B.Rav Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Hei. Jeg kjøpte nylig en Subaru Forester SF (første gen) 2001-mod, med manuelle gir, og 125 hk, uten turbo. Den har gått 190 000 km. Denne bilen hadde stått i stille innendørs i to år, før jeg kjøpte den. Jeg plasserte et nytt batteri i bilen, og startet opp. Den starter og går uten problemer, men da jeg skulle prøve å kjøre den, fant jeg ut at 3. og 4. gear ikke funker. Det høres og kjennes ut som den står i fri, når jeg bruker gear 3 og 4. Det er ingen skrapelyder, det er ikke noe motstand e.l i gearspaken, som tilsier at den ikke kommer i gear. Den oppfører seg helt likt, som når den står i fri, når jeg gir gass. Det utgjør for øvrig ingen forskjell om den står i lav- eller høggear-serie. - Kan det være muligheter at dette er et mekanisk problem, med selve gearspaken, eller noen tilhørende stag, som gjør at 3. og 4. gear ikke funker?- Eller bør jeg bare slå meg til ro med at jeg må finne meg en ny(brukt) gearkasse å sette inn, like godt før som etter? - Hvis jeg bytter gearkasse, hva slags slitedeler bør jeg kjøpe nytt av, med det samme jeg holder på? (Vil helst ikke bruke så veldig mange tusenlapper, på en gammel bil, så kun det mest nødvendige) - Hva slags veske bør jeg fylle på disse gearkassene? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Ville iallfall prøvd å få den inn på et verksted (eller få en venn med deg) å la de se på girspakoverføringene. Det kan være noe så enkelt som et stag som har hoppet av, evt en vaier som har gitt seg. Ville ikke tenkt tanken om å bytte kassen, ikke på dette stadiet når det knapt er feilsøkt. Om du tar den inn på verksted, så ta den inn til noen som kan Subaru. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Det høres ut som overføringene til girkassen bare, sikkert en kabel som er skadet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå