Gå til innhold

NRK's FBI vs. KIWI


JoKr

Anbefalte innlegg

Fikk inn NRK på dansk kabel TV idag, og fikk med meg FBI. Tråden skal egentlig være politikk/religion, og jeg betrakter politikk som samfunnsrommet, og dermed faller denne inn under det offentlig rom: samfunn.

 

Uansett, så blir ting igjen, akkurat som TV2 hjelper deg, satt på spissen på en sådan måte at det rett og slett blir useriøst hvis en skal se publikumsmassen TV vender mot. Dere og jeg kan derimot skrike for full hals her og være så spisse vi bare vil, da det neppe blir noen omfattende skade på hverken person/gruppering. [unntaket kanskje den massive flamingen på enkelt individ.]

 

Tilbake til min oppfattelse av denne smakløse biten.

Hun reporter dama maste støtt og stadig på han der Kiwi sjefen om etikk med å kaste mat. Syns han hadde et godt argument om at det er ikke så mye som kastes hver dag, og det ikke finnes noe system for å samle dette sammen for å gi det til f.eks frelsesarmeen.

KIWI skal jo ikke betale for å gi bort gratis mat, det blir jo absurd. Uansett etikk.

Dessuten så kan frelsesarmeen eller de andre som vil selv gå fysisk rundt i butikken hver dag og hente gratis mat basert på KIWI sin holdbarhetsgaranti, dette er fullt muligt idag, for alle!

Om etikk, de diskuterte litt senere om at det var etisk forkastelig at det fantes et bedriftskonsept som gikk i å tilby kundene ferske varer i et så rikt land som Norge. KIWI skulle rett og slett hatt varene i hyllene, så folk måtte bekymre seg hver dag om varene faktisk ville vare til imorgen før de kunne brukes.

 

Jeg elsker konseptet KIWI har. Ikke jobber jeg der, og ikke kjenner jeg noen som jobber der. Men jeg handlet der hver gang jeg skulle ha noe når jeg bodde i Oslo. Åpningstidene er greie og prisene var ikke avskrekkende de heller. Bleie avtale til småbarnsforeldre. Gratis varer for de som ønsker det (holdbarhetsgarantien), og et greit utvalg. Klarer ikke konkurere med de der grønnsaks handlerne på utvalg på grønt, men det klarer ingen. Kanskje ULTRA men da er det +100% som regel på pris.

 

Det der med å få gratis ting på KIWI har vært i media så mye at det rett og slett er idiotisk av noen å hende at de ikke visste det ville være mulig å gjøre det i det hele tatt.

 

Skal jeg få lov å sette et tilsvarende etisk spørsmål på dagsorden?

Er det ikke etisk forkastelig at Norge pumper opp olje som i særlig grad bidrar til farlige miljøgasser og øker farene for global oppvarming?

 

Nei, både TV2 og NRK må passe på hva de gjør med sine "forbruker" program, føler de lager mye piss bare for å få noe i sendetiden, uten å ta hensyn til den destruktive kraften et medium som TV har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke kjeden Kiwi, men i denne saken så støtter jeg virkelig Kiwi.

 

Det er bare piss som du sier! Fem kilo kjøtt hver dag i en butikk, er ihvertfall ikke slik jeg ser det, noe å snakke om. Men så kommer FBI og tuller. Det har de gjort tilleggiere. Pappa hadde julebord her om dagen, blant annet med en advokat som fortalte at disse forbukerporgrammene ofte gjør at mindre firmaer gir etter, selv om jussen er på deres side. Det er synd. Men selvsagt er man redd for eget omdømme.

Lenke til kommentar

Jeg synes disse forbruker og dokumentar innslagene på norsk TV er useriøse. Vinklingen gjør det ikke til et spørsmål om å finne fakta, men å bevise en påstand (jfr. Gerhard H sine "norsk doping".) Research arebiedet er ofte dårlig, og journalistene bruker mye ledende og retoriske spørsmål.

