Gå til innhold

Romindustrien står overfor betydelige endringer, og med endringer kommer muligheter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen nevner mikrosatelitter (10-100 kg) som utvikling, men jeg er likevel overrasket over at nanosatelittene som er enda mindre (<10 kg) ikke nevnes.

Innen nanosatelitter ligger det et veldig potensial. Bare tenk på flyovervåkning som idag har store områder udekket, og kommende 5G-nett vil kunne utvikles med nanosatelitter. Igår meldte svenske Åac at de kjøper/fusjonerer med Clyde Space og i tillegg har man også danske Gomspace (som har hovedkontor i Sverige).

I tillegg er naturligvis nano- og mikrosatelitter betydelig rimneligere enn tradisjonelle satelitter og det muliggjør at land og aktører som tradisjonelt ikke har hatt råd til et romprogram nå kan komme på banen. Norske selskap bør absolutt ta en vurdering på hvilke muligheter det ligger innen både nanosatelitter og mikrosatelitter for potensialet er der.

Lenke til kommentar

Artikkelen nevner mikrosatelitter (10-100 kg) som utvikling, men jeg er likevel overrasket over at nanosatelittene som er enda mindre (

Jeg anser nanosatelitter som interesang teknologi forminsking men dessverre også romforsøppling. Når det blir for billig og enkelt å sende opp slike satelitter så vil forsøplingen øke i LEO. Det trenger vi ikke.

Lenke til kommentar

Artikkelen nevner mikrosatelitter (10-100 kg) som utvikling, men jeg er likevel overrasket over at nanosatelittene som er enda mindre (

Jeg anser nanosatelitter som interesang teknologi forminsking men dessverre også romforsøppling. Når det blir for billig og enkelt å sende opp slike satelitter så vil forsøplingen øke i LEO. Det trenger vi ikke.

LEO er da selv-rensende, er den ikke? Bare ting flyr lavt nok ramler det ned i løpet av få år.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LEO er da selv-rensende, er den ikke? Bare ting flyr lavt nok ramler det ned i løpet av få år.

Hmm, så plutselig var ikke miljø så viktig lenger, så lenge det ikke var ett poeng i elbildebatten.... Jau.

Lenke til kommentar

Hmm, så plutselig var ikke miljø så viktig lenger, så lenge det ikke var ett poeng i elbildebatten.... Jau.

Umm, jeg føler at vi ikke er helt på bølgelengde her..

Altså, 'rommiljø' er ikke det samme som på miljøet på bakken. Det eneste vi *egentlig* bør bekymre oss for der oppe er hvorvidt mengden skrot som flyr rundt blir så stor at den blir en trussel mot fungerende utstyr. Se denne artikkelen for litt mer utfyllende info: https://en.wikipedia.org/wiki/Kessler_syndrome

Nå kan selvfølgelig romvirksomhet ha andre konsekvenser for oss nede på bakken men da snakker vi ikke lenger om 'rommiljø'. Fallende satellitter kan skade liv og eiendom, kan inneholde tvilsomme stoffer(radioaktive isotoper) samt at selve oppskytingen gjerne har et klimaavtrykk, som sikkert kan måles i promille av tilsvarende avtrykk for den globale bilparken..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså, 'rommiljø' er ikke det samme som på miljøet på bakken. Det eneste vi *egentlig* bør bekymre oss for der oppe er hvorvidt mengden skrot som flyr rundt blir så stor at den blir en trussel mot fungerende utstyr. Se denne artikkelen for litt mer utfyllende info: https://en.wikipedia.org/wiki/Kessler_syndrome

Nå kan selvfølgelig romvirksomhet ha andre konsekvenser for oss nede på bakken men da snakker vi ikke lenger om 'rommiljø'. Fallende satellitter kan skade liv og eiendom, kan inneholde tvilsomme stoffer(radioaktive isotoper) samt at selve oppskytingen gjerne har et klimaavtrykk, som sikkert kan måles i promille av tilsvarende avtrykk for den globale bilparken..

LEO under 600 km banehøgde har ein "sjølvrensande" tidshorisont på ca 20-25 år. Tida før naturleg de-orbit går betydeleg ned ved lågare banehøgde, og frå ca 800-1000 km så blir den for praktiske formål "uendeleg". Så eg trur ikkje låg LEO er så problematisk. Det ville vere litt krise om Kessler skjer, men forbigåande i det minste. Verre vil det vere om det skjer noko i høgare baner der det går GNSS-satellittar og eksisterande og framtidige kommunikasjonssystem (OneWeb, til dømes). Det vil ha enorme konsekvensar.

Når det er sagt; det er plass til fleire satellittar, berre ting blir gjort rett. Og eg håpar veldig at vi her i landet kan ta ei rolle i dette!

Lenke til kommentar

LEO under 600 km banehøgde har ein "sjølvrensande" tidshorisont på ca 20-25 år. Tida før naturleg de-orbit går betydeleg ned ved lågare banehøgde, og frå ca 800-1000 km så blir den for praktiske formål "uendeleg". Så eg trur ikkje låg LEO er så problematisk. Det ville vere litt krise om Kessler skjer, men forbigåande i det minste. Verre vil det vere om det skjer noko i høgare baner der det går GNSS-satellittar og eksisterande og framtidige kommunikasjonssystem (OneWeb, til dømes). Det vil ha enorme konsekvensar.

Når det er sagt; det er plass til fleire satellittar, berre ting blir gjort rett. Og eg håpar veldig at vi her i landet kan ta ei rolle i dette!

Ikke missforstå, vi kan godt gjøre oss tent med å etablere oss enda bedre i romvirksomheten, potensialet er enormt om vi tør gå utenfor komforsonen og snuse på andre himmellegemer, inkludert micro satelitter etc. og oppskytnings fasiliteter på Andøya, jeg tar gjerne jobben , men det blir litt som å repetere historien når løsningen er at "vi bare brenner det opp" når man er ferdig med stasen. Masse blir ikke borte av en liten brann. Selv om mengdene er små er det fortsatt forsøppling å brenne opp ubrukt materiale i en ukontrollert forbrenning  som dette, også når det skjer i den øvre delen av atmosfæren, og man snakker om flere uheldige materialer her. Vi har ett ansvar i høyden og. Har forøvrig vert på Andøya og Oksebåsen tidligere ved flere anledninger og er godt kjent med hva dette handler om, men la oss gå foran og gjøre ting right the first time når vi først er i gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...