende han påkrav, med varsel om søksmål. Dere har en avtale på 600kr for en tjeneste. Han er klar over at det beløpet du sendte over ikke samsvarer med det dere avtalte, og har således ikke et rettmessig krav på beløpet.

Du kan godt bare "true" med søksmål ettersom beløpet du krever tilbakebetalt er relativt beskjedent. Du må jo vurdere om du vil ta deg bryet med søksmålprosessen for det beløpet.

Ellers vil aldri en lovlig trussel være straffbar. 

Lenke til kommentar

Inkassoloven § 8 forbyr den fremgangsmåten Taurean og Tom Bäcker beskriver, og den gjelder også for dine egne handlinger (ikke bare inkassoselskaper). Det er (med veldig få unntak) ikke lov å true med politianmeldelse for å inndrive et krav, og det er heller ikke lov å drive plaging med hyppig kontakt.

Godt nok. Kan se at det er litt dumt, har ikke lyst til å ende med politianmeldelse fordi -jeg- har truet noen med det. Greit, så skal jeg legge fra meg den praksisen (har dog bare gjort det én gang ^^).

Men hva anbefaler du å gjøre? Hva er den meste effektive lovlige måten å gå frem på? Man har jo bevis her for overføring av penger, og i jussen har jeg lest mange ganger at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig? Likevel antar jeg at, hvis man politianmelder, vil det ende med henleggelse grunnet bevisets stilling. Ingen vitner, ingen kontrakt som sier hvordan lånet er avtalt? Det er ikke ulovlig å føre over penger til noen, og det er den som anmelder som sitter på bevisbyrden, siden man er uskyldig til det motsatte er bevist. Så, ergo: Ord mot ord, og anmelderen må betale saksomkostningene.

Men det må vel finnes en måte! Hvis jeg hadde leid den dyreste advokaten i verden, så hadde det sikkert gått veien.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hei. Er du helt sikker på at det er riktig at beløp er trukket to ganger? Står det, det noen plass? Og eventuelt, står det noen plass at han har fått overført den summen og ikke den summen han skulle ha?

Jeg regner med at du ikke får se det, men hvis du hadde hatt mulighet til det, så burde du jo fått sett om hva som ble overført til han.

Forøvrig da. Hvis du ikke har lov til å true han og bare si til han at han skal betale tilbake, så kan han jo bare styre på som om ingenting har skjedd. Da kommer jo trådstarter ingen vei hvis jeg har forstått det riktig?

Lenke til kommentar

Eller noen av debitors venner vet om det. Eller debitor spør noen som har peiling. Eller debitor søker på Google og finner denne tråden.

Generelt sett anbefaler vi ikke i dette forumet å stjele fra noen og begrunne det i at personen ikke vet at tyveri er ulovlig.

Hvordan løser man da det juridisk? Vurderer disse situasjonene:

a) Alle er mindreåring 

b) Alle er myndige

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...