Thurisaz Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg står helt på randen til å kjøpe digitalt kamera nå, etter å ha lest mange mange omtaler og sett på testbilder og sammenligninger, samt vurdert hva jeg har behov for. Det har snevret seg ned til 2 valg: - Oympus Camedia C-5050Zoom VS - Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom Jeg lurer på om noen har fått muligheten til å sammenligne disse to kameraene? Noen anbefalinger om hvilket jeg bør velge osv? Er veldig takknemlig dersom jeg får noen meninger her Lenke til kommentar
Wir-War Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hei! Jeg er også interesert i de kameraene du nevner. Skal kjøpe mitt første digitalkamera, men er redd Olympuskameraene blir litt for avansert for meg, menyene er ikke like enkle som hos en del konkurenter etter hva jeg leser. Er kanskje bedre tjent med et Canon G5 eller S50. Der får du også nordisk bruksanvisning. Hva er det som gjør at du ser bort fra disse kameraene? Hilsen wir-war Lenke til kommentar
Thurisaz Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg tenkte også på mye på at det blir for avansert, det blir tross alt mitt første digitalkamera. Men samtidig holder jeg på å lære meg å bruke et vanlig "analogt" speilreflekskamera, så jeg har bestemt meg for å kjøpe et digitalkamera med mulighet for flere manuelle innstillinger enn vanlig. Når det gjelder hvorfor jeg ikke velger G5 eller S50 så er det for det meste basert på omtaler og testresultater. Bla.a. utløserhastighet, batterikapasitet, makro-funksjoner, støtte for minnebrikke og hva man får for pengene. Jeg har brukt lang tid på å bestemme meg så langt, så jeg føler meg trygg på Olympus ut ifra hva jeg har sett så langt iallefall. Lenke til kommentar
BjarneS Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Heisann! Jeg har hatt C-5050Z nå siden juni i år. Svært fornøyd ut fra mine krav (et utall manuelle innstillingsmuligheter). Jeg har i alle år fotografert med analogt speilrefleks og ville ha mange av disse mulighetene på et kompaktkamera også, derfor dette valget. Skulle selvsagt fått meg et dig. speilrefleks, men prisen er litt for drøy for meg for tiden. Det som var viktig for meg, bortsett fra manuelle innstillingsmuligheter, var 5050ens fabelaktige lysstyrke på objektivet (best i klassen! 5060 har ikke denne!), AA-batterier (smart synes jeg og reddet meg mange ganger), kunne bruke flere korttyper og to forskjellige på en gang (snedig!), kunne bruke ekstern blitz (blitzsko), god batterikapasitet, den interne blitzens plassering ift. objektivet minsker sjans for røde øyne, intern blitz rekkevidde (fenomenal), et svært godt utvalg av bildeformater (flere JPEG-valg, TIF og RAW!!!) og at det faktisk ligger godt i hånda. Dansk bruksanvisning er også greit. Bra med ekstra tilbehør som forsatslinser ("objektiver") var og et lite pluss i min vurdering. Jeg angrer ikke på mitt valg! Her kan du sjekke bilder jeg har tatt med kameraet og se hvilke motivområder jeg har testet det på: http://home.no.net/bsatrang/digitalt/ Ta en titt her også: http://www.wrotniak.net/photo/c5050/index.html Endret 10. desember 2003 av BjarneS Lenke til kommentar
terjed Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 C5060 har raskere autofokus, og kortere shutterlag. Kameraet kan også bruke Compact Flash minnebrikker som koster nesten det halve av XD. C5060 har 4x zoom, men ikke like lyssterkt som C5050. Virker også som C5060 har mindre støy enn det eldre C5050 i testene jeg har lest. Hvis jeg skulle velge, så ville valget avgjøres ut fra det jeg skal bruke kameraet til. Skulle jeg stort sett bruke det til lanskapsfotografering, så ville jeg kanskje valgt C5050 pga lysstyrke og faktumet at hastighet ikke betyr noe. Ellers ville jeg gått for C5060 i alle andre sammenhenger. Prisforskjellen "henter" du uansett inn på å kjøpe CF-minnebrikke i stedet for XD. En arbeidskollega har kjøpt seg C5060, så jeg har fått fikle litt med det. Det har dermed blitt mitt favorittkamera blant de relativt kompakte kameraene. En sterk utfordrer ville være Sony V1, som er litt mindre men også veldig bra ! Lenke til kommentar
fro3fro3 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Gjør oppmerksom på at c-5050 også tar cf kort, så det er i alle fall en fordel mindre med c-5060. Lenke til kommentar
Thurisaz Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Hallo! Først og fremst, hjertelig takk for flott tilbakemelding, det var faktisk i høy grad avgjørende for kjøpet. Ble særlig imponert over galleriet ditt! Fikk vel og merke ikke sett i stort format, men det var mangfoldet i motivene som var mest interessant. Jeg tenker å bruke mye til makro og natur, men sikkert litt av hvert mens man lærer seg å bruke kameraet For å være helt ærlig hadde jeg allerede bestemt meg for 5050Z, men det var greit med en aller siste input tenkte jeg Igjen, tusen takk! Lenke til kommentar
Thurisaz Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Og det gjaldt forøvrig alle som svarte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå