Gå til innhold

Store Windows-oppdateringer skaper vansker for virksomheter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er problematisk også for private maskiner, det hender disse oppdateringene slår feil, det hender funksjoner blir utigjengelige, og det hender at funksjoner og innstillinger endres til Microsofts gunst. I tillegg er info om oppdateringene relativt godt gjemt. Det er ikke Microsoft som eier disse maskinene. Det er bedriftene/brukerne,

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen. Microsoft burde ha bevegd seg i retning microoppdateringer. Å bundle sammen sikkerhetsoppdateringer med funksjonsoppdateringer og utsette til en gitt dag i måneden er ikke og kommer aldri til å bli gunstig. Spesielt etter dette her med internett ble utbredt. Skadevare kan planlegge utbredelse etter oppdateringssyklusen til Microsoft.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er problematisk at vi fokuserer hvor vanskelig det er å leve med at vi får sikkerhetsoppdateringer og at de gamle systemene ikke virker lenger. Bruk heller tiden på å ha skikkelige rutiner for oppdateringer av både Windows og de andre systemene.

Det er vel nettopp det som er utfordringen? At Microsofts rutiner ikke er skikkelige. Det gjelder forøvrig også for "Store".

For egen del tar jeg mer enn gjerne over oppdateringsprossessen. Alt Microsoft behøver å gjøre er å gi meg tilgang til oppdateringene (med detaljert informasjon) i en applikasjon.

I en annen artikkel i denne blekka omtales Microsofts økende bruk av *nixaktige funksjoner, og oppdateringsprosedyrene burde ha stått høyt på listen over ting de kan hente derfra.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen. Microsoft burde ha bevegd seg i retning microoppdateringer. Å bundle sammen sikkerhetsoppdateringer med funksjonsoppdateringer og utsette til en gitt dag i måneden er ikke og kommer aldri til å bli gunstig. Spesielt etter dette her med internett ble utbredt. Skadevare kan planlegge utbredelse etter oppdateringssyklusen til Microsoft.

Kompliserte saker :o)

Lenke til kommentar

Kompliserte saker :o)

- The Internet? We are not interested in it.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med at alt samles er at det er vanskeligere for de med onde hensikter å gjennomføre «binary diffing» slik at de finner ut av hvor 0-day sårbarhetene befinner seg.

Dette kan kanskje gjøre at IT-avdelingen i snitt får bedre tid på seg nå enn med gamlemåten?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke lengre at internettdatakvoter er noe å bli så brydd av. Velkommen inn i en ny framtid hvor man har bedre internett. Man kan ofte velge bedre internett ved behov, bare man har betalingsviljen.

Beklager, men med mobilt bredbånd har jeg ikke stor betalingsvilje for å installere svulstige oppdateringer jeg ikke har bruk for. Ved å sause sammen nødvendige sikkerhetsoppdatering med alt mulig annet, som du ikke aner hva gjør eller ikke gjør, risikerer Microsoft at mange ikke sikkerhetsoppdaterer. Og det var vel ikke hensikten?

Pål Jensen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke lengre at internettdatakvoter er noe å bli så brydd av. Velkommen inn i en ny framtid hvor man har bedre internett. Man kan ofte velge bedre internett ved behov, bare man har betalingsviljen.

Jeg tenker internett ville vært mye, mye bedre i dag, om Bill Gates hadde fått lov til å innføre betalingstjeneste for hver epost du skulle sende.

-Di skal jo bare ha viljen, så går det nok. Flott argumentativ logikk for ‘et bedre internett’. Dingdong? Noen hjemme?

Lenke til kommentar

Reise-laptopen min har Windows 10 på en Atom-prosessor.

Den brukes, logisk nok, kun når jeg ikke er hjemme med den skikkelige PCen og bredbånd.

Jeg vil velge selv når den skal oppdateres. Ikke plutselig laste ned en gigabyte via Telias dyre mobile internett, og vente en halvtime før jeg kan se videre på filmen eller hva jeg nå holder på med.

Mitt største argument mot Windows-oppdateringene, er hvor ubeleilig de inntreffer.

Lenke til kommentar

At 3-parts utviklere overrumples med u-annonserte oppdateringer som endrer API's er rett og slett ikke akseptabelt. Det er en skam at ikke MS har fått kontroll på dette. Alle kan gjøre blundere iblant, men med MS har slike uting alltid vært mer regel enn unntak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, det varer nok ikke så fryktelig lenge før man har råd til å laste ned windowsoppdateringer. Folk klarer jo å få sett sport, netflix og mye annet på mobile datakvoter. Dessuten så er man ofte på et kablet bredbånd mange av oss ihvertfall..

Lenke til kommentar

Dette er et reelt problem, har flere ganger de siste 3 månedene rykket ut til flere kunder av oss hvor alt fra skjermdrivere til drivere for Wi-Fi-dongler ikke fungerer etter Win10-oppdateringer.

Det er også irriterende at dette fortsetter å skje på visse maskiner som ikke er gamle nødvendigvis, men desverre har "akkuratt" dèn enheten som ikke takler oppdateringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@kimmag:

Jaja, da tjener du vel en slant hos disse kundene da, som ikke klarer å hjelpe seg selv?

Ellers så får bedriftsklagekoret rette kritikk til Microsoft. Jeg tipper at det går over til slutt, disse problemene. Kanskje Microsoft skjerper seg. Uansett så er vel veien til andre plattformer enn Windows uaktuell for mange bedrifter  :lol:

Lenke til kommentar

Dette er et reelt problem, har flere ganger de siste 3 månedene rykket ut til flere kunder av oss hvor alt fra skjermdrivere til drivere for Wi-Fi-dongler ikke fungerer etter Win10-oppdateringer.

Det er også irriterende at dette fortsetter å skje på visse maskiner som ikke er gamle nødvendigvis, men desverre har "akkuratt" dèn enheten som ikke takler oppdateringen.

Det må sies at Windows har blitt langt bedre mht drivere ved reinstallasjon, men det kan fortsatt oppstå problemer. Tidligere MÅTTE man gjerne laste ned drivere på forhånd for å komme seg på nett.

Det er relativt interessant at Lenovo har cut-off på eldre maskiner. En bra behandlet Thinkpad holder mye lengre enn hva cut-off tilsier, og det har lenge vært en av grunnene til å velge TP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...