Gå til innhold

Overtidsbetalt som sykepleier

Lulu89

Anbefalte innlegg

Hei.

Når en sykepleier har 60% stilling i kontrakten, men jobber 100%, får de da overtidsbetalt med minst 40% så fort de har jobbet over 40%?

Vet dere også hvor mye overtidsbetalt de får dersom de tar nattevakt?

Folk sier at sykepleiere tjener så lite, men gjør de egentlig det mtp all den overtidsbetslingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan variere utifra hvordan tariffavtalen er der du jobber. Men kan fortelle hvordan det er for sykepleiere i Stavanger kommune.

Dersom du har en 60% stilling som nattevakt - har du krav på 100% overtid (men da mister du tilleggene dine som natt og kveldstillegg) dersom du jobber dagen før eller etter du har hatt nattevakt (altså dag/kveldsvakt før/etter jobb). Dette er som regel ikke lov og utgjør avvik dersom du blir pålagt å jobbe slik. Det utløsere da overtid på BEGGE vaktene.

Opprettholder du hviletiden din og jobber 40% ekstra på topp av de 60% får du ingen ting ekstra. Overtid får du dersom du i gjennomsnitt arbeider mer enn 35,5 timer (eller noe sånt) i løpet av en periode. Det er ditt ansvar å påse at dette stemmer. 

Når jeg jobbet som nattevakt fikk jeg 180 kr/t + 50 i nattillegg + 50 i helgetillegg + 20 i risikotillegg = altså 300 kr/t hvis jeg jobbet natt og helg. Dersom det hadde vært en overtidsvakt, ville jeg fått totalt 360 kr/t. Altså kun 60 kr mer enn vanlig betaling (fordi jeg mister tilleggene)

Dersom du jobber natt, helg og kvelder kan du tjente rimelig greit som sykepleier. Selv om grunnlønna er lav.

Endret av MellomAlt
Lenke til kommentar

Takk for svar. Vedkommende som jeg kjenner har nesten bare nattevakt uten at det står spesifisert i kontrakten. Hun bestemmer helt selv hvilken vakt hun skal ta. Hun tar alle ekstravakter som er overhode mulig. Alle nattevakter i helger og røde dager som finnes. I tillegg jobber vedkommende alltid overtid hver eneste dag (2 - 4 time). I de siste 10 årene har hun aldri jobbet mindre enn 150% og har holdt på sånn i evigheter. Det lønner rett og slett å ha minst mulig stillingsprosent fordi de får bedre betalt for å ta ekstra vakter. Jeg syns at det et helt bak mål at det lønner seg å ha lavere stillingsprosent. Det burde ikke vært lov! Jeg ville aldri latt en sykepleier som jobber rævva av seg behandle meg. Kvaliteten kan ikke være noe særlig god.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Vedkommende som jeg kjenner har nesten bare nattevakt uten at det står spesifisert i kontrakten. Hun bestemmer helt selv hvilken vakt hun skal ta. Hun tar alle ekstravakter som er overhode mulig. Alle nattevakter i helger og røde dager som finnes. I tillegg jobber vedkommende alltid overtid hver eneste dag (2 - 4 time). I de siste 10 årene har hun aldri jobbet mindre enn 150% og har holdt på sånn i evigheter. Det lønner rett og slett å ha minst mulig stillingsprosent fordi de får bedre betalt for å ta ekstra vakter. Jeg syns at det et helt bak mål at det lønner seg å ha lavere stillingsprosent. Det burde ikke vært lov! Jeg ville aldri latt en sykepleier som jobber rævva av seg behandle meg. Kvaliteten kan ikke være noe særlig god.

Stemmer det. 

Jeg jobbet også som deltid og tjente mye mer enn de som hadde fast 100% stilling. Når jeg da forsøkte å jobbe fast, 100% gikk jeg kraftig ned i lønn fordi jeg fikk kjipe dagvakter uten noen tillegg.

Men dersom man har familie og slikt er man avhengig av forutsigbarhet. Som ekstrahjelp må du være fleksibel og stille opp da vanlige folk har fri. Så du tjener på å være fleksibel. I perioder jobbet jeg opptil 300%. Det var litt drøyt vel å merke, men under veldig spesielle omstendigheter.

Og kvaliteten blir ikke dårligere bare fordi man har med ei/en som jobber mye å gjøre. Tvert i mot. En som jobber 150% og klarer dette i en årrekke er såpass trygg og stabil i jobben sin. At jeg ville heller foretrekket ei litt småstressa sykepleier enn ei/en 60% uthvilt vikar med veldig god tid. Når man jobber mye lærer man å bli effektiv. Veldig mye av jobben handler bare om å være tilstede også. Er ikke slik at man springer rundt 24/7 konstant i et kjør. Alt etter hvor du jobber selvsagt, kan ikke si dette om man er intensivsykepleier på et akuttmottak. Men de aller fleste poster er nokså greie. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...