Gå til innhold

Ni prosjekter deler 117 millioner kroner til piloter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flott at prosjekter får støtte, men noen ideer har fått avslag vil jeg tro. Kanskje gode. Det er noe planøkonomisk over statsstøttet innovasjon. Når det i tillegg kiler seg inn aktører mellom ideene og statsstøtten begynner det å bli en industri. Subsidie-industrien skulle ikke eksistert i utgangspunktet. Skulle jeg dristet meg til en forslag til en alternativ modell skulle det vært knyttet til incentiver til at nordmenn skulle hatt flere patenter på baklomma. 500.000 kr pr stykk for eksempel. Det hadde vært et sterkt og tydelig signal til våre ungdommer om hva de bør ha i tankene når de studerer. De må lære seg næringslivets språk og bruke energien i markedet. De må ikke bruke tid på å lære seg kriteriene og stammespråket til stats-aktører og byråkrater, som til alt overmål holder til i Norge. Subsidier regnes som en handels-hindring innen samfunnsøkonomi så vi er i grenseland for hva WTO liker vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Som "ide-skaper" ser jeg at de gamle problemene med enerett for store bedrifter for å få støtte fra Innovasjon Norge fortsatt eksisterer. Alternativet er at du må ha kontakt med rike personer eller bedrifter. Det blir som det amerikanske systemet der en må ha mye penger for å studere og "skape noe". I Norge har vi Lånekassa til dette med usikret lån men ingenting videre. Mens Innovasjon Norge bare støtter de største bedriftene uten tanker på markedspotensiale, patenter, eksportmuligheter, etc fra mindre innovatører. Noe av årsaken kan være at mange små innovatører ikke har ansatte som er like proffe på å legge frem sine saker som de store bedriftene som har egne avdelinger som tar seg av dette og vet hva Innovasjon Norge ser etter og hva som bør skjules. Dermed må små innovatører ha kontakter fra før. Kanskje dette er riktig løsning  gjøre det på for det skaper jo utvilsomt enda mer menger for enkelte. Vi har jo sett at mange rike blir enda rikere i USA ettersom de har økonomi til å investere så noen sitter jo igjen med penger.

I Norge burde det i det minste eksistert et forum der interesserte investorer kunne deltatt for å evt investere i de mange (kanskje 1000 ?) ideene som norske ingeniører/innovatører skaper hvert år. Dette ville kunne vært til enorm hjelp for  de som evt kommer opp med ideer OG !! investorene. Isteden finnes det kanskje 20-30 "små klikker" med investorer som de fleste innovatører ikke kjenner.

Ettersom Innovasjon Norge ikke klarer å få til dette idag burde en slik ordning kanskje vært underlagt Nærings- og Fiskeridepartementet. Sannsynligvis kunne det gitt massevis av nye jobber og eksportartikler som nå ikke får se dagens lys.

Endret av Hotlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei Nils. Ideer er skjøre saker og må håndteres som det fineste krystall - uten særlig kritikk. Ovenfor ideer er jeg derfor kanskje "anarkist". Prøver i hvert fall ikke å være normativ og fortelle hvordan ting skal være. De største selskapene i verden begynte nettopp (for noen) som en "gal" idè for noen år tilbake. Det er likevel sånne entreprenører og ungdommer vi vil ha i Norge. Jeg vil at markedet og messene skal skape og sile ideer. Ikke at de blir "utvalgt" av den lokale politiske markedsplassen eller ledelse i stats-institusjoner basert på Ricardo, Heckscher-Ohlin eller "grønt skifte". Hvilken motivasjon er det i det for våre ungdommer og fremtidige grundere? Hva kan statsansatte bidra med når ideer skal ut i verden? Deres markedsplass har alltid vært lokalt.

Se definisjonen jeg fant av planøkonomi for likhet med statsstøttet innovasjon. "Et økonomisk system der staten fastsetter hva som skal produseres av varer.."

Med stats-støtte av ideer påvirkes hva som skal produseres, hvem som skal overleve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...