Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver utsette ubetalt lunsjpause?

Løvehjerte

Anbefalte innlegg

Hei, har følgende problemstilling.

Alle ansatte har ubetalt matpause. Denne kan man velge selv når man vil ta (alt står rimelig fritt.)

(Det er eget pauserom, det er ingen tariffavtaler.)

Men det kan så hende at det kommer varer, at det kommer kunder etc. Kan arbeidsgiver da kreve at lunsjpausen blir utsatt?

For eksempel, arbeidstakter ønsker å ta lunsj i 30 min. Men det kommer varer om 5-6 minutter, så arbeidsgiver krever at arbeidstaker utsetter hele pausa med for eksempel en time. Er dette riktig, og ville det vært  forskjell om arbeidstaker har rukket å sette seg for å spise eller ikke?

Eneste jeg finner om pauser i arbeidsmiljøloven er følgende:

" 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har følgende problemstilling.

Alle ansatte har ubetalt matpause. Denne kan man velge selv når man vil ta (alt står rimelig fritt.)

(Det er eget pauserom, det er ingen tariffavtaler.)

Men det kan så hende at det kommer varer, at det kommer kunder etc. Kan arbeidsgiver da kreve at lunsjpausen blir utsatt?

...................

Hvis "alt står rimelig fritt".  Hvorfor bruke opp "goodwillkontoen" med ett eneste uttak?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med pauser og jobb har alltid vært et mysterium for meg, og alle jeg kjenner.

Det ser ut til å variére fra jobb til jobb. I noen jobber er det strukturerte arbeidsdager, med maskiner i produksjon som kan stoppes og stanses til faste tider. I andre jobber er det med "flytende", man må ta pause når det er tid til det, og jobbe når det er behov for det.

Men i min erfaring, er man så godt som en slave. Hvis man nekter å jobbe i den "normelle" fastsatte pausa, så blir man svært fort uglesett for å være en lat og egoistisk drittsekk, uansett hvor hardt man står på hele dagen ellers, og hvor late andre er. Særlig hvis man er den nye.

Jeg har konkludért med at hvis lederskapet bryr seg om de ansatte, så legger de det opp på en sånn måte at arbeiderne får en skikkelig pause, så de får hvilt hjernen og glemt jobben i 30-40 gode minutter. Skal man yte maks, så må man ha en skikkelig hvil midt i skiftet. 7.50 timer er lenge å yte maks. Og alle skal få ta pause på den måten de ønsker. Å pakke 20 stk i en liten brakke er ikke skikkelig pause. Det skal være mulighet for å sitte i fred og ro.

Med tanke på deg legale, så tviler jeg veldig på at det har vært ett éneste tilfelle i hele norges arbeidshistorie, at noen har truet arbeidsgiveren sin med å slutte om de ikke fikk pausa si. Det har sikkert skjedd omvendt, at den ansatte er truet med å slutte pga ikke vil jobbe i pausa. Så det er en dog-eat-dog verden der ute. Penger trumfer etikk. Trist.

Lenke til kommentar

Eneste jeg finner om pauser i arbeidsmiljøloven er følgende:

" 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves."

Denne setningen gjelder uavhengig om man har betalt eller ubetalt pause:

"Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves."

Den gir arbeidsgiver mulighet til å flytte (forskyve) pausen før den er påbegynt.

Arbeidsgiver har i tillegg mulighet til å bestemme når pauser skal gjennomføres. I en typisk samlebånd jobb kan det for eksempel bestemmes at samlebåndet skrues av under et bestemt tidsrom. I en jobb der noen alltid må "passe butikken" (butikk, barnehage, etc) kan det tilsvarende bestemmes at pausene spres utover etter en plan.

Det er kun denne setningen som beskriver hvilke to betingelser bedriften må oppfylle hvor å kunne ha ulønnet matpause:

"Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden."

Har du ikke betalt pause skal du for det første ha et tilfredsstillende pauserom du kan trekke deg tilbake til. Du skal også i tillegg ha mulighet til å bli helt borte fra ("fritt forlate") arbeidsplassen under (hele eller deler av) pausen uten å avtale det med din arbeidsgiver. Det siste tilfellet betyr at arbeidsgiver ikke kan forvente å komme i kontakt med deg under pausen, og dermed heller ikke kunne be deg avbryte pausen din når den først er påbegynt, siden du kan ha forlatt arbeidsplassen eller planlagt å straks forlate arbeidsplassen.

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter fem og en halv times arbeid skal pause avvikles. 

Jeg mener at det er innenfor arbeidsgivers styringsrett når pausen avvikles, men har du stått 5,5 time i arbeid SKAL du ha pause. Det er heller ikke ett krav om at man må ha pause sammen med andre ansatte.

Ubetalt pause er lovlig sålenge det finnes pauserom tilgjengelig. Dersom du f.eks. må stå tilgjengelig i kassa i butikk i tilfelle kunder dukker opp, skal du ha betalt for pausen selv om du ikke jobber.

Endret av skripis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er en dog-eat-dog verden der ute. Penger trumfer etikk. Trist.

Derfor bør man ta det opp med tillitsvalgt. Dersom pausesutsetting og avbrudd er et stort problem så tas sikkert saken opp med ledelsen for eksempel i forbindelse lønnsforhandlinger (krav om betalt lunsj). Er det et engangstilfelle eller kun gjelder en "kranglefant" så nikker og smiler sikkert tillitsvalgt høflig og lar det være med det. Selv tillittsvalgte må velge sine kamper.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...