Gå til innhold

Volkswagens elektriske varebil ute på prøve


Anbefalte innlegg

Sorry, leste ikke saken. Men la meg toppe:

WV lanserer elbil underdimensjonert batteripakke som de har sørget fir at ikke klarer på ta i mot vanlig 50KW huriglading?

Riktig?

Hva er vitsen med å ha hurtiglading på en bil som aldri brukes til langturer? Bruksområdet til slike biler er å kjøre håntverkere eller lett varetransport innad i en by. Ikke å kjøre fra by til by.

 

Jeg skal ikke si om den oppgitte rekkevidden gir mening eller ikke, men hurtiglading, det er jeg rimelig trygg på er irrelevant her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det er mange biler som ikke går 16 mil på en dag, og en plass må man jo starte.

 

Eller mener du at det bare er å vente med hele greia til vi har et komplett modellutvalg for alle tenkelige situasjoner som kan lanseres på en gang?

Nei, men når Tesla greier å få en bil til å gå mer enn 100 kilometer mellom hver lading, burde man forvente at VW greier det samme.

 

Hvor mange kg last kjører en Tesla rundt med sånn til vanlig, har du sjekket ?

Jeg kan tenke meg at en fullastet Tesla med 5 personer, tar ca. 400kg last, og har en rekkevidde på 4-500km? Nå påstår ikke jeg at alle Teslaer er lastet med 400kg hver dag, men det er det jaggu ikke mange varebiler som er heller. Forøvrig så ser jeg ikke relevansen i det du skriver i forhold til min kommentar.

 

Jeg bare så på det som relevant siden du sammenligner en personbil og en yrkesbil. Jeg har jobbet i transportbransjen og det er en bransje med brutalt små marginer, og fulle lasterom er det de overlever på, ikke luft og kilometergodtgjørelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange av dere som har svart her er håndverker/bruker kassebil til dagen i jobb?

Jeg kjenner mange håndtverkere som kjører typisk rundt en mil, arbeider en time, kjører en mil til, arbeider en time osv. Dvs. rundt 70 km per dag, inkludert utkjøring fra arbeidsplassen og et par stopp innom leverandører av materiell man ikke har i sortimentet i bilen. andre håndtverkere har større oppgaver og kjører typisk til samme sted hver dag og tilbake. Kjører man bil dagen lang er man ikke håndtverker men sjåfør.

 

 

Det høres ut som et postbud med lange kaffepauser. Jeg vet ikke om noen håndverker som kan utøve yrket sitt i 1 time, og så kjøre videre (1 mil), repeter 6-7 ganger. Stakkars maler/tømrer/elektrikker/rørlegger osv hvis man skal ha 6-7 kunder om dagen! På en time får han/hun ikke gjort noe.

Jeg er ofte hos kunder som er 60 km kjøring til. Og det er ofte jeg blir ringt opp, og må avgårde til kunde i motsatt retning samme dag. Jeg er dog ikke håndverker i vanlig forstand.

Kassebil med bare 100km rekkevidde er svært begrenset, og gir ikke mye rom for forandring i planene. Interntransport i større firma. Eventuelt postbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er mange biler som ikke går 16 mil på en dag, og en plass må man jo starte.

 

Eller mener du at det bare er å vente med hele greia til vi har et komplett modellutvalg for alle tenkelige situasjoner som kan lanseres på en gang?

Nei, men når Tesla greier å få en bil til å gå mer enn 100 kilometer mellom hver lading, burde man forvente at VW greier det samme.

 

Hvor mange kg last kjører en Tesla rundt med sånn til vanlig, har du sjekket ?
Jeg kan tenke meg at en fullastet Tesla med 5 personer, tar ca. 400kg last, og har en rekkevidde på 4-500km? Nå påstår ikke jeg at alle Teslaer er lastet med 400kg hver dag, men det er det jaggu ikke mange varebiler som er heller. Forøvrig så ser jeg ikke relevansen i det du skriver i forhold til min kommentar.

 

Jeg bare så på det som relevant siden du sammenligner en personbil og en yrkesbil. Jeg har jobbet i transportbransjen og det er en bransje med brutalt små marginer, og fulle lasterom er det de overlever på, ikke luft og kilometergodtgjørelse.

Nå var det vel håndtverkere det var snakk om her, ikke transportører.

