Taurean Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 (endret) Skulle likt å få noen råd rundt dette temaet.. er i en litt vanskelig situasjon rundt det her nå. 1) Når det kommer til seksualitet og kjærlighet, spiller etikk overhodet ingen rolle i de fleste menneskers liv? 2) Hvem "bestemmer" disse tingene, eller hvordan dette skal implementéres i lovverket? Som for eksempel hvorvidt prostitusjon skal være lov eller ikke. Filosofer? 3) Hvorfor er prostitusjon forbudt i noen land (og stater i USA), og lovlig i andre? Bare for å ha sagt hvor jeg (foreløpig) står angående prostitusjon, så ser jeg på det som det samme som voldtekt. Kvinner (og menn) skal ikke måtte bli presset i en situasjon hvor de skal føle seg nødt til å selge sex for penger. Dette er for meg et politisk spørsmål, så dermed er det de som bestemmer lovverket som ikke bryr seg om disse menneskenes liv. For eksempel hvis borgerlønn hadde vært innført, så mener jeg at nærmest all prostitusjon hadde forsvunnet. Men det er bare mine tanker. Mener ikke å provosére, bare å oppfordre til åpenhet. 4) Hvordan er dette temaet annerledes for menn eller kvinner? Hvilke tanker legger kvinner, ja og menn, til grunn hvis eller når de velger en "karriére" innen prostitusjon, -eller- velger å være "frie og franke", fremfor et fast forhold? Kan også ta med litt rundt utroskap, hvis noen har noen tanker rundt dét. 5) For eksempel har jeg hørt personlig fra mange single menn som sier "gifte damer er ingen hindring", når det kommer til å få seg et nummer. Hvor går mennesker flest sine etiske grenser? Er det så mange som har valgt å "gi helt opp" i kjærlighetslivet, og dermed gir opp all etikk for å få mest mulig ut av livet? Setter stor pris på generelle tanker så som spesifikke. Endret 26. desember 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Bare for å ha sagt hvor jeg (foreløpig) står angående prostitusjon, så ser jeg på det som det samme som voldtekt. Kvinner (og menn) skal ikke måtte bli presset i en situasjon hvor de skal føle seg nødt til å selge sex for penger. Det er tre forskjellige typer prostitusjon; Frivillig. Godt betalt og folk som ikke har problemer med å ha sex med fremmede for betaling gjør det fordi "hvorfor ikke når jeg kan". Pengemangel; En slags frivillig tvang, velges ofte fordi alternativene er verre, som f.eks. tyveri og ran. Menneskehandel; Jenter og gutter som blir tvunget av noen andre. De får gjerne ikke betaling heller. Voldtekt er det kun med den siste som er. Den i midten er umoralsk, men også en måte å hjelpe noen i en vanskelig situasjon hvis man vrir litt på det. Den første er 100% greit. 1 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Hvorfor er den i midten umoralsk? Uansett. Da jeg i sin tid gikk på universitetet og bodde i studentblokk bodde det to jenter på min gang som finansierte studiene ved å jobbe som eskorter, vanligvis en dag i helga. Middag på byens beste restauranter, drinker og dans i de dyreste barene og deretter heftig sex på et dyrt hotell (deres egen beskrivelse). Mitt definitive inntrykk var at voldtekt ikke figurerte i regnestykket overhodet, mens fornøyelse og nytelse var en signifikant del av det. Begge fullførte studiene (lege og psykolog, om jeg husker rett...) uten studielån, med god startkapital på konto og tilsynelatende helt uten varige men på kropp og sinn. Hadde det vært marked for denslags hadde jeg mer enn gjerne gjort det på samme måten selv, men etterspørselen etter lett keitete gutter i begynnelsen av tjueåra var heller fraværende. 