pingudank Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Hei, Jeg hjelper en venn med et straffegebyr som er gitt pga mangel på oppmøte ved klippetime. Gebyret kom på 60% av fullpris, (men ikke fullprisen var ikke medregnet studentrabatt). Det ble ikke gitt info om at gebyret ville tilkomme før etter bestillingen var fullført.Finnes det noe grunnlag for å kreve at gebyret bortkommer pga. dette, evt at fullprisen skal medregnes studentrabatt, som ville vært den egentlige prisen? Takk for all eventuell input. (Legger ved "klagemail" og tilsvar om det er ønskelig å lese) kristoffer betalingsgebyr .docx tilsvar.docx Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Hva med å ringe og si at en ikke kan komme? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Trur ikkje du kjem så langt med den argumentasjonen. Det som frisørsalongen har rett til å få dekt er utgiftene som dei har hatt på grunn av manglande oppmøte, og tapet av fortjeneste på oppdraget. Tapet som følge av at ein frisør ikkje hadde arbeid i ein (frisør)time er like stort uavhengig av om ein har studentrabatt eller ikkje. Når frisørsalongen i tillegg opplyser at dei i henhold til sine prisliste ikkje har studentrabatt så kjem du ikkje så langt med dette. Sjå ellers lov om håndtverkertjenester: § 40.Avbestillingsansvaret. (1) For del av tjenesten som er utført eller blir utført i samsvar med § 39, kan tjenesteyteren kreve vederlag som svarer til det prisen ville utgjøre dersom oppdraget bare omfattet denne del (jf § 32). (2) Tjenesteyteren kan videre kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen. Dette gjelder også tapt fortjeneste så langt det godtgjøres at det ikke var mulig å oppnå en tilsvarende fortjeneste ved oppdrag for andre. Ved utmålingen av erstatningen gjelder ellers reglene i § 30 (1) til (3) tilsvarende. Erstatning etter leddet her kan likevel ikke kreves dersom det godtgjøres at (a) forbrukeren ikke har bruk for tjenesten fordi den ting eller eiendom tjenesten gjelder går tapt eller skades vesentlig på grunn av uforutsette forhold utenfor forbrukerens kontroll, (b) lov, inngrep av offentlig myndighet eller andre tilsvarende uforutsette forhold utenfor forbrukerens kontroll er til hinder for at forbrukeren nyttiggjør seg tjenesten, eller © forbrukeren ikke kan betale eller yte nødvendig medvirkning på grunn av uforutsett hindring utenfor forbrukerens kontroll. (3) Avtalen kan isteden fastsette en normalerstatning (avbestillingsgebyr) som skal betales dersom forbrukeren tilbakekaller oppdraget eller krever arbeidet innstilt, såframt erstatningen på bakgrunn av reglene i (1) og (2) er rimelig. Unntakene fra erstatningsplikten i (2) fjerde punktum for arbeid som ikke utføres, gjelder tilsvarende. 2 Lenke til kommentar
MellomAlt Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Dette er nokså vanlig praktisk. Flere og flere restauranter begynner også å fakturere for manglende oppmøte ved reservasjon av bord. Tross alt er det en person der som venter på deg - og som har satt av tid til nettopp deg. Det samme gjelder jo tannlege, legetimer og sikker mye annet. Du får faktura dersom du ikke møter opp. Se på det som en av livets mange lærepenger. Betal å bli ferdig med det. 1 Lenke til kommentar
pingudank Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Trur ikkje du kjem så langt med den argumentasjonen. Det som frisørsalongen har rett til å få dekt er utgiftene som dei har hatt på grunn av manglande oppmøte, og tapet av fortjeneste på oppdraget. Tapet som følge av at ein frisør ikkje hadde arbeid i ein (frisør)time er like stort uavhengig av om ein har studentrabatt eller ikkje. Når frisørsalongen i tillegg opplyser at dei i henhold til sine prisliste ikkje har studentrabatt så kjem du ikkje så langt med dette. Sjå ellers lov om håndtverkertjenester: § 40.Avbestillingsansvaret. (1) For del av tjenesten som er utført eller blir utført i samsvar med § 39, kan tjenesteyteren kreve vederlag som svarer til det prisen ville utgjøre dersom oppdraget bare omfattet denne del (jf § 32). (2) Tjenesteyteren kan videre kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen. Dette gjelder også tapt fortjeneste så langt det godtgjøres at det ikke var mulig å oppnå en tilsvarende fortjeneste ved oppdrag for andre. Ved utmålingen av erstatningen gjelder ellers reglene i § 30 (1) til (3) tilsvarende. Erstatning etter leddet her