Dessuten må vel alle i samme bransje betale omtrent det samme for bom, drivstoff og vedlikehold av forbrenningsmotorer. Her er det bare å finne frem kalkulatoren og vurdere de elektriske alternativene etterhvert som de kommer. Siste mann ut vil bli "forbikjørt" på vei til skifteretten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange av dere som har svart her er håndverker/bruker kassebil til dagen i jobb?

Jeg kjenner mange håndtverkere som kjører typisk rundt en mil, arbeider en time, kjører en mil til, arbeider en time osv. Dvs. rundt 70 km per dag, inkludert utkjøring fra arbeidsplassen og et par stopp innom leverandører av materiell man ikke har i sortimentet i bilen. andre håndtverkere har større oppgaver og kjører typisk til samme sted hver dag og tilbake. Kjører man bil dagen lang er man ikke håndtverker men sjåfør.

Det høres ut som et postbud med lange kaffepauser. Jeg vet ikke om noen håndverker som kan utøve yrket sitt i 1 time, og så kjøre videre (1 mil), repeter 6-7 ganger. Stakkars maler/tømrer/elektrikker/rørlegger osv hvis man skal ha 6-7 kunder om dagen! På en time får han/hun ikke gjort noe.

Jeg er ofte hos kunder som er 60 km kjøring til. Og det er ofte jeg blir ringt opp, og må avgårde til kunde i motsatt retning samme dag. Jeg er dog ikke håndverker i vanlig forstand.

Kassebil med bare 100km rekkevidde er svært begrenset, og gir ikke mye rom for forandring i planene. Interntransport i større firma. Eventuelt postbil.

Da prøver vi et annet eksempel: 2 oppdrag per dag, 60 km den ene retninga om morgenen, 60 km i en annen retning ved lunsjtider og 60 km tilbake ved arbeidsdagens slutt. Da har du brukt 3 timer av arbeidsdagen på kjøring, 0,5 time på lunsj og drøyt 2 timer hos hver kunde. Uten lading hos kundene trenger du 180 km vinter-rekkevidde + margin. Med 16A saktelading hos hver kunde trenger du 106 km vinter-rekkevidde + margin. Er 60 km gjennomsnittsavstanden eller verste scenario i løpet av en uke? Hvor mange km kjører hver av bilene deres i løpet av et år og hvor mange arbeidsdager fordeles det på? Kunne f.eks halvparten av bilparken deres vært elbiler for kortere oppdrag og den andre halvparten fossilt for lengre oppdrag?

Lenke til kommentar

Problemet er at vi har nesten ingen gjennomsnittsdager. Jeg har 3 mnd i året hvor jeg kjører 40 km, 3 mnd 120 km, 1 mnd 75 km. Men alle dagene kan bli avbrutt av "krise", og så er det plutselig 200 km til den dagen. Årlig kjørelengde er ca 30 000 km. Kollega har hatt 45 000 km. Hvem av oss som må avbryte i en "krise" er den det passer minst dårlig for. Verste scenario er med overnatting. Men det er oss.

Jeg ser ikke for meg en maler som maler 1 time på samme plass hver dag året rundt. Eller tømrer som spikrer 1 time osv. Hvilket håndverkfirma tar bare oppdrag innenfor 1 kommune?

Lenke til kommentar

Problemet er at vi har nesten ingen gjennomsnittsdager. Jeg har 3 mnd i året hvor jeg kjører 40 km, 3 mnd 120 km, 1 mnd 75 km. Men alle dagene kan bli avbrutt av "krise", og så er det plutselig 200 km til den dagen. Årlig kjørelengde er ca 30 000 km. Kollega har hatt 45 000 km. Hvem av oss som må avbryte i en "krise" er den det passer minst dårlig for. Verste scenario er med overnatting. Men det er oss.

Jeg ser ikke for meg en maler som maler 1 time på samme plass hver dag året rundt. Eller tømrer som spikrer 1 time osv. Hvilket håndverkfirma tar bare oppdrag innenfor 1 kommune?

 

Kriser kan løses med hurtiglading, latterlig at dette ikke tilbys. Rekkevidden må selvsagt også bli bedre for å øke fleksibiliteten. Noen av bilene må antagelig også være hybridbiler, for å gjøre tyngre jobber med lang tilkjøring, slep av henger osv.

