DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Mye forvirring når han spør så rart haha Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Mye forvirring når han spør så rart haha Bare innrøm det: du skjønte ikke spørsmålet. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Mye forvirring når han spør så rart haha Bare innrøm det: du skjønte ikke spørsmålet. Ja siden det var så mye forvirring, så er nok noe galt med alle de som har svart her. Og ikke måten du spurte det på over 2 posts som ikke ga mye mening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Spørsmålet er i post 14. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Moment? Nei, moment måles ikke i newton per sekund. Lurer på om det ikke egentlig var snakk om newtonsekund, dvs impuls, som virker ganske nyttig som størrelse innen raketter. AtW In SI units, it is measured in kilogram meters per second (kg⋅m/s). <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="https://en.wikipedia.org/wiki/Newton"href="https://en.wikipedia.org/wiki/Newton" s_second_law"="">Newton's second law of motion states that a body's rate of change in momentum is equal to the net force acting on it. https://en.wikipedia.org/wiki/Momentum Momentum på engelsk er bevegelsesmengde på norsk, ikke moment Ikke sjelden fail fra min del, alt skjer i engelsk for meg og sliter ofte med og finne norske ordet for ting Uansett, så er det vel ikke Netwon per sekund? Newton er kg*m/s*2, mens bevegelsemengde er kg *m /s, mao er det Newtonsekund. AtW Newton og kg er det samme, bare 2 forskjellige definisjoner.. 9.81 Newton = 1 Kg Vær så snill å ikke kom med misinformasjon om ting du ikke kan noe om. Det er hyggelig at du prøver, men det er bedre å ikke si noe enn å forvirre folk. AtW Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Man kan søke i litt andre kilder og for eksempel finne"due to ground-based computer software which produced output in non-SI units of pound (force)-seconds (lbf·s) instead of the SI units of newton-seconds (N·s) " og N·s er meg bekjent enhet for impuls. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Man kan søke i litt andre kilder og for eksempel finne"due to ground-based computer software which produced output in non-SI units of pound (force)-seconds (lbf·s) instead of the SI units of newton-seconds (N·s) " og N·s er meg bekjent enhet for impuls. Ja, som jeg var inne på tidligere, så virker det som en mer sannsynlig(?) forklaring. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Nå har jeg glemt den opprinnelige artikkelen men var det snakk om kraft per sekund eller kraft ganger sekund? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Nå har jeg glemt den opprinnelige artikkelen men var det snakk om kraft per sekund eller kraft ganger sekund? Kraft per tid var originalt oppgitt i artikkelen, men flere andre kilder (sjekk eg. Wikipediaartikkelen) om samme hendelse sa det var impulsen, altså kraft*tid, som var oppgitt i forskjellige måleenheter (pounds * s og N*s). Endret 31. desember 2017 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Moment? Nei, moment måles ikke i newton per sekund. Lurer på om det ikke egentlig var snakk om newtonsekund, dvs impuls, som virker ganske nyttig som størrelse innen raketter. AtW In SI units, it is measured in kilogram meters per second (kg⋅m/s). <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="https://en.wikipedia.org/wiki/Newton"href="https://en.wikipedia.org/wiki/Newton" s_second_law"="">Newton's second law of motion states that a body's rate of change in momentum is equal to the net force acting on it. https://en.wikipedia.org/wiki/Momentum Momentum på engelsk er bevegelsesmengde på norsk, ikke moment Ikke sjelden fail fra min del, alt skjer i engelsk for meg og sliter ofte med og finne norske ordet for ting Uansett, så er det vel ikke Netwon per sekund? Newton er kg*m/s*2, mens bevegelsemengde er kg *m /s, mao er det Newtonsekund. AtW Newton og kg er det samme, bare 2 forskjellige definisjoner.. 9.81 Newton = 1 Kg Vær så snill å ikke kom med misinformasjon om ting du ikke kan noe om. Det er hyggelig at du prøver, men det er bedre å ikke si noe enn å forvirre folk. AtW Kan nok ganske mye om det, har bare ikke brukt det på 15 år. Og seff vet jeg at masse og kraft er forskjellige enheter når jeg tenker litt lengre på det en 2 sekunder. Er jo elementært til og regne ut delta-v osv. Når du skal beregne stage 2 burn for og komme i en sirkulær bane etc.. Har nok behov for litt forfriskning ja. Men hva jeg vet og ikke vet, har du ingen anelse om. Sånn erre når du tar en høy utdannelse og ender opp som en kokk Endret 31. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Jeg vet at du ikke er på fest i kveld. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Jeg vet at du ikke er på fest i kveld. Drikker sjelden alkohol Tar moroa en annen dag uten slikt drikke press Samt $$ for og kjøre folk hjem Endret 31. desember 2017 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Støtter den! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Akselerasjon måles i m/s2. Kun en linjær akselrasjon. Om objektet svinger (avviker) fra linjær bane, så må det krefter til for å forandre retningen. Denne kraften kan benevnes i pound/sek eller newton/sekund. https://no.wikipedia.org/wiki/Akselerasjon#Akselerasjon_med_endring_av_retning Det er ingenting i det du lenker til som underbygger at akselerasjon måles i Newton per sekund. AtW Ikke det jeg påstår heller, men kraften som skal til for å endre en linjær bevegelse gjør det. Kraft over tid er arbeid, men ingenting er direkte. Man må regne seg om via via noen formler. All fysikk begynner med F=ma eller noen annen av Newton sine tre lover. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Kraft over tid er IKKE arbeid. Kraft ganger vei ER arbeid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) Kraft over tid er IKKE arbeid. Kraft ganger vei ER arbeid. Ja det er definisjonen på avgitt energi til arbeid, men før legemet begynner å bevege seg, så må tregheten overvinnes. Uten bevegelse, så er det per definisjon null arbeid, om man ikke tar hensyn til tregheten. Om du skyver på en lastevogn på jernbanen i en time og flytter den 0 centimeter, så har du per definisjon utført null arbeid, men du har brukt mye energi i å prøve å overvinne tregheten. I artikkelen så har ene teamet regnet på noe som de har brukt pound/sekund mens andre teamet har brukt newton/sek. Begge de to enhetene kan brukes når man skal regne akselerasjon. Er akselerasjonen negativ, så er det en retardasjon, men like fullt brukes nøyaktig samme formler. Skyvekraft benevnes i pond/second og Newton/sekund. Skyvekraft på et legeme i rommet medfører akselerasjon. Skyvekraft kan også gi andre benevnelser, men alt leder tilbake til F=ma om man bare regner mange nok ledd. Endret 1. januar 2018 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Akselerasjon måles i m/s2. Kun en linjær akselrasjon. Om objektet svinger (avviker) fra linjær bane, så må det krefter til for å forandre retningen. Denne kraften kan benevnes i pound/sek eller newton/sekund. https://no.wikipedia.org/wiki/Akselerasjon#Akselerasjon_med_endring_av_retning Det er ingenting i det du lenker til som underbygger at akselerasjon måles i Newton per sekund. AtW Ikke det jeg påstår heller, men kraften som skal til for å endre en linjær bevegelse gjør det. Kraft over tid er arbeid, men ingenting er direkte. Man må regne seg om via via noen formler. All fysikk begynner med F=ma eller noen annen av Newton sine tre lover. Du fikk spørsmålet "hva måles i kraft per sekund" og svarte akselerasjon. Du skrev at kun lineær akselerasjon måles i m/s^2. Begge deler er feil. Kraft har enheten Newton, kraft akselerer også om det er enn lineær bevegelse, og ingen endring i retning. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) Akselerasjon måles i m/s2. Kun en linjær akselrasjon. Om objektet svinger (avviker) fra linjær bane, så må det krefter til for å forandre retningen. Denne kraften kan benevnes i pound/sek eller newton/sekund. https://no.wikipedia.org/wiki/Akselerasjon#Akselerasjon_med_endring_av_retning Det er ingenting i det du lenker til som underbygger at akselerasjon måles i Newton per sekund. AtW Ikke det jeg påstår heller, men kraften som skal til for å endre en linjær bevegelse gjør det. Kraft over tid er arbeid, men ingenting er direkte. Man må regne seg om via via noen formler. All fysikk begynner med F=ma eller noen annen av Newton sine tre lover. Du fikk spørsmålet "hva måles i kraft per sekund" og svarte akselerasjon. Du skrev at kun lineær akselerasjon måles i m/s^2. Begge deler er feil. Kraft har enheten Newton, kraft akselerer også om det er enn lineær bevegelse, og ingen endring i retning. AtW Da bør du jo komme med det som er rett, siden du vet hva som er feil. https://no.wikipedia.org/wiki/Kraft Endret 1. januar 2018 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 1) Kan dere kutte sitatpyramidene? 2) I stedet for å lenke til Wikipedia, klipp ut det essensielle og lim det inn her. Da blir det lettere å følge tråden. Takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Har du ikke fått svaret ditt? pound/sekund og Newton/sekund er benevnelser som brukes om skyvekraft. Noe enklere enn det klarer ikke jeg å få det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå