Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er din definisjon på "dagligdags" seksuell trakassering ?

Anbefalte innlegg

Jeg vet det finnes noen eksisterende poster om Seksuell Trakassering.

Men jeg håper du kan svare på 3 ting. Om jeg får nok svar her vil jeg bruke noen av svarene her som Inspirasjon og Eksempler på en oppgave jeg har som er ganske viktig. 

Vennligst ikke diskuter hverandres svar.

Det er snakk om Dagligdags seksuell trakassering og ikke trakassering av grov type som voldtekt,penetrering med hånd/fingre/gjenstander, eller berøring på naken hud.

Det er rart og si det, men det er altså snakk om "mild" trakassering hvis man kan bruke ordet "mild" i en slik sammenheng. 

1. Hvor går din grense for hva som er seksuell trakassering ?

2. Vil din grense for hva som er seksuell trakassering flytte seg om personen som utfører trakasseringen er attraktiv ?

3.Hvis du skal lage en veldig konkret regel om hvor grensen går for seksuell trakassering hvordan ville den sett ut ?

Dette er eksempel på svar, Men ikke mitt eget svar

1. Min grense for seksuell trakassering går ved uønsket berøring av rumpe, skritt, bryster. Kyssing. Kommentarer slik som "Jeg vil ligge med deg" "Skulle ønske jeg kunne ligge med deg" "Hvor mye skal du ha for og ligge med meg" "Jeg vil komme på brystene dine" Og lignende.(Ordet ligge er brukt for og holde det "pent" i denne posten)

2. Min grense vil ikke flytte seg selv om personen som tilnærmer seg meg er attraktiv. Jeg baserer ikke min seksuelle preferanser på utseende og må ha et følelsesmessig behov for og ha seksuell kontakt med motpart for at det ikke skal være trakassering.

3. Seksuell Trakassering er når en person tar upassende på kroppen til en person, Ikke og forveksle med håndhilsing, Klemmer, Klapp på skulderen og andre normale gester av fysisk natur. Kommentarer som uttrykker ønske om sex eller seksuelle handlinger, Kommentarer som beskriver personen på en seksuell måte.

Tusen takk for svar. Oppgaven jeg skal ha er på nyåret i midten av Januar.

Anonymous poster hash: 1fd9b...bad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mine tanker, enten de følger norsk lov eller ikke:

1. Grensen ved fysisk kontakt går ved antasting – det vil si ta på erogene soner som mage, skritt, rumpe etc. helt uoppfordret, eller fortsatt annen berøring etter det er tydelig kommunisert at berøringen ikke er ønsket. Verbalt går grensen ved direkte eller underlagte trusler ift. å oppnå fysisk kontakt, eller fortsatt verbal seksuell samtale etter det er tydelig kommunisert at samtalen ikke er ønsket.

2. Nei. Dog, hva jeg vil kommunisere videre til annen part vil avhenge av hvor attraktiv jeg anser den andre part. Eksempelvis kan det finnes et scenario der jeg er singel og leter etter en partner, at en attraktiv motpart gjør en lett fysisk berøring på meg, eller leder en seksuell samtale med meg, som jeg vil velkomme fordi dette er noe jeg ønsker. Samtidig, skulle en uattraktiv part, enten personen er uattraktiv grunnet utseende eller andre ting, så vil jeg antakeligvis fortelle vedkommende at jeg ikke er interessert. Dette er ikke et problem, før vedkommende fortsetter med den samme atferden. Alle har lov til å forsøke seg.

3. Jeg føler at første punkt svarer tilstrekkelig på dette.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Først må jeg jo understreke at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvordan det er å bli utsatt for slikt til stadighet.

1: Hvor grensen går kommer helt an på situasjonen. Til og med et blikk kan være seksuell trakassering under rette omstendigheter.

2: Ja, eller mer nøyaktig om jeg er tiltrukket av personen. Som sagt, det kommer helt an på.

3: Siden grensene er flytende er det vanskelig å lage en konkret regel, og vi bør kanskje ikke prøve - det blir fort å ta definisjonsmakten fra de utsatte. Utgangspunktet må være hvordan det oppleves, og så legger man inn litt slingringsmonn. Litt må man fortsatt tåle, noen mer enn andre, dessverre. Jeg har ikke trengt å tåle så mye.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

1. Grensen går der hvor min avvisning ikke blir respektert. Altså når et nei ikke blir tatt for et nei. Det vil si at det varierer fra person til person og situasjon til situasjon. Noen ganger kan ord være nok, andre ganger går det lenger enn det.

2. Nei. Grensen flyttes mellom kjente og ukjente. Jeg tolererer mer fra menn jeg kjenner enn de jeg ikke kjenner. Utseende har ikke noe å si

3. Grensen går der et nei eller en tydelig avvisning ikke blir respektert

Anonymous poster hash: 9a086...506

Lenke til kommentar

1. Hvor går din grense for hva som er seksuell trakassering ?

Seksuell trakassering er når man upassende, uventede og uoppfordret gir oppmerksomhet av seksuelt karakter. Dette kan være kommentarer/tilbakemeldinger, kommunikasjon via sms, mail og sosiale medier, fysisk kontakt og lignende. 

Hva denne grensen er ofte personlig for den det angår, både sender og mottaker av trakasseringen. Andre kan derfor mene det ikke er trakassering, selv om det føles slik ut for den det angår. Dette er det samme som mobbing. Tolkes og utføres ulikt.

2. Vil din grense for hva som er seksuell trakassering flytte seg om personen som utfører trakasseringen er attraktiv ?

Om man er attraktiv eller ikke spiller liten rolle. Om man er i en maktsituasjon derimot, er nok grensen for utførelse av trakasseringen presset langt utover det vanlige. Jeg er overbevist over at de som trakasserer mest er matkpersoner, sjefer, ledere, prester o.l.

3.Hvis du skal lage en veldig konkret regel om hvor grensen går for seksuell trakassering hvordan ville den sett ut ?

Før man overhodet skal tilnærme seg i seksuell grad må man starte på en vanlig måte. "Hei, jeg liker deg - liker du meg?" - og ta det derfra. Dette er faen ikke hjerneforskning heller mannfolk. Sunn fornuft. Ikke start med dick-pic. Start med et rolig "hei", så ser du fort hva som er tillatt og ikke basert på gjensidig samhandling. Det er ikke ulovlig å vise at man er interessert i ei dame. Blir man avvist respekterer man det. 

Lenke til kommentar

Trakassering er jo mildt. De eksemplene du legger frem som fingring og sånt er ikke trakassering, det høres mer ut som overgrep eller "Assault" som de sier på engelsk

1. Hvor går min grense for hva som er seksuell trakasering?

Min personlige grense er når det ikke går an å ha en åpen kommunikasjon om ting som skjer.

Eksempel. Hvis noen tafser meg på rompa, og lytter ikke på eventuell tilbakemelding jeg gir, er det ikke greit, uansett om jeg likte eller ikke likte tafsingen. Likte jeg tafsingen og du ikke lytter til hva jeg har å si kan du bare drite å dra, fordi da er du mest sannsynlig mer interessert i kroppen min, og ikke meg som person. Om jeg ikke likte tafsingen, og du ikke lytter når jeg sier ifra da er du generelt bare et jævla stort rasshøl og du kan gå å henge degselv i et tre. Jeg er åpen for at man skal prøve og feile, det er lov å være akward og teit, så lenge man er åpen på kommunikasjonen. Så lenge man har toveis kommunikasjon, så skal jeg alltids gi nye sjangser.

En person som har åpen kommunikasjon, og ikke er teit player er attraktiv.

Vist du er usikker, så spørr, fortell eller hint til meg hva du ønsker å gjøre. Så er det mest sannsynlig greit.

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...