Virker som man holder igjen for å få ut fossilmodellene de har brukt så mye resurser på å hmm, forbedre de siste årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er mange biler som ikke går 16 mil på en dag, og en plass må man jo starte.

 

Eller mener du at det bare er å vente med hele greia til vi har et komplett modellutvalg for alle tenkelige situasjoner som kan lanseres på en gang?

Nei, men når Tesla greier å få en bil til å gå mer enn 100 kilometer mellom hver lading, burde man forvente at VW greier det samme.

 

Hvor mange kg last kjører en Tesla rundt med sånn til vanlig, har du sjekket ?
Jeg kan tenke meg at en fullastet Tesla med 5 personer, tar ca. 400kg last, og har en rekkevidde på 4-500km? Nå påstår ikke jeg at alle Teslaer er lastet med 400kg hver dag, men det er det jaggu ikke mange varebiler som er heller. Forøvrig så ser jeg ikke relevansen i det du skriver i forhold til min kommentar.

 

Jeg bare så på det som relevant siden du sammenligner en personbil og en yrkesbil. Jeg har jobbet i transportbransjen og det er en bransje med brutalt små marginer, og fulle lasterom er det de overlever på, ikke luft og kilometergodtgjørelse.

Nå var det vel håndtverkere det var snakk om her, ikke transportører.

Dessuten må vel alle i samme bransje betale omtrent det samme for bom, drivstoff og vedlikehold av forbrenningsmotorer. Her er det bare å finne frem kalkulatoren og vurdere de elektriske alternativene etterhvert som de kommer. Siste mann ut vil bli "forbikjørt" på vei til skifteretten.

 

Den er grei, ser at du diskuterer kun for å diskutere, siden du velger å avfeie alt andre skriver.

 

Vi får late som at du har rett, er tross alt jul !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mange av dere som har svart her er håndverker/bruker kassebil til dagen i jobb?

Jeg kjenner mange håndtverkere som kjører typisk rundt en mil, arbeider en time, kjører en mil til, arbeider en time osv. Dvs. rundt 70 km per dag, inkludert utkjøring fra arbeidsplassen og et par stopp innom leverandører av materiell man ikke har i sortimentet i bilen. andre håndtverkere har større oppgaver og kjører typisk til samme sted hver dag og tilbake. Kjører man bil dagen lang er man ikke håndtverker men sjåfør.
Det høres ut som et postbud med lange kaffepauser. Jeg vet ikke om noen håndverker som kan utøve yrket sitt i 1 time, og så kjøre videre (1 mil), repeter 6-7 ganger. Stakkars maler/tømrer/elektrikker/rørlegger osv hvis man skal ha 6-7 kunder om dagen! På en time får han/hun ikke gjort noe.

Jeg er ofte hos kunder som er 60 km kjøring til. Og det er ofte jeg blir ringt opp, og må avgårde til kunde i motsatt retning samme dag. Jeg er dog ikke håndverker i vanlig forstand.

Kassebil med bare 100km rekkevidde er svært begrenset, og gir ikke mye rom for forandring i planene. Interntransport i større firma. Eventuelt postbil.

Da prøver vi et annet eksempel: 2 oppdrag per dag, 60 km den ene retninga om morgenen, 60 km i en annen retning ved lunsjtider og 60 km tilbake ved arbeidsdagens slutt. Da har du brukt 3 timer av arbeidsdagen på kjøring, 0,5 time på lunsj og drøyt 2 timer hos hver kunde. Uten lading hos kundene trenger du 180 km vinter-rekkevidde + margin. Med 16A saktelading hos hver kunde trenger du 106 km vinter-rekkevidde + margin. Er 60 km gjennomsnittsavstanden eller verste scenario i løpet av en uke? Hvor mange km kjører hver av bilene deres i løpet av et år og hvor mange arbeidsdager fordeles det på? Kunne f.eks halvparten av bilparken deres vært elbiler for kortere oppdrag og den andre halvparten fossilt for lengre oppdrag?

Ærlig talt, ville du kjørt 6 mil for å så ta lunsjen og så kjøre 6 mil tilbake?? Da har du verdens lengste lunsjpause, om du rekker det!!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du misforstått. Jeg prøvde bare å tolke bruksmønsteret ditt. Jeg prøver igjen, korriger meg om jeg tar feil:

 

Kl 08.00-09.00 Kjøre 60 km fra jobblokalet deres til kunde A

Kl 09.00-11.15 Jobbe 2.15 time hos kunde A.

Kl 11.15-11.45 Spise 30 minutter lunsj.

Kl 11.45-12.45 Etter lunsj blir du ringt opp og må 60 km i en annen retning. Du kjører 60 km fra kunde A til kunde B

Kl 12.45-15.00 Jobbe 2.15 time hos kunde B

Kl 15.00-16.00 Kjøre 60 km fra kunde B til jobblokalet

 

Matematisk kan du se for deg en likesidet trekant med 60 km kanter, jobblokalet i det ene hjørnet, kunde A i det andre og kunde B i det tredje. Virkeligheten er selvsagt ikke fult så rettlinjet, men avstandene er bare et forsøk på å tolke bruksmønsteret du beskriver. Dette vet du bedre enn meg, så kanskje beskrivelsen er det svaket punktet? Forsøk gjerne å beskrive jobbhverdagen din bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du misforstått. Jeg prøvde bare å tolke bruksmønsteret ditt. Jeg prøver igjen, korriger meg om jeg tar feil:

 

Kl 08.00-09.00 Kjøre 60 km fra jobblokalet deres til kunde A

Kl 09.00-11.15 Jobbe 2.15 time hos kunde A.

Kl 11.15-11.45 Spise 30 minutter lunsj.

Kl 11.45-12.45 Etter lunsj blir du ringt opp og må 60 km i en annen retning. Du kjører 60 km fra kunde A til kunde B

Kl 12.45-15.00 Jobbe 2.15 time hos kunde B

Kl 15.00-16.00 Kjøre 60 km fra kunde B til jobblokalet

 

Matematisk kan du se for deg en likesidet trekant med 60 km kanter, jobblokalet i det ene hjørnet, kunde A i det andre og kunde B i det tredje. Virkeligheten er selvsagt ikke fult så rettlinjet, men avstandene er bare et forsøk på å tolke bruksmønsteret du beskriver. Dette vet du bedre enn meg, så kanskje beskrivelsen er det svaket punktet? Forsøk gjerne å beskrive jobbhverdagen din bedre.

 

Med 10-16 mils rekkevidde, og lading mens bilen står og man jobber, så løser mye seg selv. Men tror du alle håndverkere jobber slik du beskriver??
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som elektriker tipper jeg at jeg har rundt 300kg baki bilen til enhver tid. Dette er reol, verktøy og materiell. Og jeg har liten bil med liten plass. Hadde jeg hatt en slik bil som i artikkelen, hadde jeg sannsynlig økt mengden verktøy, så jeg har det tilgjengelig hele tiden. Hvordan påvirker det strømforbruket?

Lenke til kommentar

 

Da har du misforstått. Jeg prøvde bare å tolke bruksmønsteret ditt. Jeg prøver igjen, korriger meg om jeg tar feil:

 

Kl 08.00-09.00 Kjøre 60 km fra jobblokalet deres til kunde A

Kl 09.00-11.15 Jobbe 2.15 time hos kunde A.

Kl 11.15-11.45 Spise 30 minutter lunsj.

Kl 11.45-12.45 Etter lunsj blir du ringt opp og må 60 km i en annen retning. Du kjører 60 km fra kunde A til kunde B

Kl 12.45-15.00 Jobbe 2.15 time hos kunde B

Kl 15.00-16.00 Kjøre 60 km fra kunde B til jobblokalet

 

Matematisk kan du se for deg en likesidet trekant med 60 km kanter, jobblokalet i det ene hjørnet, kunde A i det andre og kunde B i det tredje. Virkeligheten er selvsagt ikke fult så rettlinjet, men avstandene er bare et forsøk på å tolke bruksmønsteret du beskriver. Dette vet du bedre enn meg, så kanskje beskrivelsen er det svaket punktet? Forsøk gjerne å beskrive jobbhverdagen din bedre.

Med 10-16 mils rekkevidde, og lading mens bilen står og man jobber, så løser mye seg selv. Men tror du alle håndverkere jobber slik du beskriver??

