Judo1234 Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hei lurer på om en person som ble dømt i lagmannsretten for seksuell utnyttelse av en jente på 14 år er frifunnet vist han anker straffeutmålingen og erstatningen men ikke skyldspørsmålet. Blir så frifunnet på disse to punktene pga omtrent jevnbyrdig alder men skyldspørsmålet blir ikke tatt stilling til? Er han da frifunnet? Er bortfall av straff likestilt med frifinnelse? Forbrytelsen har vel funnet sted og rullebladet vil vel ikke være rent, kunne han f.eks jobbet i en BH? Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Først vil jeg si, jeg er ikke advokat, og har aldri lært noe om straffeutmåling. Hvordan kan han frifinnes på straffeutmåling? når du anker straffeutmåling så mener du vel at straffen er for lang, altså du innrømmer å ha gjort noe galt men sier at straffen rett og slett er for lang. f.eks du er dømt til 2 år men mener at 18 månder hadde vært mer i tråd med vanlig rettspraksis. Hvis du bare anker straffeutmåling uten å anke skyldspørsmålet tror jeg ikke dommer vil vurdere 0 i straff. Så vidt jeg vet så er det mulig å bli dømt til erstatningsansvar uten at det er avgjørende på skyldspørsmålet, fordi det er lavere krav for sansynlighetsovervekt ved erstatning enn ved straffesaker. Som sagt i starten, ikke advokat, og det lille jeg kan av rettslære er innenfor økonomi så ikke legg stor vekt på hva jeg sier. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Først vil jeg si, jeg er ikke advokat, og har aldri lært noe om straffeutmåling. […] Som sagt i starten, ikke advokat, og det lille jeg kan av rettslære er innenfor økonomi så ikke legg stor vekt på hva jeg sier. Så hvorfor i alle dager svarer du her da? Dette blir jo da bare verdiløs «babbel»..Støy. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Man kan frifinnes uten å anke over skyldspørsmålet. Etter straffeloven § 308 kan straff etter deler av bestemmelsene i §§ 299 - 306 (seksuell lavalder-bestemmelsene) falle bort hvis de involverte er jevnbyrdige i alder og utvikling. Slik straffbortfall regnes som en del av straffutmålingen. Rent rettsteoretisk sett skulle man da vært dømt, men straffen satt til null. I norsk rettspraksis er det imidlertid slik at man frifinnes hvis straffen settes til null. Den som på denne måten blir frifunnet etter § 308 (eller tidligere §§ 195 (4), 196 (4), 200 (4), eller 201a (3)) vil ha rent rulleblad. Han er ikke domfelt. 7 Lenke til kommentar
Judo1234 Skrevet 22. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2017 Takk, til moderator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå