Harald Brombach (digi.no) Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Henter stadig mer funksjonalitet fra blant annet Linux-plattformen.Windows 10 får enda flere «Unix-verktøy» Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Både tar og curl har vært i windows versjoner lenge. Jeg antar originalene nå bundles med windows eller har Microsoft laget sine egne versjoner ? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Skryt, heder og ære til Mikkesoft Jeg har lenge fordømt dem for irrasjonell Unix-fiendtlighet. Det har snudd, så da må jeg også snu Endret 22. desember 2017 av BippeStankelbein 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Skryt, heder og ære til Mikkesoft Jeg har lenge fordømt dem for irrasjonell Unix-fiendtlighet. Det har snudd, så da må jeg også snu Skeptisk enighet fra meg. Når noe virker for godt til å være sant... Jeg venter på tilbakeslaget. Dvs. når vi oppdager hvordan den nye EEE-strategien er ment å virke. Tviler på at dette gjøres helt uten baktanker som vil gå ut over GNU/Linux. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Skryt, heder og ære til Mikkesoft Jeg har lenge fordømt dem for irrasjonell Unix-fiendtlighet. Det har snudd, så da må jeg også snu Skeptisk enighet fra meg. Når noe virker for godt til å være sant... Jeg venter på tilbakeslaget. Dvs. når vi oppdager hvordan den nye EEE-strategien er ment å virke. Tviler på at dette gjøres helt uten baktanker som vil gå ut over GNU/Linux. Tja..... De har helt sikkert til hensikt å mele sin egen kake, men nå kan det jo hende at de har innsett at Unix har kommet for å bli. De har prøvd i 20 år på å EEE-e og undervurdere konkurransen, og de har bare skapt ris til egen bak. Det kan jo tenkes at de endelig har skjønt at enten må de spille på lag, eller så spiller de seg selv opp i et hjørne? Du kan ikke akkurat "extinguishe" Unix, miljøet har hacket seg rundt alle lignende forsøk før, og kommer til å fortsette med akkurat det, herfra og inn i EEEvigheten Endret 22. desember 2017 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Skryt, heder og ære til Mikkesoft Jeg har lenge fordømt dem for irrasjonell Unix-fiendtlighet. Det har snudd, så da må jeg også snu Skeptisk enighet fra meg. Når noe virker for godt til å være sant... Jeg venter på tilbakeslaget. Dvs. når vi oppdager hvordan den nye EEE-strategien er ment å virke. Tviler på at dette gjøres helt uten baktanker som vil gå ut over GNU/Linux. unix sockets får de lett til, de trenger bare rulle tilbake networking i kernel tilbake til versjonen da de kopierte fra bsd. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Skryt, heder og ære til Mikkesoft Jeg har lenge fordømt dem for irrasjonell Unix-fiendtlighet. Det har snudd, så da må jeg også snu Skeptisk enighet fra meg. Når noe virker for godt til å være sant... Jeg venter på tilbakeslaget. Dvs. når vi oppdager hvordan den nye EEE-strategien er ment å virke. Tviler på at dette gjøres helt uten baktanker som vil gå ut over GNU/Linux. Tror ikke at vi får noen ny EEE-strategi - ikke slik vi tenkte på det før. Ellers så har både Apple og Google tydelig EEE-strategi basert på økosystem. Men den mislykkes om den baseres på ren innelåsing - den må baseres på å være god på integrasjon i økosystem på tvers av enheter - også konkurrentens enheter. Integrasjonen må være så god at byttekostnader fjerner fordelen med et eventuelt bytt av økosystem. Jeg tviler også på at det er baktanker som går utover GNU/Linux. Microsoft tjener trolig bedre i dag på GNU/Linux enn de gjør på Windows. Det går på at Azure er på vei til å bli pengemaskina, og på Azure er Linux stor. Microsoft støtter også tungt opp om tjenester som platform.sh og Docker. Windows og Office vil ikke bli pengemaskiner fremover - fordi konkurrerende produkter er så rimelige. 1 Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Mikkesoft ? MikkelREVsoft i tilfelle ! Tjuvrader ! Det er MIN jobb og stjele, jeg er fattig,, ikke store stygge halv statlige fatcat aktører. Put di i FENGSEL. Hvor mange ganger har ikke m$ saksøkt *nix distrubutører for kopiering av funksjon ? Joda, skjønner di har "lov" med avtaler etc,, sier bare, BUUU med m$... #forby m$ ... Lenke til kommentar
covah Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 unix sockets får de lett til, de trenger bare rulle tilbake networking i kernel tilbake til versjonen da de kopierte fra bsd. De kopierte ikke. De lisensierte. Stor forskjell. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 Håper virkelig Microsoft fokuserer mot bedriftsbransjen, og ‘ignorerer’ hjemmebrukerne lenge nok til at AMD og nVidia tar seg sammen og utvikler årntli driverstøtte til *nix-maskiner. Om flokken som prioriterer Windows til spill og underholdning, blir frista fra *nix-leiren, så skal du få se en folkemasse som skifter holdning. Sjokkbølgen vil få CEO i Microsoft til å si «-Ooops...» Det kunne i tillegg være positivt for *nix og ikke minst grafikk-kort og spill-utviklere. Ettersom *nix og Open Source bruker fryktelig mye lengre tid på å godkjenne nye funksjoner, vil ikke utviklere sitte med angst for å få ferdig et produkt allerede ‘i morgen’, i frykt for at Windows plutselig kommer med en ny ‘funksjon’, som %*^+ opp produktet man har utvikla i fem år. -Så kan Microsoft få seile sin egen sjø. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 Håper virkelig Microsoft fokuserer mot bedriftsbransjen, og ‘ignorerer’ hjemmebrukerne lenge nok til at AMD og nVidia tar seg sammen og utvikler årntli driverstøtte til *nix-maskiner. Om flokken som prioriterer Windows til spill og underholdning, blir frista fra *nix-leiren, så skal du få se en folkemasse som skifter holdning. Sjokkbølgen vil få CEO i Microsoft til å si «-Ooops...» Det kunne i tillegg være positivt for *nix og ikke minst grafikk-kort og spill-utviklere. Ettersom *nix og Open Source bruker fryktelig mye lengre tid på å godkjenne nye funksjoner, vil ikke utviklere sitte med angst for å få ferdig et produkt allerede ‘i morgen’, i frykt for at Windows plutselig kommer med en ny ‘funksjon’, som %*^+ opp produktet man har utvikla i fem år. -Så kan Microsoft få seile sin egen sjø. Gjennomsnittsalrderen på en gamer er 33 år, så jeg på en TEDtalk her en dag. Med andre ord er dette en utdøende rase. Og da kan vi sikkert bare gå i oss selv for å finne svaret, vi som er eller var gamere. Der er svaret. Vi som VAR gamere. Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Håper virkelig Microsoft fokuserer mot bedriftsbransjen, og ‘ignorerer’ hjemmebrukerne lenge nok til at AMD og nVidia tar seg sammen og utvikler årntli driverstøtte til *nix-maskiner. Om flokken som prioriterer Windows til spill og underholdning, blir frista fra *nix-leiren, så skal du få se en folkemasse som skifter holdning. Sjokkbølgen vil få CEO i Microsoft til å si «-Ooops...» Det kunne i tillegg være positivt for *nix og ikke minst grafikk-kort og spill-utviklere. Ettersom *nix og Open Source bruker fryktelig mye lengre tid på å godkjenne nye funksjoner, vil ikke utviklere sitte med angst for å få ferdig et produkt allerede ‘i morgen’, i frykt for at Windows plutselig kommer med en ny ‘funksjon’, som %*^+ opp produktet man har utvikla i fem