 

At reporteren gjør et big case av at det kastes mat er ikke uvanlig, men jeg trodde denne type idealisme/snillisme/miljøfanatisme var forbi. At en butikk kaster noen kilo gammel kjøt ter ikke noe problem, et større problem er hvor mye som kastes i de norske hjem. Leste en statestikk (kan ikke huske hvor), hvor det sto at vi hvert år kjøper 5 % mer julemat. Jeg tror ikke vi spiser så mye mer julemat hvert år. Mye mat blir kastet. Synes butikksjefen kunne ha spurt reporteren; kaster Du mat?, og hvorfor kjører du en gammel og miljøfarlig bil fra 1988?

Lenke til kommentar
Skal jeg få lov å sette et tilsvarende etisk spørsmål på dagsorden?

Er det ikke etisk forkastelig at Norge pumper opp olje som i særlig grad bidrar til farlige miljøgasser og øker farene for global oppvarming?

 

Noen nektet deg det? Spørsmålet stilles ofte i media i dag.

(ref: utbygging av nordområdene)

 

Nei, både TV2 og NRK må passe på hva de gjør med sine "forbruker" program, føler de lager mye piss bare for å få noe i sendetiden, uten å ta hensyn til den destruktive kraften et medium som TV har.

 

En ting å huske på er at disse forbrukerprogrammene er den eneste makten forbruker har. Det heter jo populært at den beste makten er å slutte å handle på et sted hvis det er det man er ute etter. Men det har en begrenset effekt hvis ikke overtrampet er så grovt at t.o.m tomsinger som JoachimR og Fiskepinna reagerer.

 

Vi kan jo ta en prøve: Du kan gå som privatperson inn på Kiwi og spørre om hvorfor de kaster mat?

Jeg tror de vil le deg rett opp i trynet.

Spør det samme spørsmålet med en kameramann bak deg.

 

Poenget med kasting av mat (og ja det skjer i store mengder) er at den kostnaden til slutt havner hos deg og meg som forbruker. Å sette lys på dette gavner både forbruker og produsent.

Å hevde at matbransjens sløsing (eventuelt pappaen til JoachimR sin sløsing) er et ikkesamfunnsnyttig vinkling blir tøvete sagt, det er et problem som må løses og som vil gavne miljø, forbruker og produsent og distrubutør og detaljist.

Lenke til kommentar

Joa, men jeg som forbruker var villig til å betale det mere på KIWI for at jeg kunne være trygg at kjøttdeigen holdt til litt mer enn imorra. Akkurat som når jeg handler på Meny eller Ultra er villig til å betale mer for å handle alt på en plass, varelageret deres må jo koste skjorta mer enn KIWI sin holdbarhetsgaranti.

 

Det at Slumsøstrene ikke selv gidder å sjekke kjøttdisken, eller klientelet deres for den slags del, er ikke noen sitt problem enn deres egen. Problemet blir når de skal "tvinge" igjennom et opplegg som kanskje fordyrer min handling bare fordi noen kamerafolk stod der akkurat der og da.

 

Er det da etisk galt av meg å ikke ha et forhold til klientelet til Slumsøstrene? Det er sikkert synd på dem, men det er det da også på mange andre. Å hjelpe en handlende forbruker er 1 ting, men å kjøre gjennom en sak for noen snyltere er vel å gå litt langt.

 

Og nei, jeg er ikke blitt nektet min ytringsfrihet, det var bare en dårlig setningsoppbygning som førte til min uheldige formulering om å få lov greiene. Skulle selvsagt droppet høfligheten ved ha en spørrende formulering. Skal huske det i fremtiden. Hvis ikke det hjelper kan jeg jo be TV2 Hjelper deg eller FBI til å komme her og snakke med ledelsen i hw.no til å få deg til å slutte å stille meg kritiske spørsmål. Jeg som forbruker har krav til å være beskyttet imot deg og all annen kritikk som måtte komme. Jeg bruker denne tjenester og er forbruker. Selv om jeg ikke betaler noe for den så har tydeligvis ikke det noe med saken å gjøre. Det er bare etisk korrekt.

Lenke til kommentar

Meny og holdbarhet har litt paradoksialt å si i et og samme åndedrett ja.

