Gå til innhold

Familievennlig kamera

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 1 1/2 år som jeg gjerne vil få fine bilder av. Problemet med både mobilkameraet (Moto G4 plus) og de kameraene vi har (Nikon coolpix aw120, Nikon 1 aw1 mener jeg de heter) er at ved bevegelse, som et barn ofte er i når det blir tatt bilde av, blir flere av bildene ufokuserte og en "ser bevegelsen i bildene", blurry bilder. Håper noen har et tips til et kamera som tar bra bilder både inne og ute av barn i bevegelse. Helst ikke altfor stort og ikke altfor dyrt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som vil hjelpe på problemet er blits, det er bortimot umulig og unngå bevegelseuskarphet og jo mørkere det er jo mer uskarphet blir det.

Enten må du ha et "avansert" systemkamera med veldig lyssterkt objektiv og endel kunnskap angående fotografering eller en blits.

En blits vil "fryse" bevegelsene siden det gir et meget kort lysglimt 1/1500 sek. eller noe sånt så det blir ganske bedre resultat.

Du kan kjøpe en ekstern blits som du enten kan montere på kameraet eller kjøpe en slaveblits som blir utløst ved bruk av den innebygde blitsen. Det finnes også LED-lyskilder som kan stå på i en periode men de er ikke like gode hvis det er mye bevegelser.

Edit: jeg så denne multifunksjonelle batteriladeren i jula og den ga relativ bra lys på portretter, men han som kjøpte den måtte kjøpe/montere batterier selv siden de ikke fulgte med selv om selgeren påsto det ved kjøpet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For å fryse bevegelse så gjelder det at kamera bruker en rask lukkertid, gjerne 1/100 sekund eller raskere. For å få til dette må en enten sette lukkertiden manuelt eller velge et program som velger rask lukkertid. En ting som kan nevnes er at høy iso kan benyttes for å kunne bruke raskere lukkertid når en ikke bruker blits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...