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Hvorfor er den i midten umoralsk? Uansett. Da jeg i sin tid gikk på universitetet og bodde i studentblokk bodde det to jenter på min gang som finansierte studiene ved å jobbe som eskorter, vanligvis en dag i helga. Middag på byens beste restauranter, drinker og dans i de dyreste barene og deretter heftig sex på et dyrt hotell (deres egen beskrivelse). Mitt definitive inntrykk var at voldtekt ikke figurerte i regnestykket overhodet, mens fornøyelse og nytelse var en signifikant del av det. Begge fullførte studiene (lege og psykolog, om jeg husker rett...) uten studielån, med god startkapital på konto og tilsynelatende helt uten varige men på kropp og sinn. Hadde det vært marked for denslags hadde jeg mer enn gjerne gjort det på samme måten selv, men etterspørselen etter lett keitete gutter i begynnelsen av tjueåra var heller fraværende. Om noe så tenker jeg vell at disse jentene vil sitte igjen med mindre dårlige opplevelser og har et mer reflektert forhold til det de gjør enn hun som drikker seg full og våkner i en ny seng like ofte som disse, eller desperat søker bekreftelse i nye menn. Jeg synes det ofte er noe snurrig over hvordan sistnevnte gruppe gjerne fremstilles som frigjorte og kritikk av eller avsmak for slik livsførsel betegnes som "slutshaming", mens jentene som tar en reflektert avgjørelse om å selge sex på egne premisser er offer hvis stemme i debatten ikke er interessant. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Hvorfor er den i midten umoralsk? Umoralsk å "utnytte" folk i en vanskelig situasjon. Jeg skrev også at det kan anses som å hjelpe noen i en vanskelig situasjon. Hvordan man ser på det er individuellt, begge to er gyldige meninger (i mangel på bedre ord), men det er uansett bedre enn å støtte menneskehandel. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Da er vi ganske så enige. Menneskehandel, uansett formål, er motbydelig og minstestraff for trafficking og hallikvirksomhet burde begynne på livstid. Dernest kan man legalisere prostitusjon som profesjon og konstruere lover som faktisk beskytter de prostituerte og deres rettigheter på lik linje med rettighetene vi andre nyter godt av. Da ville vi være et godt stykke på vei. Dessverre vil det aldri skje så lenge landet er fullt av smålig kristenmoral og besteborgerlighet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 1) Tror absolutt mange har etikk rundt disse tingene stadig vekk, men tradisjonelle verdier som "elske og ære deg i gode og onde dager til døden skiller oss av" virker dessverre å være i ferd med å drukne i bruk og kast kultur som absolutt har mye mer likhet med prostitusjon enn kjærlighet. 2) Aner ikke, forstår vel ikke helt hvorfor du hopper videre fra kjærlighet og seksualitet til prostitusjon, men vært interessant om du utdypet tankegangen. 3) Vil tro at det ikke handler om ulik etikk i det hele tatt, men hvilken lovgivining som er mest hensiktsmessig for å minimere prostitusjon. Kriminalisering av prostituerte eller kun halliker osv. Uenig i at prostitusjon nødvendigvis er en "siste utvei" eller noe folk indirekte eller direkte tvinges til. For mange at de utenlandske og narkomane prostituerte i Norge er det gjerne det, men akkurat i velferdssamfunn som Norge er det faktisk en god del jenter som gjør det en annen sier: prostituerer seg f.eks i studietiden fordi det er mindre tidkrevende enn deltidsjobb og godt betalt. Men det handler jo ikke om at de tvinges til det, bare at de ser det som en snarvei til mer økonomisk behagelig studenttilværelse. 4) På mange måter respekterer jeg selv kvinner (er kvinne selv) som tar et valg om å ta penger for sex helt frivillig. Menn er såpass useriøse i forhold til kvinner her i landet at det knapt er en eneste kvinne som ikke er blitt brukt og kastet for sex (gratis). I en så kynisk verden tror jeg faktisk det kan være mye smartere å konsekvent forlange betaling for sex, så en vet en sitter igjen med noe. 5) Tror mange reagerer motsatt og bare føler avsky om en opptatt person initierer sex/utroskap og der respekten for den personen som er utro/ønsker å være utro er en saga blott. Anonymous poster hash: c71ff...0d7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå