Lars Taraldsen Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Kan spare 2000 tonn drivstoff i året.Ny ABB-teknologi kan skru av forurensende gassturbiner offshore Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Det virker effektivt med en slik batteriløsning, sammen med gode kombi gass/damp kraftverk på plattformene, som da kan kjøre på full effekt når de går. Da må det være vanskelig å forsvare elektrifisering av felt med kabler fra land. Det må være bedre å spe på med litt vindkraft, bølgekraft og solkraft der det ligger til rette for det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Konkret tall på utslippsreduksjon er dessverre ikke tilgjengelig, men utslipp fra 2 000 000 kg fossilt drivstoff er betydelig, sier han. Nøyaktig tall avhenger av type drivstoff og mye annet, men som en tommelfingerregel kan man gange antall kg fossilt drivstoff med 2,5 og få omtrentlig mengde CO2. Lenke til kommentar
sigvaldr Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 Legg så til Statsoils Hywind teknologi så kan vi få til en god elektrifisering av felter i Nodsjøen som ikke er lett tilgjengelig for kabler fra land. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 (endret) Norcem i Brevik slipper ut 750,000,000 kg CO2, og det er 1 fabrikk. Platform er jo peanuts i forhold Tror vindkraft og batterier hører hjemme der ut Endret 25. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Å påstå at et 1 MWh batteri kan erstatte 2000 tonn/år med gass for å drive kompressorene på Goodwyn-A, slik det hevdes i overskriften, er skivebom av TU. 2000 tonn metan produserer om lag 11 000 MWh i en standard turbogenerator. At et 1 MWh batteri ikke på noen måte kan erstatte dette, burde være innlysende for enhver som skriver for TU. At det lenger nede står at batteriet kanskje erstatter 5 % av 2000 tonn hjelper, men likevel. Uten at det fremgår, vil jeg anta at kompressorene på GWA er direkte gassturbindrevet - kanskje på 15 MW hver. Et 1 MWh batteri vil i så fall kunne drive en kompressor i 4 minutter, forutsatt eldrift - big deal!! Men kanskje batteriet kan erstatte en beskjeden nødstrøms dieselgenerator? Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Å påstå at et 1 MWh batteri kan erstatte 2000 tonn/år med gass for å drive kompressorene på Goodwyn-A, slik det hevdes i overskriften, er skivebom av TU. 2000 tonn metan produserer om lag 11 000 MWh i en standard turbogenerator. At et 1 MWh batteri ikke på noen måte kan erstatte dette, burde være innlysende for enhver som skriver for TU. At det lenger nede står at batteriet kanskje erstatter 5 % av 2000 tonn hjelper, men likevel. Uten at det fremgår, vil jeg anta at kompressorene på GWA er direkte gassturbindrevet - kanskje på 15 MW hver. Et 1 MWh batteri vil i så fall kunne drive en kompressor i 4 minutter, forutsatt eldrift - big deal!! Men kanskje batteriet kan erstatte en beskjeden nødstrøms dieselgenerator? Er det så skivebom? Hvis vi bruker dine tall på 11 000 MWh og fordeler på et år så blir det: 11000MWh / 365 dager = 30MWh pr dag 30MWh pr dag / 24 timer = 1,25MWh pr time eller rettere sagt 1,25MW Kan batteriet tilsvarende last som en gassturbin den tiden det tar å starte opp igjen en gassturbin eller starte en ny så kan batteriet være redundansen i nettet og man kan kutte ned en gassturbin og heller kjøre resterende på optimal last i stedet for å kjøre på lav last for å kunne takle svingninger i last eller utfall av en gassturbin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå