Gå til innhold

SpaceX-oppskyting skapte lysshow over California

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der var dårlige greier TU, dere kunne i det minste ha forklart litt om hvorfor det ble et lysshow. Slike småartikkler som bare rapporterer om en hendelse hører etter min mening ikke hjemme hos dere, men jeg forstår selvfølgelig at en artikkel som tar 5 minutter å skrive gir god valuta for tiden som blir brukt :)

Ja, dette var syltynt. Utfra bildeteksten kan man tro at de viser reslutatet av a satelittene ble frigjort; det viser de såklart ikke.

Noen som vet hva den ringen midt i skyen er?

Lenke til kommentar

Det er "krumspringene" første-trinnet gjør når motorene stopper opp, trinnet roterer 180 grader, og motorene tennes på nytt for å drive trinnet nedover igjen. (Alt dette genererer gasskyer som reflekterer sollyset.)

I dette tilfellet "landet" første-trinnet på havoverflaten, og ettersom den ikke var islagt, begynte det umiddelbart å synke. (Jeg antar at SpaceX ikke har noen lektere i Stillehavet slik de har i Atlanterhavet. Det midtre av de 3 boosterne i førstetrinnet på Falcon Heavy skal lande på en slik lekter.)

• Liker 6
Lenke til kommentar

For å legge litt til nebrewfoz sitt svar, puffene er manøvreringsraketter på førstetrinnet. Interessant å se hvor raskt de varme eksosgassene utvider seg og hvor raskt de går fra å være stråler til å utvide seg sfærisk. Har ganske dilla på romfart, har sett det meste av spektakulære oppskytingsvideoer, tror aldri jeg har sett en så bra oppskytingsvideo fra bakken.

Endret av Ola Leier
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg antar at SpaceX ikke har noen lektere i Stillehavet slik de har i Atlanterhavet. Det midtre av de 3 boosterne i førstetrinnet på Falcon Heavy skal lande på en slik lekter.)

Jo, de har lekteren Of Course I Still Love You på vestkysten, og Just Read The Instructions på østkysten (Vandenberg). Men JRTI er under reparasjon pga en brann.

De kunne også landet denne raketten på land, Iridiums payload er ikke tyngre enn at det går. Men en environmental asessment av av landing (hensyn til fugleliv hovedsaklig) er under utredning, og inntil de har fått godkjenning er de nødt til å lande på JRTI (eller i vannet..)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...