Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bil etter endt leasing - Riktig pris? Mazda 3 Optimum 2014

vossafår

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har i en treårsperioden leaset en 2014 Mazda 3 Optimum automat 5-dørs 120hk Bensin. Bilen har kun gått 34.000km.  Nå nærmere utløp av leasingperiode seg, og jeg ser på muligheten for å kjøpe ut bilen. Forhandler har gitt med en pris på 194.000 som jeg syns er noe høy. Sett opp imot salgsannonser og BilNorge.no priskalkulator er  prisen relativt lik, men ved at jeg kjøper ut bilen så slipper jo forhandler alt av omkostninger det måtte medføre å ta inn bilen og gjøre den klar til videresalg? Jeg vil jo ta over bilen "as-is".. 

Jeg ønsker jo gjerne å kjøpe ut bilen da dette blir det tryggeste bruktbilsalget jeg noen sinne kommer til å gjennomføre da jeg sitter på hele bilens historikk . 

Jeg har forsøkt å prate med forhandler, men de sier at de "ikke kan forsvare å ta en lavere pris". Er det jeg som er urimelig her? Jeg har 0 erfaring med kjøp og salg av bil da dette trolig blir mitt første bilkjøp så fint om noen kan gi med noen råd :)

Takk

-M 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Business er business. Den summen de setter der er antatt markedsverdi på bilen, og antageligvis den summen de kommer til å få solgt den for dersom du ikke velger å akseptere tilbudet. Bilen er ikke akkurat ukurant å selge da drivstoff og Optimum er nesten obligatorisk på annenhåndsmarkedet, men jeg synes de burde tatt bedre vare på en eksisterende kunde. Du kjøper jo kanskje de neste bilene dine der også dersom du blir ivaretatt...

Jeg hadde prøvd å prute litt på nettopp de argumentene du kommer med - omkostninger ved videresalg som klargjøring, bytte av frontrute dersom mye steinsprut, annonsering osv, men hadde ikke forventet mirakler.

Lenke til kommentar

Sammenliknet med hva tilsvarende modeller ligger for på finn er det på sett og vis riktig

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_from=120&engine_effect_to=120&engine_fuel=0%2F1&make=0.784&mileage_from=22000&mileage_to=54000&model=1.784.7795&transmission=2&year_from=2014&year_to=2014

Men ... nå vet man jo ikke hvor lenge disse annonsene har ligget ute og hvor lenge de vil ligge der og til hvilken pris de blir solgt for.

Jeg byttet bil i august og innbyttebilen min (bensin 180hk automat,< 5år, lav km ) ligger fremdeles ute til salg hos forhandler/oppkjøper. Salget av nyere bruktbiler uansett type fossilt drivstoff er veeeldig tregt og har vært slik gjennom hele 2017.

Si til forhandleren at du med å få en god pris (10-15 000 rabatt) sørger for at de får videresolgt kjøretøyet uten lang lagring og eventuelt nedsettelse av pris på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...