Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rykker under kjøring

lemls

Anbefalte innlegg

Hei! Kjører en BMW 316 E90, 2007 modell.

I det siste har bilen begynt å rykke under kjøring, det blir verre og verre for hver gang jeg bruker bilen. Rykkingen er ikke konstant og er verst i oppoverbakke. Samtidig med rykkingen begynner flere varsellamper å blinke. Noen som vet hva det kan være? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Om det er en automat kasse i bilen sjekk og bytt olje på den. Har hatt noe tilsvarende problemer med en Hyundai hvor tilsvarende problemer som du beskriver tilsier et oljeskift på kassa.

Lenke til kommentar

Bilen en bensin, og det er manuell. Ingen av de verkstedene jeg stoler på har mulighet til å ta diagnose før etter nyttår. Varsellampen som blinker er en trekant med et utropstegn inni og en pil irundt. Har prøvd å kjøre både med høyt og lavt turtall, og det virker litt bedre på høyt. Det er verst når jeg kjører i 2.gir i en skarp sving, da er det så vidt bilen ikke stopper. Merker ingenting når clutchen er inne, når bilen triller eller når jeg slurer med clutchen.

Lenke til kommentar

Hei! Kjører en BMW 316 E90, 2007 modell.

I det siste har bilen begynt å rykke under kjøring, det blir verre og verre for hver gang jeg bruker bilen. Rykkingen er ikke konstant og er verst i oppoverbakke. Samtidig med rykkingen begynner flere varsellamper å blinke. Noen som vet hva det kan være? Takk for svar.

Det høres ut som et problem med batteri og/eller lading.

Feilsøk batteri og lading.

Denne bilen skal sannsynligvis ha strømforsyning og koding når man bytter batteri.

Lenke til kommentar

Nå er det mye dårlige forslag her!

Denne bilen (BMW E90) er kjent for å ha problemer med antispinn. Nærmere bestemt ABS-følerne. Symptomene er da rykking under kjøring. Spesielt hvis man svinger. Når i tillegg lampa for antispinn lyser så er det idioti å begynne å sjekke coiler, batteri og dynamo.

Det første du bør gjøre er å gjøre rene kransene til ABS-følerne. Det gjøres enkelt ved å skru av hjulet, skru ut ABS-føleren og blåse rent inni med trykkluft mens du roterer hjulet sakte. Med en lykt, et spisst skrujern e.l. så kan du se inn på kransen og pirke løs det som skulle være igjen. Skru alt sammen igjen og kjør. Rykker det enda så sjekker du neste hjul. Problemet er typisk på bakhjula. Selv har jeg hatt to ganger på høyre bakhjul.

Etter du har kjørt en stund så får du trolig opp en schwær varsellampe midt i dashen som ikke går vekk. Da kan du lese ut feilkoder og få rede på nøyaktig hvilket hjul som feiler. Til dette trenger du kodeleser spesifikt for BMW. Generiske BIltema, eBay etc. kodelesere fungerer ikke på ABS-systemene.

Jeg har hatt nøyaktig samme problemet på min E90 to ganger selv. Siste gang jeg fikset det var for bare to uker siden.

Tips: For å redusere sjansen for framtidige problemer, samt gjøre det enklere for deg selv neste gang det skjer, så kan du legge en liten skive på skruen mellom sensor og hjulnavet du skrur den inn i. Da blir det litt bedre avstand mellom sensor og krans og litt mindre sjanse for at den begynner å rubbe inntil og skape feilsignaler. Det blir også lettere å dra den ut igjen. Du kan også smøre sensoren (sidene) inn med et tynt lag silikonfett. Ikke vanlig fett. Det kan ødelegge plasten.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Tips nr. 2: Hvis du vil fortsette å kjøre uten rykking fram til du kommer på verksted gjør du følgende:

Finn knappen det står DTC på. Den er rett ved nødblinken. Hold den inne i ca. 10 sekunder til du ser bilde av en bil som sladder i dashbordet. Du har nå slått antispinn og antiskrens helt av.

Hvis bilen nå slutter å rykke så er det 100% sikkert at det ikke er coiler, batteri eller annet tull som andre her surrer med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...