kan likevel ikke kreves dersom det godtgjøres at (a) forbrukeren ikke har bruk for tjenesten fordi den ting eller eiendom tjenesten gjelder går tapt eller skades vesentlig på grunn av uforutsette forhold utenfor forbrukerens kontroll, (b) lov, inngrep av offentlig myndighet eller andre tilsvarende uforutsette forhold utenfor forbrukerens kontroll er til hinder for at forbrukeren nyttiggjør seg tjenesten, eller © forbrukeren ikke kan betale eller yte nødvendig medvirkning på grunn av uforutsett hindring utenfor forbrukerens kontroll. (3) Avtalen kan isteden fastsette en normalerstatning (avbestillingsgebyr) som skal betales dersom forbrukeren tilbakekaller oppdraget eller krever arbeidet innstilt, såframt erstatningen på bakgrunn av reglene i (1) og (2) er rimelig. Unntakene fra erstatningsplikten i (2) fjerde punktum for arbeid som ikke utføres, gjelder tilsvarende. De kan vel ikke kreve erstatning for (60% av) en sum som ikke ville blitt betalt uansett? De tilbyr studentrabatt nemlig. Faktureringsnbeløpet bør vel heller settes til fullpris*studentrabatt*gebyrprosent, altså 860*0.8*0.6? Og av lovteksten heter det at de kan kreve erstatning "så langt det godtgjøres at det ikke var mulig å oppnå en tilsvarende fortjeneste ved oppdrag for andre". Betyr ikke dette at de må påvise at de ikke fikk f.eks. en drop-in kunde i perioden som de takket nei til? Endret 21. desember 2017 av pingudank Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Det er det samme hvis du ikke møter til tannlegetime. Tannlegen skal ha kompensasjon for en tapt arbeidstime, hos min er det 750 kr. Det er ikke sikkert de får tak i en ny pasient så fort, og da får de en time dødtid. Man skal melde frabud senest 24 timer før timen så de har tid til å få en annen pasient i den timesloten. Endret 21. desember 2017 av Bytex Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 De kan vel ikke kreve erstatning for (60% av) en sum som ikke ville blitt betalt uansett? De tilbyr studentrabatt nemlig. Faktureringsnbeløpet bør vel heller settes til fullpris*studentrabatt*gebyrprosent, altså 860*0.8*0.6? Grunnen til at frisørsalongen krever 60% er nok at dei kun fakturerer for dei lønnsutgiftene som frisørsalongen ikkje fikk dekt inn den timen. I utgangspunktet kunne dei krevd full betaling då dei også har rett til å få dekt det forventa overskuddet som dei no ikkje fikk. Derimot kan du ha ein sak dersom du kan vise til at frisørsalongen f.eks. hadde ein drop-in kunde som tok over timen, og at frisørsalongen derfor ikkje tapte ein kunde på at vedkommande ikkje møtte opp. 1 Lenke til kommentar
pingudank Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Det er det samme hvis du ikke møter til tannlegetime. Tannlegen skal ha kompensasjon for en tapt arbeidstime, hos min er det 750 kr. Det er ikke sikkert de får tak i en ny pasient så fort, og da får de en time dødtid. Man skal melde frabud senest 24 timer før timen så de har tid til å få en annen pasient i den timesloten. Men når timen er bestilt under 24 timer før, er det ikke trolig at de ville fått en kunde uansett, når tanken med 24-timers-regelen er at man skal ha minst 24 timer til å skaffe en ny kunde? Lenke til kommentar
pingudank Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 De kan vel ikke kreve erstatning for (60% av) en sum som ikke ville blitt betalt uansett? De tilbyr studentrabatt nemlig. Faktureringsnbeløpet bør vel heller settes til fullpris*studentrabatt*gebyrprosent, altså 860*0.8*0.6? Grunnen til at frisørsalongen krever 60% er nok at dei kun fakturerer for dei lønnsutgiftene som frisørsalongen ikkje fikk dekt inn den timen. I utgangspunktet kunne dei krevd full betaling då dei også har rett til å få dekt det forventa overskuddet som dei no ikkje fikk. Derimot kan du ha ein sak dersom du kan vise til at frisørsalongen f.eks. hadde ein drop-in kunde som tok over timen, og at frisørsalongen derfor ikkje tapte ein kunde på at vedkommande ikkje møtte opp. Ja, men det har naturligvis ikke vi tilgang til uten at de viser til loggene sine. Dessuten står det i lovteksten at "Tjenesteyteren kan videre kreve erstatning for tap ... så langt det godtgjøres at det ikke var mulig å oppnå en tilsvarende fortjeneste ved oppdrag for andre." Er det ikke da tjenesteyter som skal påvise at de ikke hadde en drop-in kunde? Lenke til kommentar
pingudank Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Det jeg tenker er at: det ble ikke opplyst om at tjenesteyter kan kreve erstatning for mangel på oppmøte, hverken i bestillingsprosessen eller ellers på nettsiden, og derfor er det heller ikke et gjeldende vilkår i avtalen. Dette ble derimot opplyst om etter avtalen (bestillingen) ble gjort, på sms i en "påminnelse til frisørtime". Tjenesteyter må vel i utgangspunktet følge vilkårene for å kreve erstatning, og kan ikke bare fakturere uten videre Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Det jeg tenker er at: det ble ikke opplyst om at tjenesteyter kan kreve erstatning for mangel på oppmøte, hverken i bestillingsprosessen eller ellers på nettsiden, og derfor er det heller ikke et gjeldende vilkår i avtalen. Dette ble derimot opplyst om etter avtalen (bestillingen) ble gjort, på sms i en "påminnelse til frisørtime". Tjenesteyter må vel i utgangspunktet følge vilkårene for å kreve erstatning, og kan ikke bare fakturere uten videre Dersom det ikkje blir avtalt andre vilkår (eller dersom avtalte vilkår er i strid mot lova) så gjeld standardbestemmelsane i lovverket. Dette inkluderer at avtalar skal holdast, at tjenestetilbydar kan kreve erstatning, og at ein ikkje kan kreve oppfølging av avtalar som ein har inngått uvitande eller med ein feiltagelse dersom tjenesteyteren måtte ha forstått dette. Det er med andre ord ikkje alt som må spesifikt avtalast for at det skal kunne gjerast gjeldande. Eit typisk eksempel som er delvis relevant for denne saka er dette med pris. Dersom tjenesteyter og kunde inngår avtale om ein tjeneste utan å nevne pris så må kunden fortsatt betale for tjenesten, men det at pris ikkje blei avtalt gir ikkje tjenesteytaren rett til å kreve kva som helst i betaling. Dersom pris ikkje er avtalt så skal prisen være innanfor det som er normalt for tilsvarande tjeneste. Så når du bestiller frisørtime før du har spurt om pris så kan ikkje frisøren avkreve deg for titusenvis av kroner for den frisørtimen (og tilsvarande kan ikkje du som kunde berre tilby 20 kr som fullgod betaling for tjenesten). Ved stor uenigheit i kva tjenesten er verdt så må partane bli enige om gjengs pris, f.eks. ved å samanlikne pris hos konkurrentane eller ved å få ein takstmann eller liknande til å prisvurdere tjenesten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Rabatt er noe en får ved oppmøte Når en ikke møter så gjelder ikke rabatten 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Hei, Jeg hjelper en venn med et straffegebyr som er gitt pga mangel på oppmøte ved klippetime. Gebyret kom på 60% av fullpris, (men ikke fullprisen var ikke medregnet studentrabatt). Det ble ikke gitt info om at gebyret ville tilkomme før etter bestillingen var fullført. Finnes det noe grunnlag for å kreve at gebyret bortkommer pga. dette, evt at fullprisen skal medregnes studentrabatt, som ville vært den egentlige prisen? Takk for all eventuell input. (Legger ved "klagemail" og tilsvar om det er ønskelig å lese) Kan bare si: "Heia Siri"! Endret 21. desember 2017 av CiaroScuro 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Håndverkertjenesteloven gjelder ikke frisører, se lovens § 1 fjerde ledd; loven gjelder arbeid på ting (men ikke dyr) og arbeid på fast eiendom. Hodet ditt er ingen av delene. Frisører og andre tjenesteytere reguleres av avtalerett og ellers ulovfestet obligasjonsrett. Generelt sett har hverken frisører eller frisørkunder særlig god peiling på dette. Generelt sett har man ingen avbestillingsrett i Norge. Avbestilling er en irregulær avslutning av et kontraktsforhold, og det kan tjenesteyter kreve erstatning for. Erstatningen vil tilsvare den positive kontraktsinteresse fratrukket innsparinger som følge av avbestillingen. Erstatningen forutsetter økonomisk tap. Det er ikke et krav at erstatningen er eksplisitt tatt inn i avtalen (men den må være det hvis man skal ta gebyrmessig erstatning, dvs. erstatning som ikke bygger på faktisk økonomisk tap). Drop-in-kunder kan få betydning for vurderingen av om tjenesteyter er påført et økonomisk tap, avhengig av omstendighetene. Men i utgangspunktet har frisøren et krav mot bestilleren, slik at det gjenstående spørsmålet er hvor stort kravet er. Et annet spørsmål her er hvem som er skyldig å betale. Jon har tydelig ikke bestilt selv, og for at han skal være forpliktet må det da kunne påvises at han har gitt bestilleren fullmakt til å bestille (se avtaleloven § 10 flg). Hvis Jon nekter for fullmaktsforholdet vil det være Kristoffer som er ansvarlig for å betale, jf. avtaleloven § 25. 2 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Først vil jeg si at jeg er ikke advokat. Jeg ser hva krikkert har skrevet om avbestillinger og om det at avtaler skal holdes. Det jeg lurer på er, er vi virkelig sikre på at det var inngått en bindende avtale? Jeg mener at litt avhenging av hvordan nettsiden som dere bestilte på så ut så kan man stille spørsmål ved om det virkelig er en økonomisk avtale som er inngått, grunnen til at jeg begynte å lure på om det var en faktisk avtale er at du skrev at du var overasket av prisen. Som regel så vet man hva man får og prisen når man ingår en bindende avtale. Foregående tanke er basert på et eksempel som jeg hørte i en time i rettslære en gang, i det caset så hadde en sagt til en annen at han skulle kjøpe en bil, men de hadde ikke diskutert prisen/blitt enig om noen pris, derav ikke bindende avtale. Jeg forstår at det ikke er helt overførbart på deres case, Det var ifølge frisør tilgjengelige priser på hjemmesiden, jeg mener at om de prisene var godt tilgjenglige så burde dere sett dem før dere handlet, (altså hvis det var veldig lett å finne prisene). Og frisør kan anføre at dere hadde all nødvendig informasjon tilgjenglig før dere bestilte time. Videre så er det sånn at ved å bestille noens tid også ikke møte opp eller avbestille så kan dere kanskje bli erstatningsansvarlig på annet grunnlag en pga av den økonomiske avtalen som jeg snakket om istad. men jeg husker ikke erstatningsretten så veldig godt akkurat nå. Vennen din burde uansett ha ringt inn når han forsto at han ikke ville rekke det. Det handler om vanlig folkeskikk og det å ikke la folk vente unødvendig. Jeg tror det er mye av grunnen til at frisøren er irritert og lite sannsynlig kommer til å gå bort fra kravet sitt, men jeg tenker faktisk at hvis dere fikk en sms hvor det stod at "avbestilinger gjort mindre en 24 timer før timen vil bli belastet med 60%" så kan den meldingen forsøkes å brukes som begrunnelse på hvorfor det ikke ble avbestilt, om kameraten din trodde at han uansett måtte betale. Jeg mener egentlig at dere har en ganske dårlig sak da litt fordi det ikke ble avbestilt i det hele tatt da det kan ha ført til at frisør følte at hen måtte være tilgjengelig i den tiden hvor klippingen skulle pågå og ikke kunne bruke tiden på noe annet. Grunnen til at resten av posten virker å være så for dere og mot frisøren er at den er ett argument mot alle de andre postene i tråden. Og må leses i sammenheng med det. Lenke til kommentar
voident Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Først vil jeg si at jeg er ikke advokat. Tror du burde ha stoppet å skrive her, evnt hoppet rett til fornuften mot slutten av innlegget ditt. Endret 22. desember 2017 av voident Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Vi er virkelig sikre på at det er inngått en bindende avtale. Det kan reises tvil om hvem avtalen er inngått mellom. Caset du tenker på gjelder avtaleinngåelse etter reglene om bindende fremdrift. Etter disse reglene er en avtale inngått når man er blitt enige om alle vesentlige elementer, og blant disse er pris, kjøpsobjekt, overtakelsestid. Pris vil vanligvis være det mest vesentlige, men det er ingen absolutt nødvendighet. 1 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 24. desember 2017 Del Skrevet 24. desember 2017 Har alder på kunde noe å si her? Kommer ikke frem, men jeg tenker mindreårig når jeg leser 1. innlegg. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 24. desember 2017 Del Skrevet 24. desember 2017 Eter å ha lest svaret er det helt rettferdig for dere å betale. Det er dere som ikke leste gjennom nøye og ikke sjekket prisen. Skal jeg skrive kontrakt på en bil fordi jeg 'tror' den er billig men så viser det seg at den er mye dyrere? Egen feil! Og frisøren setter av time og takker nei til andre siden han ikke sa ifra. Hadde han svart telefon og sagt han ikke rekker, kunne de sagt ja til andre kunder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. desember 2017 Del Skrevet 24. desember 2017 Kan man viderefakturere dette kravet til feks. NSB?NSB har skyld i mange forsinkelser her på østlandet. Rekker ikke legetimer, tannleger, møter, frisørtimer osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå