Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

montere innerdør?

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet. Og da er det jo som oftest noen ting man ønsker å endre på.

De tidligere beboerne har brukt det ene soverommet som spisestue, sånn at døra mellom stua og soverommet på et tidspunkt har blitt fjernet fordi de ville ha de åpent.

Jeg har tenkt å bruke rommet som soverom og vil dermed sette inn dør der igjen.

Uten at jeg tror jeg har 10 tommeltotter (kanskje 5:), så har jeg ingen tidligere erfaring med montering eller bytte av dører, har aldri hatt behov for det. Så derfor spør jeg.

Hadde dørkarmen vært intakt hadde det vært enklere vil jeg tro, men den er også på et tidspunkt fjernet og åpningen "glattet ut". Hvis dere forstår hva jeg mener? Selve døråpningen og listingen rundt er intakt, men inni selve åpningen er det ingen dørkarm lenger, men helt "glatt".

Det ser også ut som den originale dørterskelen er intakt.

Jeg har målt åpningen til å være nøyaktig 80cm bredde og 200cm høyde.

Så vil det kunne fungere å gjøre dette på enkleste og billigste måte, dvs. montere et karmsett og en ny innerdør i 80x200? Jeg ville tro at 80x200 er utvendig karmmål og passer akkurat i åpningen?

Eller tar jeg feil der?

Og jeg ser at karmsett leveres med terskel, terskel er der jo allerede. Vil det være et problem? Eller vil det være mulig å "lure inn" den nye karmen minus terskel, kombinert med eksisterende terskel?

Eller er jeg på villspor og må rive åpningen og bygge opp på nytt for å få dette til på en brukbar måte?

Spør som sagt ut fra uvitenhet og null erfaring med dører:)

Og mitt eksempel faller liksom mellom stolene ift. det man kan finne av gode råd og veiledninger på nett. Ikke et et enkelt nytte av bare dødbladet, men heller ikke bygge opp hele åpningen fra scratch.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er den gamle "terskelen" helt flat? I så fall kan den nye karmen monteres ned mot denne, så får du en passende luftespalte under dørbladet (for ventilering av soverommet). Standard dørmål er, som du er inne på, utvendig karmmål, og vil være 78x198 i ditt tilfelle. Du må også liste på nytt, da de gamle listene høres ut til å gå utenfor åpningen.

Lenke til kommentar

Er den gamle "terskelen" helt flat? I så fall kan den nye karmen monteres ned mot denne, så får du en passende luftespalte under dørbladet (for ventilering av soverommet). Standard dørmål er, som du er inne på, utvendig karmmål, og vil være 78x198 i ditt tilfelle. Du må også liste på nytt, da de gamle listene høres ut til å gå utenfor åpningen.

Takk for et veldig kjapt svar:)

Eksisterende terskel er flat ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...