Kontorpult (Øystein) Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Heisann, skal kjøpe meg varebil om ikke så lenge, kommer hovedsaklig til å bli brukt i langkjøring, og det at den er til å stole på teknisk er viktig. Men jeg er usikker på hvilke av disse alternativene jeg burde gå for: 03' VW T4 Lang 88hk 2,5TD 04' VW T5 Lang 105hk 1,9TDi Begge gått rett over 200kkm og begge nylig EU-godkjente og svært pene for rust. T4'en koster 45k og T5'en 55k. T5 er jo for mange kjent som en trøbbel-bil, men jeg er fortsatt usikker på hva jeg burde velge. T5 er jo desidert mye mer komfortabel enn en T4 Setter pris på innspill! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Mitt inntrykk (uten annen egenerfaring enn at jeg har kjørt begge) er at T4 er veldig seiglivet som bil generelt. Men prøv den først, med den motoren. 88hester, eller esler som jeg heller tror det er, er ufattelig late. Tipper det er den bilen som oppfant begrepet "0-100 på 3 oljeskift". Den er så undermotorisert at det burde ikke vært lov å ha på norsk vei.1,9-en er mye bedre tilpasset bilen, og bilen ellers er jo et ganske annet kapittel, mye bedre på veien. Men feilraten kjenner jeg ikke til. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Jeg har ikke direkte erfaring med disse bilene men slik jeg oppfatter det er mye av problemene med T5 knyttet til 2.5-literen og ikke minste den nyere 2-literen med dobbelturbo (det er disse som bl.a. ambulansetjenesten nesten har hatt mer på verksted enn i tjeneste) En annen feilkilde på T5 er DSG-kassene, disse tåler gjerne ikke håndverksbil-belastningen. 1.9-literen støyer mer, men skal være temmelig skuddsikker. Ellers stemmer nok det som 'fikse' sier, 88-hesteren i T4 er lat og treg. Skal du kjøre med lite last og ellers mentalt innstiller deg på at de fleste andre kjører fra deg kommer du jo fram med den også. Jeg levde en periode med T4 2.4D 78hk. Det føltes litt som en annerledes livsstil i trafikken, og akselererte i kamp med vogntogene, men jeg fikk jo gjort det jeg skulle. :-) T4 er god å kjøre, men T5 er nok mye behageligere med tanke på støy. Jeg vil også tro at T5'en vil være lettere å selge brukt når det blir aktuelt. Edit: Det du må se opp for også på T5 1.9 er dobbelmassesvinghjul, hvor pakningen mellom svinghjulene går i oppløsning. De er like dårlige på 1.9 som de andre (HonestJohn: "Expect it to happen"). Hør etter raklende lyd fra motor, særlig ved oppstart. Endret 22. desember 2017 av toffo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå