Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere ett ekstra ryggelys under bak bilen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkel. Ikke simpel. :p

Edit: En simpel løsning ville vært å stjele ryggelyset til naboen.

Simpel trenger da ikke være slemt? :dribble:

Jeg mente å bruke ordet simpelt som noe enkelt. Det er en korrekt bruk av ordet (æddabædda) men ja, ofte blir simpelt sett på som "noe simpelt", lusent, frekt, slemt. Men det trenger altså ikke være det.

Puh. Alt for mye lærerfakter, det er jo jul for svingende. :dremel:

Lenke til kommentar

Det er jo en GENIAL ide. Har aldri sett et sånt produkt noen gang.

https://bygghobby.no/produkt/led-belysning/led-kjoretoybelysning/led-ryggelys/led-ryggelys-for-hengerkontakt-7-polet

Se der ja!

Men prisen var DRØY! Jeg har et sånt lys liggende, kabelen er ca 40cm og en kontakt kan vel koste en femtilapp på biltema? Tror jeg ga 35-40 kroner for lyskasteren på aliexpress. Hadde montert en lik en på den gamle bilen jeg hadde, det kobla jeg rett fra ryggelyset.

Lenke til kommentar

Det er jo en GENIAL ide. Har aldri sett et sånt produkt noen gang.

https://bygghobby.no/produkt/led-belysning/led-kjoretoybelysning/led-ryggelys/led-ryggelys-for-hengerkontakt-7-polet

Se der ja!

Men prisen var DRØY! Jeg har et sånt lys liggende, kabelen er ca 40cm og en kontakt kan vel koste en femtilapp på biltema? Tror jeg ga 35-40 kroner for lyskasteren på aliexpress. Hadde montert en lik en på den gamle bilen jeg hadde, det kobla jeg rett fra ryggelyset.

Prisen er i overkant ja, men blir vel ikke butikk av å selge uten marginer...med mindre man selger tusenvis fra Kina med gratis frakt til resten av verden da.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

På den aktuelle bilen som er avbildet burde lampen vært montert ved siden av 50mm-kulen, og ikke over. Slik det er på bildene dekker lampen skiltet, og det er ikke lov. Av samme grunn er det på mange biler ikke tillatt å kjøre med avtagbart tilhengerfeste når dette ikke brukes til å trekke tilhenger, fordi skiltet er plassert så lavt at kroken dekker skiltet.

Noen nevnte at 7-polet stikk ikke har uttak for ryggelys, og etter standarden stemmer det. En mulig løsning her er jo å koble lampa til pinne 2 som "i senere tid" har blitt standardisert til tåkebaklys. Dette var en ganske vanlig løsning "i gamle dager" da pinne 2 var "reservert" og ikke hadde noe spesifikt bruksområde, ettersom de fleste anså det mer hensiktsmessig med ryggelys enn tåkebaklys på tilhengeren. En slik løsning fordrer enten at bilen har bryter for tåkebaklys montert, eller at pinne 2 kobles permanent med strømtyv til ryggelysene på bilen, men da må man være klar over at tilhenger med tåkebaklys vil tenne disse når vogntoget rygger. Dette kan omgås ved å ha en bryter i bagasjerommet mellom strømtyven og tilhengerkontakten, slik at man kan bryte denne koblingen når man trekker tilhenger med tåkebaklys.

På bil med 13-polet kontakt kan man koble lampen til pinne 8 som er ryggelys. Som andre har nevnt vil tåkebaklysene på en slik bil kunne slutte å fungere, ryggesensor blir trolig deaktivert og andre ting kan skje med bilen, men dette kan kanskje løses ved å manipulere 13-pol stikket slik at tilhenger ikke detekteres av bilen. Risikoen er da at det ikke sendes noe signal på pinne 8 når bilen står i revers, men dette kan sjekkes i forkant med et voltmeter uten å ha satt inn noen 13-polet stikk.

Endret av Trotters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...