Gå til innhold

Store Windows-oppdateringer skaper vansker for virksomheter

Anbefalte innlegg

Reise-laptopen min har Windows 10 på en Atom-prosessor.

Den brukes, logisk nok, kun når jeg ikke er hjemme med den skikkelige PCen og bredbånd.

Jeg vil velge selv når den skal oppdateres. Ikke plutselig laste ned en gigabyte via Telias dyre mobile internett, og vente en halvtime før jeg kan se videre på filmen eller hva jeg nå holder på med.

Mitt største argument mot Windows-oppdateringene, er hvor ubeleilig de inntreffer.

Det var jo sånn med windows 10 at man unngikk dette ved å sette tilkoplingen som «metered connection». Funker ikke det for deg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer irriterende at MS slår på ting man har slått av, og legger inn apper man har slettet. Kan de ikke respektere de valgene vi gjør. Må rydde hele tiden

Helt enig. Men det er nokså åpenbart at det ligger en bevisst strategi bak. De forsøker å presse kundene inn et regime der de får adgang til mer informasjon, og de appene man ikke blir kvitt i nedlastings/oppdateringslisten i "Store" er for en stor del apper som sanker.

Selv om man fjerner de helt dukker de opp igjen, og i listen kan man ikke skille mellom oppdateringer for installerte microsoft apper og de som er fjernet.

https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-in-windows-10/

Denne guiden er litt mer detaljert i forhold til brukere enn f.eks hos Howtogeek.

Android har det samme problemet med mindre man bytter til f.eks Lineage rom hvor Googles apps er adskilt fra Android rom.

Lenke til kommentar

Sudo apt-get upgrade

Sudo apt-get update

...

Done!

Det er også en hel del Linuxdistribusjoner som også er ytterst generøse og installerer alt mulig, dvs kitchensinksyndromet. Jeg synes Archbaserte distribusjoner gir det beste resultatet i så måte - de er nokså rasjonelle mht avhengigheter og man kan vente med oppdateringer ved tvil.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet som er årsaken til at apper plutselig slutter å virke når systemet oppdateres er dessverre som oftest dårlig programmering av systemleverandører. Det er de som mangler rutiner for god opplæring og riktig bruk av standarder.

Det er flere applikasjoner fra Windows 95 tiden som til og med bruker maskinvaregrensesnitt som RS232. Som fortsatt fungerer strøkent i siste versjon av 64-bit Windows 10. Hvorfor? Fordi de er 100% i henhold.

Mens andre systemleverandører sliter med å få et system designet for Windows 10 Redstone 2 til å fungere i Redstone 3.....

Lenke til kommentar

Har hjulpet mange venner med bærbare PCer etter at Microsoft oppdaterte grafikkort driveren og PCen ikke ville starte. Virker som Microsoft ikke tar hensyn til at laptopene ofte har en "spesial" versjon av enkelte grafikkort, og at de ikke alltid virker med de driverne Microsoft pusher (og da ikke starter). Så må man rulle tilbake (men det er ikke alltid like enkelt siden MS hele tiden slår av "gjenoppretting" av en eller annen grunn).

Lenke til kommentar

De laptopper som gir meg mest hodebry er faktisk Windows 8/8.1 spesifikke laptopper.

—Det var fra den gang Windows gjorde ‘alt’ feil.

Ved å gjøre dem så besværlige som mulig for hvermansen. Man kan i teorien ‘oppgradere’ til Win 10 i den, men hodepina mi dundrer hver gang det kommer inn en kunde og sier han har et problem. Meg; «-Åh, du har forsøkt å oppgradere til Windows 10?» -Kunde; «-Hvordan visste du det?!?» Meg; «-Magi...»

Win10 skulle være så sikker, rask og smooth.

Vel, må gi ros til Win10’s evne til å ‘fikse seg sjæl’, (om man veit å finne troubleshooter). Utover det... ...Jo, mere moderne utseende.

-Utover det? Ikke mange flere godord herfra.

TL;DR. Hater Win10. Han lekker som ei sil, med mindre man tar seg ‘en utdannelse’, tidligere forbeholdt bleike emo hackernørder med forkjærlighet til mørke fuktige kjellerrom. :3

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

@kimmag:

Jaja, da tjener du vel en slant hos disse kundene da, som ikke klarer å hjelpe seg selv?

Hehe ja, fælt å si det, men okt/desember 2016 kom det en patch som køddet til DHCP-servicen på en haug av maskiner over hele europa.

Tjente desverre en del penger når det var XX antall om dagen til de fikk hotfixa det. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...