Lemongrass Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Er det flere enn meg som opplever "visuell snø" i synsfeltet, slik som øverst i bildet under?: Jeg opplever at i perioder med mye stress får jeg dette og det er ganske plagsomt da det er vanskelig å lese og fokusere på ting da denne visuelle støyen er konstant. Det er spesielt synlig i ensfargede og mønstrede bakgrunner. Erfaringer og tips mottas gjerne. Endret 22. desember 2017 av Mos Def Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Dette er en animert GIF fil, det er animasjonen som gjør at det 'snør'. Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 22. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2017 Ja, jeg fant den for å illustrere syns-effekten jeg opplever. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hvor gammel er du? Har du sjekket synet og øynene i det siste? Har du hatt problemer med netthinner eller glasslegemer? Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 22. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2017 Er 25 år, var hos øyelegen for ikke så lenge siden uten at det var noe problem. Regner med at det er nevrologisk da det er likt på begge øynene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Da har jeg ingen råd. Blir det verre, må det undersøkes og følges opp. Dersom det ikke blir verre, er vel løsningen som for oss med tinnitus: Det beste du kan gjøre er å fortrenge og ignorere det så langt det er mulig, det er ikke noe å gjøre med det (såvidt jeg vet). Går man og tenker på det, blir det mer plagsomt. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Erfaring: Det er individuelt hvordan synsforstyrrelser fremtrer i samband med stress. Det er ikke uvanlig med synsforstyrrelser relatert til surstoffmangel ved fysisk aktivitet. Noen opplever også synsforstyrrelser ved adrenalinflush. Og så selvfølgelig synsforstyrrelser ved høyt blodtrygg relatert til stress, noe jeg tror er det du opplever. Men både nikotin og koffein kan også bidra. Tips: Stress mindre. Ta signalene på alvor. Lenke til kommentar
Du veit ikkje ka du snakka om Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg har akkurat det samme. Tror jeg, i allefall. Det er noe som sitter i hodet, og jeg legger ikke merke til det når jeg opptatt med noe. Alle har nok denne "visuelle snøen" Lenke til kommentar
Don Quijote Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Mener også at dette er noe alle har, hvert fall til en viss grad. Så lenge du ikke fokuserer på det så vil hjernen filtrere det bort, typ på samme måte som at du ikke tenker over at nesen din er i synsfeltet. 2 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Husker ikke i farta hvor jeg leste om AKKURAT dette fenomenet, men det hadde med oksygenopptak å gjøre. Eller rettere sagt mangel på det. Puster du kort når du blir stresset? Lenke til kommentar
Skjerpings Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 Vedvarende 'visuelt snø' over hele synsfeltet er ett av flere symptomer på visuelt snøsyndrom (eng.: visual snow syndrome) - en nevrologisk tilstand. Det har ingenting med oksygenopptak eller blodtrykk å gjøre. Det er en sjelden tilstand og på ingen måte normalt eller noe 'alle har'. Vil anbefale deg å få dette undersøkt ettersom de nevrologiske abnormalitetene som forårsaker 'visuelt snø' også kan medføre bl.a. utmattelse, konsentrasjonsvansker, tinnitus, lysømfintlighet og migrenelignende symptomer. Pasienter med denne lidelsen er i tillegg predisponert for en rekke psykiatriske symptomer som bl.a. depersonalisering og angst. Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 Så morsomt at denne tråden ble "revivet" Bra at VS får litt oppmerksomhet. Men jeg tviler veldig på at det er en sjelden helsetilstand. Jeg har selv hatt VS så lenge jeg kan huske (har også tinnitus) Er vel ikke så mye å få gjort annet enn å akseptere at synet er sånn av og til. Tror ikke det finnes noe særlig helsepersonell som har noe kunnskap om dette... Men hvis noen plages veldig av det, er min anbefaling å oppsøke lege. Lenke til kommentar
nacario Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Kan ha noe lignende ved migrene Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Ligner det floaters? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Bortsett fra det grunnleggende, med å få i seg riktig næring, så øynene fysisk er normale (a-vitamin, antioksidanter, osv), er det en konkret årsak til dette. Øynene beveger seg konstant med små bevegelser, kalt sakkadiske bevegelser. Så lenge du har disse, klarer hjernen å filtrere ut støyen. Når du har stress, holder muskelspenninger øynene i ro. Dette fører til at hjernen ikke filtrerer ut støyen lenger. Jeg vil anta at det er muskelspenningene som forårsaker både problemer med lesing og støy, ikke at støyen forårsaker problemer med lesing. Løsningen er å redusere stress, og eventuelt trene opp de sakkadiske bevegelsene igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå