AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hei. Jeg er for tiden innlagt på tvang på institusjon, og er lagt inn etter paragraf 3.3 av psykisk helseværnloven. Husholdningsregler på avdelingen gjør det umulig for meg å bruke elektronisk utstyr i fellesarealene. Dette gjeller også for eksempel å høre på musikk. Jeg lurer på om det finnes noe i lovverket som gjør at de kan lage regler som de vill, eventuelt om de ikke kan det. Det er jo ikke slik at jeg røyker inne eller noe, jeg vil bare lese avisartikler, se på serier med bruk av hodetelefoner på lavt volum osv. Er det eventuelt et etlovverkt rundt husholdningsregler og rammer for det. Jeg har vært på en annen institusjon før, og der var det lov med elektronisk utstyr i fellesarealene. Anonymous poster hash: 37fb6...dfe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Antagelig kalles det Husordensregler. Institusjonen kan neppe lage regler som bryter norges lover eller menneskerettighetene, bortsett fra det står de vel relativt fritt. Kanskje noe også i særstilling her siden det her er snakk regler som er medisinsk tilrådelige, de er neppe underlagt borettslagsloven eller lign. De kan jo ikke kontrollere hva du leser eller hører på, så de er muligens redd for at du ser/hører saker som potensielt forværrer sykdommen din. Så derfor har de vel regler som gjør at pasienter mottar så få inntrykk utenfra som mulig. Endret 22. desember 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
MellomAlt Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Jeg har jobbet på psyk. Jeg kan fortelle dette om saken. Veldige mange som er innlagt på tvang på psyk har alvorlige vrangforestillinger. Det er derfor ikke uvanlig at man blir ekstra paranoid og skeptisk. Dersom en annen pasient ser en pasient sitte med pc og hodetelefoner i fellesstuen, kan vedkommende plutselig få det for seg at du jobber som hemmelig agent for FBI og er utplassert for å avlytte hjernen hans. Dette kan forstyrre hans/hennes behandling. Dette er selvfølgelig et hypotetisk eksempel. Men slike regler er laget for hensyn til andre pasienter. Reglene kan endre seg og være annerledes fra plass til plass fordi på enkelte institusjoner er ikke sykdomsbildet så sterkt, at det er mer fritt frem til den type aktivitet i fellesstuen. Dette er noe personalet bestemmer. Håper dette var oppklarende. Håper ellers at du har det bra og får god hjelp der du er. Endret 22. desember 2017 av MellomAlt Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Det har vel noe med stressnivå å gjøre. At stressnivået skal holdes så lavt som mulig. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Nja. Det finnes ikke noen felles husordensregler for helseinstitusjoner som gjennomfører tvungen psykisk helsevern. Det nærmeste du kommer er forskriften om etablering og gjennomføring https://lovdata.no/forskrift/2011-12-16-1258 Men det blir vel litt som å ikke bruke elektronisk utstyr i visse situasjoner på et fly. Vi vet at det er bullshit, men følger pent anmodningen likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå