Gå til innhold

iPad valg hjelp?


Kanal123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si Air 2 er et bedre kjøp samlet sett hvis du absolutt skal ha Apple. Apple er en smule overpriset i forhold til hva du får og de har en forretningspraksis du merker etterhvert, så grunnen til å kjøpe det er hvis du allerede har investert i plattformen eller at de har noe unikt du trenger. Enig i at Samsung er et bedre valg mht mange faktorer.

Lenke til kommentar

Det må jo bli din vurdering. Ingen her som vet dine fremtidige ønsker. Hvis det er iOS-apper du er avhengig av f.eks. Fordelen med å ha både Android og iOS er at du har en samlet større App-base. Ulempen er at du ikke kan gjøre akkurat samme på begge dingsene, selv om mange produserer til både Android og iOS. Så lenge du bare bruker en browser og melder/ringer som de aller fleste gjør er det rimelig det samme hva du velger funksjonalitetsmessig.

Jeg bruker f.eks Samsung Galaxy Note 10.1 2014 edition i dag og den fungerer helt fint mht apper, batteristabilitet (tapt seg kun 4% på 3 år med mye bruk, prøv det på Apple) og en kan også oppdatere med custom firmware for å få høyere Android-versjon. Litt dårligere byggekvalitet enn Apple, men det ble fikset på garantien (dette brettet har fått kjørt seg).

Ikke det at jeg særskilt anbefaler dette brettet nå i jungelen av Android-brett, men det sier litt om at brettet varer og ikke designet for å byttes fortest mulig ut p.g.a salgsinteresser, slik som Apple holder på med utpreget planned obsolecense på både hardware og software. Dette er sleipt og uetisk.

Hvis du ikke må ha høy versjon av Android får du det omtalte brettet brukt til en svært hyggelig pris.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101473685
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110839295

Ellers er de nyere Samsung-brettene greie.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har allerede nevnt hvorfor et par ganger. Apple har fokus på å selge mest mulig framfor å ta vare på kunder med eldre enheter. De ønsker å utrangere dingsene fortest mulig. Dette gjør de f.eks med å øke kravene til iOS-versjon uten at nødvendigvis appene faktisk trenger denne versjonen. Er du i App-store får du aldri en eldre versjon av en app som passer din enhet, selv om den er laget og publisert før, og det ikke er noen egentlig god grunn til å ønske å tilbakeholde mange apper til tidligere iOS utenom økonomiske motiver.

 

De bruker dårlig designede batterier som skal miste ytelse etter bruk så dingsen reduserer ytelsen for å få kundene til å oppgradere (fordelen med dette er batteriene blir hurtig ladet). De har også blitt tatt for å sabotere enhetene på andre måter slik at de mister funksjonalitet. Apple ser kunden som en melkeku mer enn andre selskaper og balanserer etter mitt syn på en syltynn line for kundene for å tekkes investorer og å generere mest mulig profitt på kundenes bekostning.

 

Android er åpent og det lages aktivt custom firmware for mange enheter som gjør at du kan oppdatere enheten selv om produsenten ikke støtter det lengre.

Lenke til kommentar

Alt jeg ber om, er at du kommer med en kilde som kan peke på:
slik som Apple holder på med utpreget planned obsolecense på både hardware og software. Dette er sleipt og uetisk.

 

Å si slike ting er like dumt som om jeg skulle si at alle Samsung-batterier eksploderer uten advarsel. Hvis vi ser på Note-skandalen, så veit vi at dette ville vært et dårlig argument, men det er slik du vinkler det i disfavør Apple akkurat nå

Og ja, jeg har satt meg litt inn i dette, så det er derfor jeg er litt spent på hvor du har dette i fra. Hvordan kan du f.eks påstå at Apple sine batterier er dårlig desinget, når du ikke viser til HVOFOR det er slikt?  :)

 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg har iPhone 8 allerede, men ville dere fortsatt anbefalt Samsung tab?

 

Nei. Samsung lager bra telefoner,men Tablets er de ikke så bra på.

 

Jeg selger en iPad Air med 16 GB nå fra 2014, og den ble solgt på 2 timer for 2000 kr. Samsungbrett fra samme tidsperiode har ikke fått en oppdatering siden 2015 og kan kjøpes for rundt en tusenlapp.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har iPhone 8 allerede, men ville dere fortsatt anbefalt Samsung tab?

Dersom du ikke er interessert i å lære deg 2 eller flere systemer (slik de fleste her inne kanskje, som meg, er?), er det enkle valget for deg å kjøpe iPad. Avhengig av bruk ville jeg enten funnet en pen brukt Air 2 (ikke Air!) eller en ny 2017. Dersom jeg ville ha noe bedre, ville jeg sett etter en pen brukt iPad Pro 9,7", ev kjøpt en ny Pro 10,5". Til "normal" bruk holder en Air 2 / 2017 i massevis, og vil gjøre det i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...