Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uetisk å anmelde far?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Min mor har aldri hatt det bra sammen med far. Han er alkoholiker og spillavhengig (pengespill). Hver kveld etter jobb drikker han og spiller sammen med andre folk. Han har også seksuell omgang med andre kvinner. Dette vet vi alle i familien fordi han gjør det veldig åpenbart (masse kondomer, sexting, nakenbilder av andre jenter) Når han kommer hjem igjen roter han i huset og lager masse unødvendig mat. Huset vårt er helt ødelagt nå og det lukter dritt. Vi kan ikke få gjester lenger. Han kjøper alkohol for flere tusen kroner og masse merkeklær. Når mamma synes for eksempel en bluse er fin, og kjøper den, blir han veldig sint og raserer hele huset fordi hun bruker "unødvendige" penger. Noen ganger kan det gå så ille at han slår til hun på armen eller brystet. Han har aldri voldtatt, men har gitt trusler om det.

Jeg synes veldig synd på mamma fordi hun heller aldri har hatt det så bra i oppveksten. Vi har prøvd å hjelpe han i så mange år nå, men nå vil jeg sette en stopper for dette og anmelde han. Jeg tenker kanskje på grunnlag av vold og husbråk, kanskje noe mer? Hvordan anmelder jeg han? Barnevernet? Hvis pappa går bort har vi ikke så mye penger igjen, kan det bli slik at han er pliktig til å betale en viss sum med penger? Trenger jeg en advokat?

Sitter fast i en krise...takk for alle svar!

Anonymous poster hash: f89e4...8db
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør gjøre er å få din mor med på anmeldelsen. Uten henne vil sjansene for å "vinne" lave, spesiellt hvis hun begyner å forsvare mannen. Du vil nok trenge advokat ja. Jeg vil si at dere bør få din mor med på laget først, men det skader ikke å ta en time for å få litt hjelp med fremgangsmåte og generelle tips.

En ting som jeg personlig synes er lurt er å kanskje få hjelp av en psykolog i tillegg. Din mor vil nok ha godt av å snakke med en uavhengig og nøytral 3. part og det vil også kunne hjelpe henne med å takle situasjonen på generell basis.

Kjedelig og trist å lese en slik tråd 23. Desember må jeg si. Håper virkelig det ordner seg på best mulig måte for din mor. Lykke til :hm:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette fremstår som en åpenbar sak for politiet, en såkalt "familievold"-sak (nå kalles det "mishandling i nære relasjoner fordi det går på mer enn bare fysisk vold). Han utsetter deg og din mor for fysisk og psykisk mishandling. Hvis du er under 18 og har vært vitne til at han har vært voldelig mot henne så teller dette i seg selv som psykisk mishandling av deg.

Du og din mor vil kunne få voldsoffererstatning.

Dere vil få oppnevnt bistandsadvokat på det offentliges regning.

Uansett, snakk med politiet. Få helst moren din med på det.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefale din mor å flytte vekk (evt skilsmisse), dette virker ikke å være noe fruktbart fellesskap.

Deg selv;

Flytt hjemmefra eller gå til barnevernet (avhengig av alder). Snakk først med en voksenperson du stoler på (tante, onkel, lærer, trener etc) om du kjenner en slik.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Man kan fint ringe politiet og spørre, de er ofte borti lignende situasjoner.

Å få din mor til å prate med psykolog er nok heller ikke dumt, da de godt vet hvordan slike folk fungerer og hvordan man skal oppføre seg mot de.

Er du mindreårig eller det er barn i huset. Ta kontakt med barnevernet! Et ødelagt hjem er ikke et bra miljø for barn, da må barnevernet inn og hjelpe familien

Anonymous poster hash: 24219...fb6

Lenke til kommentar

Om du er under 18, barnevernet ASAP. Det vil skade deg å være i det miljøet du er i nå. 
Er du over 18, kan jeg bare anbefale deg å ta en alvorsprat med din mor. Gitt utfallet av den praten blir det enten å få henne og deg unna ham eller at bare du selv flytter om din mor ikke er med på det.

Lenke til kommentar

Ja, det som må til her, er at din mor får psykologisk støtte til å bli sterk nok til å distansére dere fra han. Flytte ut og vekk.

Det er imponerende at du, som tydeligvis er mindreårig, klarer å uttrykke deg så strukturert som du gjør. Og det er veldig bra at du tar ansvar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om din far forsørger hele familien er det lurt å tenke to ganger. Hva skal din mor og du leve av om hans inntekt forsvinner, og hvordan skal dere gjøre dette?

Istedet for å anmelde og gå den vonde veien kan man forsøke å legge en taktikk bak en samtale for å bedre forholdene. 

Dette kan gjøres med smisk og smiger, eller å true med barnevern og anmeldelser osv. Det kan være smart å kontakte en advokat for å få klarhet i hvilke lover som faktisk brytes og hva man kan ha krav på om man flytter vært til sitt.