Men, som Meny sier i sitt slagord, "friheten til å velge" eller er det ikke det?

 

Uansett så er Meny og Ultra litt av den samma ulla. Skulle ikke presisiere noen holdbarhetsgaranti der, kun varelager (heldigvis).

Lenke til kommentar
Og nei, jeg er ikke blitt nektet min ytringsfrihet, det var bare en dårlig setningsoppbygning som førte til min uheldige formulering om å få lov greiene. Skulle selvsagt droppet høfligheten ved ha en spørrende formulering. Skal huske det i fremtiden. Hvis ikke det hjelper kan jeg jo be TV2 Hjelper deg eller FBI til å komme her og snakke med ledelsen i hw.no til å få deg til å slutte å stille meg kritiske spørsmål. Jeg som forbruker har krav til å være beskyttet imot deg og all annen kritikk som måtte komme. Jeg bruker denne tjenester og er forbruker. Selv om jeg ikke betaler noe for den så har tydeligvis ikke det noe med saken å gjøre. Det er bare etisk korrekt.

 

 

Jeg er ikke produsent. Er selv en forbruker av denne tjenesten akkurat på samme linje som deg. Så igjen, dårlig logikk. Og ja du har din fulle rett til å gå til FBI etc om hw.nos mod skulle være slemme med deg. FBI ville nok dasket deg på kinnet og sagt at du burde ta deg en tur til mamma, og komme tilbake når du har et problem.

 

Du har ingen krav til å være beskyttet mot min kritikk/spydigheter/saklige innlegg/etc så lenge jeg ikke er injurierende.

Men i dette tilfellet er dommeren hw.nos moderatorer. Det har jeg og du skrevet under på. Du har ikke skrevet på at det kjøttet du handler hos Kiwi skal være dyrere fordi de i bakrommet hiver kjøtt fordi de bestiller inn for mye (eksempel).

Lenke til kommentar
Jeg er ikke produsent. Er selv en forbruker av denne tjenesten akkurat på samme linje som deg. Så igjen, dårlig logikk. Og ja du har din fulle rett til å gå til FBI etc om hw.nos mod skulle være slemme med deg. FBI ville nok dasket deg på kinnet og sagt at du burde ta deg en tur til mamma, og komme tilbake når du har et problem.

Var det noen produsenter i FBI saken med KIWI. Nei.

Var faktisk ingen kunder i opplegget heller.

 

Kun folk som ville ha ting gratis. La dem logge seg på gjerrigknarken.no eller noe, hjelp heller bestemor Olga på Vinstra med å bekjempe en eller annen elbutikk som har lurt henne til å kjøpe en for dyr kjøkkenmaskin sånn at hun kan bake boller til jul.

 

Dessuten så er det seff mod'ene som styrer hw.no, men på samme måte er det Norges Lover som styrer Forbruker rettighetene. Som noen sa istad, så er ikke alltids det nok heller. Så kommer TV2 og FBI med sine overivrige kamera menn og reportere som gjerne vil kjempe like heroisk som Åsne Seierstad med å bringe nyhetene ut til folket.

 

Har aldri sett et eneste innslag av TV2 HD eller FBI som forteller om de sakene som ikke har ordnet seg på TV, og som har gått til rettsapperatet. Sist jeg hørte noe om en slik sak så vant selgeren. Sikkert ufortjent, de på TV sa jo han var slem. Duming.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En ting å huske på er at disse forbrukerprogrammene er den eneste makten forbruker har.

 