 

Det ser ut som du forsøker å misforstå med vilje. Jeg sa jeg prøvde å tolke bruksmønsteret ditt og venter på korrigeringer/bedre beskrivelse. og så spør du om jeg tror alle håndtverkere jobber slik jeg tolker beskrivelsen din? Kan du ikke i det minste forsøke å være litt samarbeidsvillig?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal gjenta noen av mine argumenter, Simen1:

 

"Jeg vet ikke om noen håndverker som kan utøve yrket sitt i 1 time, og så kjøre videre (1 mil), repeter 6-7 ganger."
"Problemet er at vi har nesten ingen gjennomsnittsdager."
"Jeg ser ikke for meg en maler som maler 1 time på samme plass hver dag året rundt. Eller tømrer som spikrer 1 time osv. Hvilket håndverkfirma tar bare oppdrag innenfor 1 kommune?"
 
Du prøver å lage et fast bruksmønster av hvordan jeg jeg jobber, det finnes ikke. At du kjenner noen som har dette, får stå for din regning. Ser ikke at du har svart på noen av mine argumenter. Da har du kanskje ikke noen? 
 
Det er flere som svarer deg.
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager bruker dere energi på å krangle om dette vil passe til akkurat deres situasjon? Det er jo ikke slik at denne bilmodellen er utviklet og satt i masseproduksjon for at akkurat dere skal få det perfekte verktøyet.

 

Bilen er, som de fleste andre biler, utviklet fordi man har sett en nisje der man kan bruke den teknologien man kjenner og lage et produkt som har konkurransefortrinn innen nisjen uten å ha ulemper som er vesentlige akkurat der. Det er ingen som sier at dette er en bil for håndtverkere med Øst-Finnmark som markedsområde. Det er en bil for kortdistanse distribusjon av relativt lett gods, samt kortdistanse transport av nødvendige redskaper og personell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prøver å knipe kostnader på det viktigste punktet, rekkevidde. ned til og forbi smertegrensen, åpenbart. Skulle ha satset på batteriteknologi litt før? Funnet ut hvordan å få ned prisen på batterier?

 

Disse varebilene er sikkert helt ok for noen. Men slettes ikke overbevisende.

 

Men for VW, Renault og de andre er det viktigste å komme igang, starte enkelt og lære fort. Det er fort gjort å få panikk når man ser på salgstallene til Tesla kontra konkurrerende luksusbiler.

Lenke til kommentar

Som elektriker tipper jeg at jeg har rundt 300kg baki bilen til enhver tid. Dette er reol, verktøy og materiell. Og jeg har liten bil med liten plass. Hadde jeg hatt en slik bil som i artikkelen, hadde jeg sannsynlig økt mengden verktøy, så jeg har det tilgjengelig hele tiden. Hvordan påvirker det strømforbruket?

Et par hundre kilo utgjør nesten ingen forskjell. Litt tyngre å få opp i fart men nesten samme for å holde den farten.

Det som bruker mye strøm er: Kupevarme på kalde vinterdager, fart over 80-90 samt stadig opp og ned i fart jojokjøring. Spesielt på en så stor bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal gjenta noen av mine argumenter, Simen1:

 

"Jeg vet ikke om noen håndverker som kan utøve yrket sitt i 1 time, og så kjøre videre (1 mil), repeter 6-7 ganger."
"Problemet er at vi har nesten ingen gjennomsnittsdager."
"Jeg ser ikke for meg en maler som maler 1 time på samme plass hver dag året rundt. Eller tømrer som spikrer 1 time osv. Hvilket håndverkfirma tar bare oppdrag innenfor 1 kommune?"
 
Du prøver å lage et fast bruksmønster av hvordan jeg jeg jobber, det finnes ikke. At du kjenner noen som har dette, får stå for din regning. Ser ikke at du har svart på noen av mine argumenter. Da har du kanskje ikke noen? 
 
Det er flere som svarer deg.

 

Svar på dine argumenter:

1. Du vet ikke - ergo finnes det ikke?

2. Ditt bruksmønster varierer - ergo gjør alle andres det også?

1. Reformulering av argument nr 1 gir fortsatt samme svar.

 

Jeg prøver å finne ut hvor godt eller dårlig elbil passer deg, men jeg gir opp. Du vet tydeligvis bedre uten at du ønsker å utdype noe mer enn argument nr 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...