Du bør ikke gjøre noe med dette alene, men sammen med en voksen - ting er ikke alltid som man tror!

Lenke til kommentar

Om din far forsørger hele familien er det lurt å tenke to ganger. Hva skal din mor og du leve av om hans inntekt forsvinner, og hvordan skal dere gjøre dette?

Dette er en idiotisk holdning. Det er snakk om en truende og voldelig person. Skal han liksom slippe unna fordi han forsørger familien?

Det finnes faktisk offentlige støtteordninger, så å la ham slippe unna fordi du tror de må være avhengige av pengene hans er tåpelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er en idiotisk holdning. Det er snakk om en truende og voldelig person. Skal han liksom slippe unna fordi han forsørger familien?

Det finnes faktisk offentlige støtteordninger, så å la ham slippe unna fordi du tror de må være avhengige av pengene hans er tåpelig.

Vel, det er din mening. Jeg ber vedkommende tenke gjennom alle forhold og sider av saken før man foretar seg noe. For en mindreårig sier det seg selv at det kan foreligge saker og ting som vedkommende ikke kjenner til. Så selv om TS kanskje er psykisk mishandlet iflg. loven kan dette fort bli å bæsje på sin egen legg på sikt.

Vi kjenner feks. ikke moren og hvordan hennes situasjon er. Siden far sitter på inntektskilden lurer jeg på hva mor driver med siden huset stinker og hun trolig ikke arbeider. Blir hennes situasjon bedre eller verre av å anmelde faren?

Lenke til kommentar

1. Ta en alvorsprat med mor. Det beste for alle hadde vært om far fikk besøksforbud. https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/inntrondelag-tingrett/Straffesak/Sakstyper/Besoksforbud/ - dette kan dere får til ved anmeldelse til politiet.

2. Dersom du er under 18. Ta kontakt med helsestasjonen i din kommune for råd og veiledning. De vil sannsynligvis koble inn barnevernet - men da mister du fullstendig kontroll over situasjonen selv. Det kan bli fattet tvunget tiltak ovenfor deg, siden du vil bli ansett som den aller viktigste blant alle parter. For å skjerme deg er det ikke umulig at du blir tatt ut av hjemmet inntil saken blir behandlet ferdig.

For en mor i en slik situasjon er det vanskelig å sette seg inn i hennes hode. Du har nok et mer nøyansert og reflektert syn over det - da du ser det bittelitt på avstand, mens din mor er mer dypt inne i det i form av emosjonell kontakt men også mtp økonomiske bekymringer og lignende. Din mor vil uansett ha sterkere bånd til deg - siden du er hennes sønn. Så det at du tar en dyp og alvorlig samtale med henne helt alene - kan hjelpe. Samtidig som det alltid er en risiko ved innblanding på denne måten. Hvis din far for eksempel kan risikere bli voldelig mot deg. 

Ingen av oss her inne kjenner til din situasjon - det er helt umulig basert på noen få linjer tekst. Så egentlig er ingen av oss her inne kompetente nok til å gi deg gode råd. Men vi kan gi ramse om hvilken muligheter du har. Hva "jeg ville gjort" - er umulig å si, da jeg ikke er i din situasjon og ikke kjenner til noen av dere. Men slik du beskriver det høres det veldig alvorlig ut og helt uakseptabelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vi kan ramse opp hvilke muligheter du har. Men vi burde også ramset opp hvilke konsekvenser det vil få. Så fort et eller annet offentlig eller kommunalt organ er kontaktet bryter det løs. Det er ikke sikkert familien er tjent med dette.

At dette ansvaret skal legges på en mindreårig er ikke tilrådelig. Man bør kanskje kontakte en venn av familien eller tilsvarende som kan ta tak i situasjonen før barnevern og andre kobles inn.

Jeg vil tro at bare å nevne dette for far eller mor vil få positive konsekvenser fordi ingen vil ha barnevern eller politi på døra.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med mamma. Hun sier at anmeldelse er den siste utveien. I tillegg sa hun at selv om han gjør dumme ting er han fortsatt min far og man burde hedre sin far. Hun sa også at en hun kjenner som også VAR i mer eller mindre samme situasjon snakket om et rehabiliteringssenter.. hva er det egentlig og hvordan fungerer det? Vi er i enda verre situasjon enn det hun var så vil det fortsatt hjelpe?

Lenke til kommentar

For at noen skal ha nytte av et rehabiliteringssenter, så tenker jeg at de må vel ville dra dit selv først. Man kan ikke tvinge noen dit, særlig ikke voksne mennesker.

Men det ville sikkert hjulpet han, uansett, -hvis- han mot alle odds skulle være villig til å booke seg inn der for en tidsperiode. Men folk i fornektelse vil sjelden det.