Feil... en forbruker har rett til å prøve saken for forbrukerrådet/ombudet og evt. gå videre til en rettssak. Men mange kvier seg for det, fordi de vet at selgeren har rett. Tro meg... jeg møter mange kunder i løpet av ett år som gladelig ville gått til rettssak mot butikken jeg jobber i om vi ikke ordner opp. Vi vet at vi har kjøpsloven på vår side, og alle de som sier de skal ringe forbrukerombudet og komme tilbake med dokumentasjon fra de på at de har rett på ditt og datt, blir det helt stille fra. De fleste forbrukere kjenner ikke kjøpsloven godt nok. Alt for mange tror at kun forbrukerne har rettigheter iht. denne (og FOR noen rettigheter enkelte påberoper seg). Men selger har også mange rettigheter. Uansett går mange av disse forbrukerne til forbrukerprogrammer, som klipper og limer i stykker intervjuet med selgeren til en slik grad at mange selgere ikke kjenner igjen intervjuet av seg selv. De forvrir saken til det ugjenkjennelige, og alt som kan peke i positiv retning for selgeren, blir selvsagt utelatt. "Ofrene" blir enten indirekte eller direkte oppmuntret til å smøre på litt ekstra, eller bruke ord som i utgangspunktet ikke er feil å bruke, men som er mye mer virkningsfulle i negativ retning for selgeren. Jeg har deltidsjobb i media, og vet litt om hvordan TV 2 hjelper deg fungerer. Derfor blir ett tv-program som egentlig skal hjelpe forbrukerne, heller ett program for å ødelegge for selgere... uærlige eller ærlige... det driter de i. Her skal det lages TV, og vi skal trekke seere.

 

Poenget med kasting av mat (og ja det skjer i store mengder) er at den kostnaden til slutt havner hos deg og meg som forbruker.

 

Ja, for det er vel bedre at du kommer hjem med kjøtt som gikk ut på datoen for en uke siden og blir sengeliggende med matforgiftning i en uke? Greit det... gå i butikkene, spør om all gammel mat, og se hvor lenge du klarer å leve på råttent kjøtt. Jeg vil heller betale litt ekstra enn å risikere gammelt kjøtt. Hva skal man ellers gjøre med dette kjøttet når det er blitt for gammelt? Å gi det bort vil jo være direkte ondt da de som får det blir syke av maten.

 

Nei... noen er litt for fanatiske når det gjelder å unngå "sløsing".

Lenke til kommentar
Bleie avtale til småbarnsforeldre.

Vel... Nå er det vel ikke til å stikke under en stol at småbarnsforeldre er noen av de som er lettest påvirkelig i forhold til reklame. Spesielt de som er det for første gang. Mye usikkerhet, og da er det lett å ty til reklame.

 

Men det er jo søtt at du synes Kiwi er bra fordi de har denne "ordningen"... :D

Lenke til kommentar

Ja, for det er vel bedre at du kommer hjem med kjøtt som gikk ut på datoen for en uke siden og blir sengeliggende med matforgiftning i en uke? Greit det... gå i butikkene, spør om all gammel mat, og se hvor lenge du klarer å leve på råttent kjøtt. Jeg vil heller betale litt ekstra enn å risikere gammelt kjøtt. Hva skal man ellers gjøre med dette kjøttet når det er blitt for gammelt? Å gi det bort vil jo være direkte ondt da de som får det blir syke av maten.

 

Nei... noen er litt for fanatiske når det gjelder å unngå "sløsing".

 

Ingen som sier at man skal spise bedervet kjøtt, selv om du later til å tro slikt.

 

Det handler om noe så elementært som sunt vett, og en dose sunt økonomisk vett.

 

PS! Vennligst tenk før du prøver deg igjen. Da kan dette diskuteres med rasjonelle og ikke minst oppegående mennesker igjen.

Lenke til kommentar
Ingen som sier at man skal spise bedervet kjøtt, selv om du later til å tro slikt.

 

Det handler om noe så elementært som sunt vett, og en dose sunt økonomisk vett.

 

PS! Vennligst tenk før du prøver deg igjen. Da kan dette diskuteres med rasjonelle og ikke minst oppegående mennesker igjen.

Jeg har heller aldri sagt man skal spise bedervet kjøtt, det er du som er imot at kjøtt som går over datoen skal kastes. Hva skal man gjøre med kjøttet annet enn å kaste det da? Det kommer du ikke med noen forklaring på. Og skal man bestille mindre, så vil de jo ofte bli utsolgt for varen, og det tjener jo verken forbrukerne eller butikkene.

 

Jeg setter ingen lit til dine uttalelser, så lenge du ikke forklarer de. For meg virker det som du har misforstått noe elementært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...