Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Opprette blogg via Google Analytics


Anbefalte innlegg

Hei,


 


Jeg skal opprette en blogg med Google Analytics.


 


Forutsetningene var at jeg hadde en Google-konto og lastet det ned via Google Tag Manager.


 


Nå når jeg i ettertid skal søke opp bloggens nettadresse, står det at den ikke eksisterer.


 


Hvor vanskelig er det å opprette blogg?


 


NB: Dette er i skolesammenheng, derfor jeg ikke bare kjøper et eget domene eller går på blogg.no


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analytics er ikke en publiseringsplattform, men et verktøy for å logge trafikk på en nettside (som du allerede har). Du må altså først opprette bloggen på en publiseringsplattform som tilbyr denne tjenesten, for eksempel blogg.no, blogspot eller wordpress, og så koble denne til Analytics. Nå er det et par år siden jeg brukte Analytics sist, men den gangen gjorde man dette ved å legge inn en snutt med Javascript-kode i HTML-headeren.

Lenke til kommentar

"trafikk" på en nettside betyr at noen (andre enn deg selv) besøker den. Analytics teller hvor mange personer som besøker siden, og gir deg tildels ganske omfattende statistikk om hvor mange som har besøkt siden på forskjellige tider av døgnet, hvilke sider inne på nettsiden som er besøkt (så du kan se hvilke poster på bloggen som er mest populære), og informasjon om hvilke land de som besøker siden din befinner seg i, om de har brukt en pc, nettbrett eller mobil og en hel del annen mer eller mindre nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Som flere andre her skriver: Gi oss hele oppgaveteksten er du snill.

 

Kontekst vil også være nyttig, med det mener jeg: hvilket skolenivå og i hvilket fag/kurs har dere fått denne oppgaven?

 

Google Tag Manager er et verktøy for å innstallere og administrere ulike kodesnutter for å spore trafikk på en nettside, deriblant Google Analytics (blant annet). Med Google Tag manager inkluderer du en kodesnutt for å inkludere Tag manager i koden til bloggen din - deretter setter du opp, fra administrasjonssidene til Tag Manager, at Tag Manager skal inkludere en kodesnutt som er knyttet mot din Google Analytics-konto derfra.

 

Du kan se en engelsk introduksjonsvideo som ser ut til å forklare Tag Manager ganske bra her:

 

https://www.youtube.com/watch?v=9bqWLMATOnY

 

Hvordan Tag Manager blir satt opp med Google Analytics blir nevnt rundt det trettende minutt i videoen.

 

Som sagt av andre er verken Google Tag Manager eller Google Analytics noe verktøy for å lage en blogg.

Lenke til kommentar

Det er rett som de blir opplyst over:

 

1. Først opprette en blogg.

2. Så legge Google Analytics til bloggen for å få automatisk statistikk for trafikken til bloggen.

 

Spørsmål til de som måtte ha greie på det:

 

Må man ikke ha et eget domene for å bruke Google Analytics? Trodde det. (Men det kan godt hende at jeg tror feil.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...