Hun sier anmeldelse er siste utvei - da bør å finne en annen leilighet og flytte vekk være en av førsteprioritetene. Gamle skikker og tradisjoner om å "hedre ens far" når det er sånn som det er, vet jeg ikke om jeg har for stor tillit til. Psykologisk stabilitet og bærekraftighet må komme først. Hvordan skal både du og din mor fungére i samfunnet om hjemmet er et evig kaos av vold og fyll?? Da er det bedre om dere to bygger livet deres sammen, så kan han finne ut av problemene sine til sin tid, og heller be dere om pent vær når han har sortert ut tankene sine. Virker som han trenger tid.

Hvis dere virkelig vil hjelpe han, så må dere ta kontakt med fastlege, og forhåpentligvis få psykologtimer på frikort, så dere/din mor kan få råd til å snakke noen timer og dermed få kvalifisert råd til hva dere skal gjøre, hvordan dere skal gå fram.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er din mening. Jeg ber vedkommende tenke gjennom alle forhold og sider av saken før man foretar seg noe. For en mindreårig sier det seg selv at det kan foreligge saker og ting som vedkommende ikke kjenner til. Så selv om TS kanskje er psykisk mishandlet iflg. loven kan dette fort bli å bæsje på sin egen legg på sikt.

Vi kjenner feks. ikke moren og hvordan hennes situasjon er. Siden far sitter på inntektskilden lurer jeg på hva mor driver med siden huset stinker og hun trolig ikke arbeider. Blir hennes situasjon bedre eller verre av å anmelde faren?

Det er ikke bare min mening at man ikke trenger å være avhengig av en voldelig mishandler. Det er ikke bare min mening at det finnes offentlige støtteordninger.

Alt du skriver er irrelevant. Han mishandler både TS og moren. Det er ikke akseptabelt. Det er en sak for politiet (og BV, og eventuelle andre offentlige instanser).

Vi kan ramse opp hvilke muligheter du har. Men vi burde også ramset opp hvilke konsekvenser det vil få. Så fort et eller annet offentlig eller kommunalt organ er kontaktet bryter det løs. Det er ikke sikkert familien er tjent med dette.

Jo, det er den. I dag lever de i et helvete, der både TS og moren mishandles enten fysisk eller psykisk eller begge deler.

Det er helt sikkert at familien er tjent med å sette en stopper for mishandlingen.

Det er åpenbart at du ikke har peiling på hvordan slike saker fungerer. Det er åpenbart at du ikke har erfaring med slikt. Vennligst klapp igjen.

Hvis TS er mindreårig så vil han ta skade av hver eneste dag han tvinges til å leve under disse forholdene. Noe må gjøres snarest mulig.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter fast i en krise...takk for alle svar!

Hei trådstarter!

Setter pris på at du velger å dele denne problemstillingen, og stoler på at du kan få råd.

Dette er etter mitt syn et helt klassisk familie problem av økonomisk art, hvor ulempen er at hvis familiens hovedforsørger blir putta i fengsel, så taper jo hele resten av familien penger av det.

Man kan faktisk i ytterste konsekvens bli ruinert.

Løsningsforslagene her er ikke alle like gode.

For dessverre, det er ikke så veldig mye politiet kan gjøre, og vil han ikke selv ta imot råd og hjelp, men bare turer frem som en selvsentrert egoist, da blir det vanskelig.

Jeg foreslår at du drøfter dette med meg på [email protected] .

Det er mulig jeg kan komme med noen tanker der, om hvordan man kan gå frem for å få folk til å forstå at de må tenke litt mer på sine nærmeste.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med mamma. Hun sier at anmeldelse er den siste utveien. I tillegg sa hun at selv om han gjør dumme ting er han fortsatt min far og man burde hedre sin far. Hun sa også at en hun kjenner som også VAR i mer eller mindre samme situasjon snakket om et rehabiliteringssenter.. hva er det egentlig og hvordan fungerer det? Vi er i enda verre situasjon enn det hun var så vil det fortsatt hjelpe?

Hvis anmeldelse er "siste utvei" bør dere snarest ta en alvorsprat med far der dere snakker om muligheten for å involvere politi og barnevern. Det kan være lurt å ha med noen andre dere stoler på da det høres ut som om far kan blir voldelig i en slik situasjon. Uansett bør dere ikke vente lenge med å gjøre noe og utfra det lille du skriver virker det ikke som om faren din kommer til å forandre seg. Da bør du og din mor sammen ta kontakt med barnevernet og/eller politiet.

Lenke til kommentar

I tillegg sa hun at selv om han gjør dumme ting er han fortsatt min far og man burde hedre sin far.

Helt uenig. Man skal ikke føle seg pressa til å tolerere et dårlig menneske bare fordi de er familie. Det han gjør går langt over grensa mellom "dumt" og "ondt". Jeg hadde en stefar av samme type som kan dra et visst sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...