Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Over 15 nattevakter i måneden, lovlig?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste åtte årene kun jobbet nattarbeid. En turnus på 7 dager jobb, og 7 dager fri, noe som meg fungerer veldig bra. Hver vakt er på 10 timer.

Nå har min arbeidsgiver funnet ut at nattarbeid har for mye fravær, og vil derfor innføre turnusendringer. Resultatet er i verste fall kortere nattevakter, men flere nattevakter per måned. Er dette i det hele tatt lovlig? Jeg føler at arbeidsgiver er naiv som tror at det er en bedre løsning å gi folk flere nattevakter, og det må da være en grense på hvor mange netter en kan jobbe. Det hjelper heller ikke at vaktene har enormt mye fysisk belastning. 

Anonymous poster hash: 1c5d3...89f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har de siste åtte årene kun jobbet nattarbeid. En turnus på 7 dager jobb, og 7 dager fri, noe som meg fungerer veldig bra. Hver vakt er på 10 timer.

Nå har min arbeidsgiver funnet ut at nattarbeid har for mye fravær, og vil derfor innføre turnusendringer. Resultatet er i verste fall kortere nattevakter, men flere nattevakter per måned. Er dette i det hele tatt lovlig? Jeg føler at arbeidsgiver er naiv som tror at det er en bedre løsning å gi folk flere nattevakter, og det må da være en grense på hvor mange netter en kan jobbe. Det hjelper heller ikke at vaktene har enormt mye fysisk belastning. 

Anonymous poster hash: 1c5d3...89f

Natt arbeid har jo gjennomsnittlig høyere fravær. Jeg jobbet 12 timers natt i helgene, må si det var virkelig tøft og være der så lenge kontra de normale 8 timer som vi hadde til vanlig.

Så fraværet var mye høyere i helgene enn i de vanlig ukedagene som vi hadde 8 timer. Så mulig timeantall per vakt har endel og si for folk flest.

Lenke til kommentar

Les deg opp på kapittel 10 i AML, spesielt §10-4, §10-5 og §10-11

Bl.a. §10-11 ledd 6 og 7 er relevant 

(6) Den alminnelige arbeidstiden for arbeidstaker som jevnlig arbeider mer enn tre timer om natten, skal i gjennomsnitt ikke overstige åtte timer i løpet av 24 timer. Gjennomsnittet skal beregnes over fire uker. Minimumsperioden for ukentlig arbeidsfri i § 10-8 andre ledd skal ikke tas med ved beregning av gjennomsnittet.

(7) Arbeidstiden for arbeidstaker som arbeider mer enn tre timer om natten skal ikke overstige åtte timer i løpet av 24 timer dersom arbeidet innebærer en særlig risiko eller betydelige fysiske eller psykiske belastninger.

Edit:

Kort oppsummert, det er antall timer på jobb (i snitt) og fri i mellom hver vakt/skift som er av betydning.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...