år. -Så kan Microsoft få seile sin egen sjø. *nix-leiren må først lære seg å ikke "ødelegge" fungerende biblioteker med å lage erstatninger hele tiden, det skremmer utviklerne. Spillutviklere liker vel dårlig å måtte fikse ting som funka "i går" jevnt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Skeptisk enighet fra meg. Når noe virker for godt til å være sant... Jeg venter på tilbakeslaget. Dvs. når vi oppdager hvordan den nye EEE-strategien er ment å virke. Tviler på at dette gjøres helt uten baktanker som vil gå ut over GNU/Linux. Vil ikke si at det eksisterer en extend-komponent her. Dette er vel heller Microsoft som høster gratis og lavthengende frukter. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Håper virkelig Microsoft fokuserer mot bedriftsbransjen, og ‘ignorerer’ hjemmebrukerne lenge nok til at AMD og nVidia tar seg sammen og utvikler årntli driverstøtte til *nix-maskiner. Om flokken som prioriterer Windows til spill og underholdning, blir frista fra *nix-leiren, så skal du få se en folkemasse som skifter holdning. Sjokkbølgen vil få CEO i Microsoft til å si «-Ooops...» Det kunne i tillegg være positivt for *nix og ikke minst grafikk-kort og spill-utviklere. Ettersom *nix og Open Source bruker fryktelig mye lengre tid på å godkjenne nye funksjoner, vil ikke utviklere sitte med angst for å få ferdig et produkt allerede ‘i morgen’, i frykt for at Windows plutselig kommer med en ny ‘funksjon’, som %*^+ opp produktet man har utvikla i fem år. -Så kan Microsoft få seile sin egen sjø. *nix-leiren må først lære seg å ikke "ødelegge" fungerende biblioteker med å lage erstatninger hele tiden, det skremmer utviklerne. Spillutviklere liker vel dårlig å måtte fikse ting som funka "i går" jevnt. Kommer mye an på hvilken distro du legger deg etter. Går du etter Arch, som etter eget sigende går for å være "bleeding edge binary distribution" (engelsk og betyr: du, brukeren, er betatester) så kan du bare ha det så godt. Varselskiltet er satt opp i god tid i forveien. Ikke noe vondt ment, jeg er stor Archfan selv, og bruker det som primært OS. Men jeg er ikke gamer. Legger du deg heller etter f.eks Debian, så kan du egentlig sette opp en boks, og forvente at den står der i like fin form etter 5 års oppetid uten en tøddel drifting. Debian, ligger de ikke langt nede på kernel versjon 3 fortsatt? Sammenlignet med Arch så er det jo steinalder, de var på 4 så fort den var ute og nesten-stable. Eller hvis du velger Gentoo? Vel, da er det på tide å få seg en jobb og et liv..... Det er linux kun for linuxens skyld. Så har du selvsagt alt imellom der en plass. Å skylde på "*nix miljøet" som helhet er for snevert. Da er det nok heller at utviklerne ikke har gjort research, og funnet ut hvilken del av *nix-miljøet de selv burde sikte på. Overført til Windows-analogi, så blir det ikke mye gaming av å utvikle 3d-drivere til Windows CE heller, så det er faktisk ikke noe værre hos *Nix enn hos Windows. Endret 28. desember 2017 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Det er vel og bra at flere *nix verktøy blir tilgjengelig fra PowerShell/Ledetekst men når man kan fyre opp Ubuntu for Windows shellet i Windows så kommer man langt. Istedenfor å fyre opp en VM så brukte jeg Ubuntu for Windows og installerte NodeJs GraphicsMagick og tilhørende npm-pakker og fyrte opp node-prosjektet mitt med kildekoden plassert i Windows-miljøet. Aksesserte også den over nettverket fra Windows-miljøet på localhost som om den kjørte her. Alt sømløst uten ruting av nettverkstrafikk, bridging osv osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå